Markalı konut projelerinde pazarlama stratejileri: Sur Yapı örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Küreselleşmeyle birlikte insana özgü temel ihtiyaçların karşılanması dışında, yeni ihtiyaçlar doğuran çalışmalar da yapılmaya başlanmıştır. Pazarlama, her iki olgunun da temelini oluşturan başlıca kavramdır. Pazarlama, günümüzde üretimden önce başlayan, insan duyusuna ve algı sistemine yönelik stratejiler bütünüdür. Pazarlama olgusu gibi marka öğesi de artan rekabet koşulları içerisinde farklılaşmaya çalışan işletmeler için hayati bir önem taşımaktadır. Marka, günümüzün küresel iş koşullarında ürünlere veya işletmelere bilinirlilik yaratmasının dışında, maddesel bir kütle haline de gelmiştir. Pazarlamanın yaşamsal öğelere katkı sağlayan bir kavram olarak değerlendirilebileceği, insan ihtiyaçları kapsamında örneklendirilebilecek konulardan biri de konut kavramıdır. Konut, salt olarak barınma ihtiyacını giderecek yapısal bir nesne olmanın dışında, önemli bir yatırım aracı durumunda bulunmaktadır. Türkiye'de konut sektörü, özellikle son 15 yıl içerisinde uygulanan politikalarla ekonominin lokomotifi durumuna gelmiştir. Çalışmanın amacı, Türkiye'de konut sektöründeki markalaşma sürecinin incelenmesi ve markalı konut üreten firmaların uyguladığı pazarlama stratejilerinin ortaya konulmasıdır. Çalışmada, markalı konut projesi geliştiren, İstanbul merkezli firmalardan Sur Yapı'nın konut sektöründeki marka algısı ve pazarlama kurgusuyla, proje geliştirmede uyguladığı adımları göstererek, sektörde gerçekleştirdiği çalışmalardan istediği verimi alamayan ya da iş hacmini genişletmeye çalışan küçük ve orta ölçekli konut firmaları kapsamında, literatüre katkıda bulunmak amaçlanmıştır. Besides the fulfillment of the human-specific basic needs, undertakings that are creating new needs have been started as a result of globalization. Marketing is the main concept that comprises the base of both cases. Marketing is, nowadays begging before production, a set of strategies that is aimed at the human senses and perception system. Similar to the concept of marketing, the brand item bears a vital importance for businesses that are trying to differentiate themselves within an environment of increasing competition. Brand has, besides creating awareness for products or businesses within the current global business conditions, become a material mass. One of the topics in which marketing is considered as a notion that is providing support for vital elements is the concept of housing. Housing is, besides being a structural object that basically fulfills the need for shelter, an important investment tool. The housing sector has become, especially in the last 15 years, the locomotive of the economy in Turkey with the policies that have been carried out. The purpose of the study is the dissection of the branding process in the Turkish housing sector and exposure of the marketing strategies that are carried out by companies which are producing branded housing. This study aims to contribute the literature within the scope of small and medium sized housing companies, that are unable to attain the expected efficiency or trying to expand their business volumes, with the brand perception and marketing concept of Sur Yapı, a company based in Istanbul which is concentrating real estate projects, by showing the steps they are taking in the project development process.
Collections