Medyada temsil ve Türkiye`de dini bir azınlık: Ezidiler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tarihsel süreç içinde üyeleri Kuzey Asya'dan Anadolu'ya, Kafkasya'dan Avrupa'ya kadar genişleyen bir coğrafyaya dağılmış, köken olarak Kuzey Mezopotamya'ya ait bir din olan Ezidilik hakkında Türkiye'de çok az akademik çalışma yapılmıştır. Bu nedenle, söz konusu bu toplumun kamuoyu tarafından zaten çok sınırlı olan bilinirliğinin kaynağı, çağlar boyunca oluşturulan, çarpıtılmış bilgilerle inşa edilmiş tabulara dayanmaktadır. Kitle iletişim araçları da bu kültür hakkında neredeyse hiç bilgi yada içerik sunmamaktadır. 3 Ağustos 2014 tarihinde IŞİD'in Sincar Bölgesi'ne yönelik saldırıları, Ezidilerin bölgeden kitlesel göçüne sebep olmuş, ''haber değeri'' yüksek bir fenomen olarak görülen bu göç, uluslararası düzeyde bir medya içeriğine dönüştükten sonra Türk ana akım medyasında da çok sınırlı biçimde haberlere konu edilmeye başlanmıştır. Ezidi toplumu, yaşanan büyük göçün sınırlı da olsa medya içeriği haline dönüşmesi sonucu Türkiye kamuoyu tarafından tanınmaya başlanmıştır. Yapılan gözlemler sonucu, alternatif bir medya organı olan İMC TV'nin Ezidi göçüne oldukça yüksek oranda yer verdiği belirlenmiştir. Bu çalışma kapsamında, göç öncesi ve sonrası, Ezidilerin medya içeriğinde nasıl ve ne sıklıkta yer aldığını belirleyebilmek adına, 3 Ağustos 2014 tarihi merkez kabul edilerek, bu tarihin iki ay öncesi ve iki ay sonrası olmak üzere, toplam 4 aylık sürede Ezidiler hakkında İMC TV ana haber bültenlerinde yayınlanan haberler taranmış, elde edilen veriler hem nicel olarak, hem de Teun van Dijk'in eleştirel söylem çözümlemesi çerçevesinde nitel olarak analiz edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Ezidi, göç, tabu, medyada temsil, eleştirel söylem çözümlemesi There has been a very little number of academic studies conducted on Ezidies throughout the history, whose members spread over the geography extending from Northern Asia to Anatolia, from Caucasia to Europe, and which religion found its origin in Northern Mesopotamia. For that reason, the already-scarce sources of there cognition of such society within the public view based on taboos produced down the ages by twisted information. Likewise, mass media does provide nearly no information or content.ISIS attacks on 3 August 2014 targeting `Sincar` territory led mass migration of Ezidi people, such migration being recognized as a newsworthy phenomenon after turning into media content in international level, attracted some limited attention from Turkish main stream media in their news. Ezidi society started being recognized by Turkish public as a result of news on major immigration in Turkish media, even the news presented in such a limited manner. Observations show that IMC TV, which is an alternative media organ, attributed significant importance to the great immigration of Ezidi people. In the context of current study with an aim to understand how and how often Ezidi people took place in media before and after the migration, the date of 3 August 2014 is taken as a reference point, and the period of consecutive 4 months preceding and subsequent to the reference point constitutes our time period in which we had examined news on main news bulletin of IMC TV, then acquired data was analyzed quantitively and according to Teun van Dijk's critical discourse analysis qualitatively.KeyWords: Ezidi, migration, taboo, representation on media, critical discourse analysis
Collections