Kentsel lojistikte intermodal taşımacılık modeli : İstanbul uygulaması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsanın var olduğu tarihten bu yana süregelen taşımacılık eylemi insanın gelişimine paralel olarak gelişim göstermiş ve her yeni teknoloji hamlesi ile bir önceki aşamadan bir adım ileriye taşınmıştır. Bir arada yaşamanın getirdiği sosyal sorumluluklar çerçevesinde çeşitli sınırlamalar ve değişimlere uğrayan taşımacılık çok çeşitli şekillerde icra edilen bir yapıya dönüşmüş ama her şekilde insanoğlunun yaşamını kolaylaştırıcı özelliğini sürdürmüştür. Çok uzun bir zaman diliminde tek modlu taşımacılık faaliyetleri ile icra edilen bu eylem sonraki aşamada çok modlu taşımacılığı da kullanmaya başlamıştır. Özellikle konteyner kullanımının yaygınlaşması ile de çok modlu taşımacılık kendi arasında multi modal ve İntermodal olarak iki şekilde icra edilmeye başlanmış ve taşımacılık sürecinde hız ve hasar riskini minimize ederek kalite artışına yönelinmiştir. Denizyolu taşımacılığında kullanılan konteynerlerin yükleme ve boşaltma limanları öncesi ve sonrasında karayolu ile üretim ve tüketim noktalarına taşınması ile icra edilen İntermodal taşımacılık son yıllarda ana taşıma ayağı demiryolu olan taşımacılık kapsamında da kullanılmaya başlanmış ve özellikle çevreci yapısı ile öne çıkmıştır. Bütün bu pozitif özelliklerine rağmen intermodal taşımacılık kentsel lojistik faaliyetlerinde nerede ise yok denecek düzeyde çok az uygulama bulmuştur. Bu çalışma kent insanının ve kentsel lojistik faaliyetlerinin beklentileri doğrultusunda süre, yakıt maliyeti ve sera gazı salınımı olmak üzere üç temel kriter bağlamında intermodal taşımacılığın kentsel lojistik faaliyetlerine uygulaması üzerine yapılmıştır. Bu kapsamda geliştirilen `kent konteyneri` kavramı ve taşıma ünitesi kullanılmıştır. Yapılan çalışmalar AHP yöntemi ile değerlendirilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda kent konteynerinin kullanımı ile kentsel faaliyetlerde elde edilecek faydalar tespit edilmiş ve kent yöneticilerinin bu tür uygulamaların hayata geçirilmesi yönünde atacağı adımların kent insanın yaşam düzeyine ve kent ekonomisine katacağı değerler ifade edilmiştir.Anahtar Sözcükler : Intermodal, Taşımacılık, Kentsel Lojistik, Kent Konteyneri, AHP The transport activity, starting from the beginning of human race, improved in parallel to the evolution of human by moving forward with support of each technological developments. By the effects and responsibilites of living as a community, the type and details and nature of transport activity has changed but always keep its importantance on the simplification of human life. During a long period, it was executed as uni-modal transport and then after multi-modal transport was started to be used. Especially after container usage in transportation, multi-modal transport model is shaped as combined transport and intermodal transport by targeting more quality with less damage and faster delivery time. Additional to transportation of sea freight containers by road trucks at both ends between port and shipper and consignee addresses, same type of intermodal transportation is started to be used for main leg rail transport also. Rail intermodal transport is more safe and enviroment friendly than sea freight intermodal transportation. But even if these positive benefits, it is not common to use rail intermodal operations in city logistics activities. This study is done on the topic of intermodal transport in city logistics based on the expectations of city life and city logistics, under three criterias ; time, fuel consumption and green gas emission. Within this concept a new intermodal transport unit `urban container` is used. Studies are evaluated by AHP. At the end of study, the benefits of usage of city container in city logistics activites are listed with the positive side effects on the citty life and economy of the city. Key Words : Intermodal, Transportation, City Logistics, City Container, AHP
Collections