Sosyal ağlar ve aleniyet
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Modern dünyada aleniyetler sosyal ağlar üzerinden yeniden inşa edilmektedir.Sosyal ağların bir çeşit siber kamusallık olduğu söylenebilir. Aleniyetler gelenekseldünyada şekillenmiştir ve modem dünyada kamusallık olarak yeniden üretilmiştir.Özel ile kamusal arasındaki ayrım modern bir ayrımdır ve modern dünyanın sermayetarihi içinde şekillenen üretim-tüketim ilişkisinden doğmaktadır. Günümüzkapitalizminin kültürel dünyası insanları aleniyete ve dışavuruma özendirmektedir.Aleniyet fetişizminin yaygınlaşması ve çoğalarak genişlemesi iletişimteknolojilerinin sunmuş olduğu araçsal imkânlarla etkisini arttırmaktadır. Gelenekseldünyanın ve modern dünyanın yerleşik düzen kamusallıklarının yerini internetüzerindeki kamusallıklar almaktadır. Sosyal ağlarda aleniyetlerin fetişizminingiderek yaygınlaşması sermaye tarafından da desteklenmektedir. Sosyal ağlarınoluşturduğu aleniyet biçimleri bireyin `idealize edilmiş benliğini` yüceltme eylemiolarak değerlendirilebilir. Kendi gerçek benlik algısından hoşnut olmayan birey`daha güzel olma`, `daha sosyal olma`, başkalarının gözünde `daha ideal vebeğenilir görünme` gibi itkilerle sosyal ağlarda alenileşmektedir. Böylelikle bireykendi tahayyüllerinden oluşan gerçek dışılığa, bir fantazmaya dönüşmektedir. Sermayetarihi içinde yer alan yeniden üretim süreçleri kültürel hayatı belirlemektedir.Kapitalizmin aleniyetleri kışkırtması sonucunda meydana gelen kültürel çıktılardanbiri bireyin görünüş biçimini tasarlaması ve sergilemesidir. Bu tasarı ve sergilemebiçimleri yeni bir kamusal alan olan sosyal ağlarda gerçekleştirilmektedir. Böyleliklealeniyet biçimleri de dönüşüme uğramaktadır.Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır ve araştırmanın iklimini betimleyici analiz oluşturmaktadır. Sosyal ağ kullanıcılarının farklı aleniyet biçimleri elealınarak Instagram ve Facebook gibi sosyal paylaşım ağlarında yer alan ve herkeseaçık olarak paylaşıma sunulmuş fotoğraflardan seçilen örneklemlerle çalışmakapsamında yer alan savlar sınanmaktadır. Sosyal ağlarda aleniyetlerin fetişizmi vealeniyet fetişizmi tarafından desteklenen manipülatif lümpen kültürü, kapitalistüretim-tüketim ilişkisiyle daha da yaygınlaşarak sadece içinde bulunduğumuzdönemin değil daha sonraki dönemlerde de tahakkümünü sürdürecek yeni birekonomik anlayışın arzuları hakkında ipuçları barındırmaktadır.Anahtar Kelimeler: sosyal ağ, aleniyet, kamusallık, sermaye, meta fetişizmi In the modern world publicity is reconstructed through social networks. It issaid to be that social networks are a kind of cyber space, where publicity takes place. Publicity has been shaped in the conventional world and they are remanufactured in modern times. The distinction between `private` and `public` is a modern separation and it arises from the production-consumption relationship formed in the history of capital. Thecontemporary capitalism and its cultural world encourages people to openness,expression and disclosure.Publicity fetishism and its multiple expansions are offered by the increasedinstrumental capabilities of communication technologies. Internet publicity takes theplace of settied publicities, where it is seen in conventional and modern times.Publicity fetishism in social networks are growing and it is supported by capital. The publicity forms generated by social networks are considered as the glorification of the `idealized self. The one that is not satisfied with her/his own true self-perception publicly open herself/himself in the social networks in order to be `being better`, `more social` and `appear more ideal pleasures` in the eyes of others. Thus, an individual turns to be an unreality and a fantasy. Reproduction processes located in the capital history determines the cultural life. Publicity provoked by capitalism resulted as a cultural output that is theindividual's appearance design and demonstration. This appearance design anddisplay is performed on social networks, which is a new public space. Thus, disclosure formats are also being transformed.Descriptive analysis and qualitative research techniques are used todesign the study. Different forms of publicity are addressing among social networkusers and they are tested on such social networks such as Instagram and Facebook. Byselected samples from the photos shared by social network users reveal thearguments on publicity fetishism and the effects of social networking publicityfetishism on manipulative lumpen culture. Social networking publicity fetishismand manipulative lumpen culture will spread more widely in relation with capitalistproduction-consumption processes. Thus, it gives the clues that not only in thecurrent period but also in the later stages continue its domination for the neweconomic desires.Key Words: social networks, publicity, public sphere, capital, commodity fetishism
Collections