Resmi ortaöğretim tarih 11. sınıf kitabının ilk ünitesindeki illüstrasyonlarının üslup ve işlevsellik açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez çalışmasının temel amacı, Türkiye Cumhuriyeti'nin eğitim alanındaki büyükeksiklerinden birisi olan illüstrasyon kullanımı konusundaki noksanlıklarınbelirtilmesidir. Devlet kitaplarında kaynağı ve sanatçısı verilmeden kullanılanyüzlerce eser bulunmaktadır. Bu eserler ise çoğu zaman anlatılan konular ileörtüşmemekte ve metni tasvir etmemektedir. Bu yaklaşım ise öğrencilerin devleteliyle verilen bilgiyi sorgulamasına ve motivasyonunun düşmesine sebebiyet verir.Eğitime önem veren gelişmiş devletler ise yeni nesilleri bilgilendirmek amacı ileyayımlanan ve bilimsel nitelik taşıyan bu kitaplarda illüstrasyon kullanımı ve kitaptasarımı konusunda büyük hassasiyete sahiptir. Bilimsel illüstrasyon, kitapresimlemesi, tarihi illüstrasyon vb. konularda eğitim alan sanatçıların generesmedilecek konuda bilge ve uzman kişilerin yönlendirmeleri ile hazırladıklarıillüstrasyonlar, hem sanatsal çekiciliğe hemde bilimsel tutarlılığa sahip olmaklaberaber aynı zamanda resmedilen metinlede örtüşmektedir. Bu ise okuyucununyalnızca illüstrasyonu inceleyerek sayfalarca şey öğrenebilmesini sağlamak ileberaber bu çizimleri kullanan yayınların kalitesinide oldukça arttırmaktadır.Tez çalışması, illüstrasyon sanatının kökeni, gelişimi ve işlevini inceledikten sonragünümüzde küresel anlamda neredeyse tüm dünyaya ulaşan başarılı örneklerin bubaşarıyı nasıl elde ettiklerini sorgulamaktadır. Türkiye'de illüstrasyonun mevcutdurumuna örnek teşkil olabilecek 2016-2017 döneminde liselerde okutulan, 11. SınıfTarih kitabı bu örnekler ve Fransa'da devlet okullarında okutulmakta olan 6. sınıftarih-coğrafya kitabı ile mukayese edilip bu alanın gelişmesi için yapılmasıgerekenler belirtilmiştir. The main aim of this thesis is to point out the deficiencies in the use of illustration,which is one of the major shortcomings of the Republic of Turkey in education.There are hundreds of artworks and illustrations in state books that are used withoutbeing given the source and the artist. These works often do not overlap with thetopics described and do not depict the text. This approach causes the students toquestion the information given by the state and decrease the motivation.Developed states that have importance in education have great sensitivity in the useof illustrations and book design in these books which are published with the aim ofinforming new generations and have scientific quality. Scientific illustration, bookillustration, historical illustrations and so on. The illustrations prepared by the wiseand expert directors of the artists who have studied in the topics overlap with the textdepicted at the same time with the artistic attraction as well as the scientificconsistency. This increases the quality of the publications that use these drawings, aswell as enabling the reader to learn a lot of information by examining the illustrationonly.After studying the origin, development and function of the art of illustration, thethesis study questions how peaceful examples that have reached almost the wholeworld in the global sense today have achieved this peace. The 11th Class HistoryBook, which may be an example for the current situation of illustration in Turkey,has been mentioned in comparison with the 6th grade history-geography book whichwas taught in public schools in France and the necessary things to be done in order todevelop this field.
Collections