Astımı olan çocuklarda erken dönem anne imgesi ve anne tutumları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Fizyolojik bir çocuk hastalığı olarak bilinen astımın ruhsal yönü üzerine, özellikle erken çocukluk döneminde yeterli sayıda araştırma bulunamamıştır. Bu araştırmada, astımın fizyolojik ve ruhsal yönü, anne-çocuk ilişkisi bağlamında ve psikanalitik kuram çerçevesinde ele alınmıştır. Çalışmaya toplamda 60 kişiden oluşan beş ve altı yaş arasındaki, sıfır-bir yaş döneminde astım tanısı almış ve astım tanısı olmayan iki grup ve anneleri katılmıştır (Bunlardan 30'u astım tanısı almıştır). Çocuklara Rorschach ve CAT Testi (Children Apperception Test) testleri, annelere ise Ebeveyn Tutum Ölçeği ve Demografik Bilgi Formu uygulanmıştır. Kontrol grubundaki çocuklarda farklı sorunları (aşırı hareketlilik, dikkat eksikliği, sosyal-davranış problemleri vb.) elemek için öğretmenlere Conners Öğretmen Değerlendirme Ölçeği uygulanmıştır. Ayrıca Demografik Bilgi Formu aracılığıyla, astıma neden olabilecek farklı etmenler elenmiştir. Her iki grubun yanıtları karşılaştırılmıştır. Anne tutumlarına bakıldığında, aşırı koruyucu ve otoriter anne tutumu, astımlı grupta kontrol grubuna oranla anlamlı ölçüde farklı bulunmuştur. Projektif Testler'den elde edilen bulgulara göre, astımlı grupta, annenin kapsayıcı işlevlerinde eksiklik ve kayıp sorunsalı, çocuklarda simgeleştirme kapasitesinde yetersizlik ve sosyal uyum yetisi kontrol grubuna oranla anlamlı ölçüde farklı bulunmuştur (p<0.05). Bu örneklemde astımlı grupta temelde yatan sorunsalın, erken dönemde kapsayıcı işlevlerde eksiklik ve kayıp sorunsalı olduğu sonucuna varılmıştır. Buna bağlı olarak çocuklarda simgeleştirme kapasitesinde yetersizlik ve sosyal uyum kapasitesinde yetersizlik bulguları elde edilmiştir. Asthma is known as a physiological illness and researches are limited that focuses on the psychological aspect and early mother- child bond. This research is focused on the early mother child bond based on psychoanalytic theory besides physiological and genetic factors of asthma. The population of the group is 60 and they have been chosen among five and six years old children. (30 of them were diagnosed with asthma between 0-1 years of age) Control group has no physiological or psychological symptom. Conners Teacher Rating Scale were used to eliminate the symptoms such as hyperactivitiy, attention deficit disorder and social-behavioral problems. Demographic Information Form were fulfilled by mothers to find out any other cause that triggers asthma. The mothers of the population group had been attented to research by filling the Parents Attiutude Scale. Rorschach and CAT (Children Apperception Test) Tests were used to understand the underlying psychological dynamics of asthma. The responses of both groups were compared. According to the results, holding function of mothers and lost anxiety, children's sembolization capacity,and social adaptation capacity differsignificantly when compared to the control group. The underlying problem of asthmatic group is the dynamics of early childhood maternal relationship and lost anxiety. This causes poor symbolization capacity ve decreased social adaptation capacity. Following researches should use more sample size that can increase the reliability of the research.
Collections