Eğitim yöneticilerinin teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri ile İngilizce derslerinde teknoloji kullanımı arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, ortaokullarda görev yapan İngilizce öğretmenlerinin derslerindeki teknoloji kullanımı ile eğitim yöneticilerinin teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Eğitim yöneticilerinin tutum ve düşünceleri sergiledikleri liderlik biçimi açısından, İngilizce öğretmenlerinin bu tutum ve düşüncelerle olan etkileşimi ise algıladıkları yönetim biçimi açısından araştırılmıştır. Araştırma, genel tarama modeline göre yürütülmüştür. İstanbul'un Maltepe ilçesindeki ortaokullarda görev yapmakta olan eğitim yöneticileri ve İngilizce öğretmenleri evreni oluşturmaktadır. Bu genel evren içindeki 14 adet eğitim yöneticisi ve 72 adet İngilizce öğretmeni basit tesadüfi küme örneklem yolu ile belirlenmiştir. Farklı liderlik biçimlerinin İngilizce öğretmenlerinin derslerindeki teknoloji kullanımıyla olan ilişkisini ayrı ayrı incelemek amacıyla genel evren, yönetim biçimine göre `Pasif, etkileşimsel ve dönüşümsel` liderler olarak üç alt evrene ayrılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla `Mutlifaktör Liderlik Anketi` ve `Öğretmen Algısı Anketi` kullanılmıştır.Verilerin istatistiki çözümlemesi SPSS 24.0 (Statistical Package for the Social Science) paket programı kullanılarak yapılmıştır. Araştırmada kullanılan istatistiksel çözümlemelerde anlamlılık düzeyi .05 kabul edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular şunlardır:Eğitim yöneticilerine uygulanan Multifaktör Liderlik Anketi'nin güvenilirlik düzeyi 0,621 ile `güvenilir` sonuç vermiştir. Katılımcı sayısı nedeniyle ölçeğin güvenilirliği konusunda yapılan diğer çalışmalar incelenmiş olup, bu çalışmalarda da ölçeğin araştırmacılar tarafından `güvenilir` ve `hayli güvenilir` olarak kategorize edildiği görülmektedir. Avolio (2016) tarafından ortaya konulan kanıtlarda, Multifaktör Liderlik Anketi yüksek alfa ölçeği ve bileşik geçerlilik katsayılarına sahiptir. Anketin ortaya çıkardığı liderlik biçimlerine baktığımızda; uygulandığı 14 eğitim yöneticisinden 13'ü dönüşümsel lider olarak tanımlanmıştır. Bu liderlerden 1'i ise etkileşimsel lider olarak tanımlanmaktadır. Anketin sonucuna göre pasif liderlik biçimine sahip eğitim yöneticisi bulunmamaktadır.Öğretmen algısı anketi güvenilirlik analizlerinde 0,948 Crobach Alpha değeri ile `çok güvenilir` olarak sonuç vermiştir. Anket, 72 öğretmene uygulanmıştır. Bu öğretmenler çalıştıkları okullarda İngilizce zümresinde görev yapmakta olan öğretmenlerdir. Liderlik anketinin genel sonuçlarıyla birlikte incelendiğinde, öğretmen algısı anketine katılan öğretmenlerden 66'sının dönüşümsel liderlik türüne sahip yöneticilerle çalıştığı, 6'sının ise etkileşimsel liderlik türüne sahip yöneticilerle çalıştığı tespit edilmiştir. Multifaktör Liderlik Anketi ile ortaya çıkan liderlik türüne sahip eğitim yöneticilerinin teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri `dönüşümsel` ve `etkileşimsel` liderlik türleri olarak iki ayrı grupta toplanmıştır. Bu iki farklı liderlik türüyle çalışan İngilizce öğretmenlerinin derslerde teknoloji kullanımına yönelik algıları Öğretmen Algısı Anketi ile ölçülmüştür. Ölçümler sonucunda İngilizce öğretmenlerinin derslerde teknoloji kullanımı ile eğitim yöneticilerinin teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri arasında bir ilişki olup olmadığı detaylı biçmde incelenmiştir. Saptanan anlamlı ilişkilerin liderlik biçimine göre farklılık arzedip etmediği analiz edilmiştir. Farklılık arzeden anlamlı ilişkilerin hangi liderlik biçiminde daha yüksek olduğu regresyon analizleriyle saptanmıştır.Araştırmada, dönüşümsel ve etkileşimsel liderlik biçimine sahip eğitim yöneticilerinin teknoloji kullanımını teşvik etmesinin ve öğretmenin içinde bulunduğu kurum kültürü ile İngilizce öğretmenlerinin derslerde teknoloji kullanımını arasında anlamlı bir ilişki olduğu, ders gözlemlerinden alınan dönütlerin de benzer bir ilişkiye işaret ettiği sonucuna ulaşılmıştır. Buna karşın, denetleme/ödüllendirme değişkeni, Milli Eğitim Bakanlığı ve buna bağlı üst kuruluşların getirdiği zorunluluklar değişkeni, teşvik etme/edilme değişkeni ve profesyonel gelişim imkânı sağlanması değişkeni ile İngilizce öğretmenlerinin derslerde teknoloji kullanımı arasında anlamlı bir fark elde edilememiştir. Aralarında anlamlı bir fark olduğu ortaya çıkan değişkenlerin, `liderlik türü` bağımlı değişkenine göre regresyon analizi sonuçları incelendiğinde, yapılan ders gözlemleri ile liderlik türü arasında doğrusal anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Aynı ilişki, başkalarının teknoloji kullanması için teşvik edilmesi ve onlara yardım edilmesinde de saptanmıştır. In this research, the relationship between education administrators' thoughts and attitude towards using technology and the use of technology in lessons of English teachers in middle schools is investigated. Education administrators' attitude and thoughts are examined in perspective of the leadership style that they have and English teachers' interaction with these attitudes and thoughts are examined in perspective of the leadership style that they perceive. The research is conducted in accordance with general survey model. Education administrators and English teachers situated in Maltepe province of Istanbul city compile the population of the research. In this general population, 14 administrators and 72 English teachers are chosen with the help of simple random cluster sampling. In order to investigate the relationship of different leadership styles and English teachers' use of technology in their lessons, the general population is divided into three sub-populations of `Passive, transactional and transformational leaders`. To collect data, `Multifactor Leadership Questionnaire` and `Teacher Perception Questionnaire` are used.The statistical analyses of data are done by using SPSS 24.0 (Statistical Package for the Social Science). The significance level in statistical analyses is determined as .05. The findings of the research are as follows:Multifactor Leadership Questionnaire, applied on education administrators, has given a `reliable` result with a score of 0,621. Because of the number of participants, other researches about the reliability of the scale are investigated and such researches confirm that the scale is categorized as `reliable` and `very reliable`.As seen in evidence put forward by Avolio (2016), Multifactor Leadership Questionnaire has high alpha scale and joint validity coefficients. As for the leadership styles that the questionnaire revealed, 13 out of 14 education administrators have been identified as transformational leaders. One of those leaders are identified as a transactional leader. According to the conclusion of the questionnaire, there are no passive leaders.In reliability analyses, teacher perception survey has given a `very reliable` result with 0,948 Crobach Alpha score. The questionnaire is done by 72 teachers. These teachers are those that serve in English departments of their schools. When analyzed together with the results of leadership questionnaire, it is determined that 66 of total participants of teacher perception survey work with administrators who have the transformational leadership style and 6 of those work with administrators who have the transactional leadership style.Revealed by Multifactor Leadership Questionnaire, education administrators' thoughts and attitude towards using technology have been categorized into two separate groups as `transformational` and `transactional` leadership styles. The perception of English teachers regarding the use of technology in classroom is measured by Teacher Perception Survey. Consequently, it is thoroughly investigated whether there is a relationship between education administrators' thoughts and attitude towards using technology and the use of technology of English teachers in their lessons. If there is a meaningful relationship, it is further investigated if it differentiates according to the leadership style. If it differentiates, it is investigated by regression analysis to see which leadership style holds the higher meaningful relationship.In this research, it is concluded that there is a meaningful relationship between transformational and transactional leaders' encouragement of the use of technology and the use of technology of English teachers in their lessons. There is also another meaningful relationship between the organizational culture and the use of technology of English teachers in their lessons. A similar relationship is also observed between feedback taken from lesson observations and the use of technology of English teachers in their lessons. On the contrary, the variable of inspection/rewarding, the variable of necessities inducted by National Education Ministry and higher institutions related to it, the variable of getting/giving encouragement and the variable of providing professional development opportunities have not shown any meaningful relationship between the use of technology of English teachers in their lessons. Upon studying the regression analyses results of variables that show a meaningful difference (according to `leadership style` dependent variable), a linear meaningful relationship is identified between lesson observations and leadership styles. A similar relationship is determined in encouraging others to use technology and helping them in doing so.
Collections