2012- 2013 yılında 60-66 ay arasında ve 66 ay üzerinde 1. sınıfa başlamış 5. sınıf öğrencilerinin sosyal uyum düzeyleri ve benlik saygılarının karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın temel amacı, ilkokul 1. Sınıfa başlama yaşının 5. sınıfta öğrencilerin benlik saygıları ve sosyal uyum düzeylerine etkilerini incelemektir. Araştırmanın diğer bir amacı ise bazı demografik değişkenlerin (cinsiyet, kardeş sayısı, anne baba eğitim düzeyi, anne- baba birliktelik durumu, anaokuluna devam durumu ve ilkokulda öğretmen değişikliği yaşayıp yaşamama durumu) öğrencilerin benlik saygısı ve sosyal uyum düzeylerine etkilerini incelemektir. Bu amaca uygun olarak Kartal İlçesindeki 26 Ortaokulda 436 5. sınıf öğrencisine Walker-McCannell Okula Uyum ve Sosyal Yeterlik Ölçeği, Coopersmith Özsaygı Envanteri Kısa Formu ile amaca uygun olarak düzenlenmiş Demografik Bilgi Formu uygulanmıştır. Elde edilen veriler Statistical Package for Social Sciences (SPSS) versiyon 15 programına girilmiştir. Okula başlama yaşı ile benlik saygısı ve sosyal uyum düzeyi arasında anlamlı farklılık olup olmadığını ölçmek için Bağımsız Örneklem T Testi yapılmıştır. Benlik saygısı ile sosyal uyum arasındaki ilişkiyi incelemek için Pearson Korelasyon Analizi yapılmıştır. Demografik değişkenler ile (cinsiyet, kardeş sayısı, anne baba eğitim düzeyi, anne- baba birliktelik durumu, anaokuluna devam durumu ve ilkokulda öğretmen değişikliği yaşayıp yaşamama durumu) benlik saygısı ve sosyal uyum düzeyi arasında anlamlı farklılık olup olmadığını incelemek için ise Bağımsız Örneklem T Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) yapılmıştır.Yapılan analizler sonucunda 60-66 aylık ile 67 aylık ve üzerinde ilkokul 1. sınıfa başlamış olan öğrencilerin benlik saygıları toplam puanları ve sosyal uyum toplam puanları arasında anlamlı bir farklılaşma olmadığı görülmüştür. Benlik saygısı ile sosyal uyum arasında anlamlı pozitif yönlü ilişki olduğu görülmüştür. Cinsiyetin sosyal uyum düzeyini farklılaştırdığı, kızların sosyal uyum puan ortalamalarının erkeklerden daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kardeş sayısına göre sosyal uyum düzeyinin farklılaştığı, 1 kardeşi olanların sosyal uyum düzeylerinin, tek çocuk olanlardan ve 2 ve daha fazla kardeşi olanlardan anlamlı bir şekilde daha yüksek olduğu görülmüştür. Okul Öncesi eğitim almış 5. Sınıf öğrencilerinin okula uyumlarının, okul öncesi eğitim almamış olan öğrencilerden yüksek olduğu görülmüştür. Anne babası birlikte olan 5. Sınıf öğrencilerinin ayrı olanlardan benlik saygısı düzeylerinin yüksek olduğu, anne baba eğitim seviyesi yükseldikçe öğrencilerin benlik saygısı düzeylerinin de yükseldiği ve kardeş sayısının da öğrencilerin benlik saygısı düzeylerini etkilediği, tek çocuk olanlar ile 1 kardeşi olanların benlik saygısı düzeylerinin 2 ve daha fazla kardeşi olanlardan daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İlkokulda öğretmen değişikliği yaşayıp yaşamama durumunun öğrencilerin benlik saygılarına ve sosyal uyum düzeylerine anlamlı bir etkisi olmadığı görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Okula Başlama Yaşı, Benlik Saygısı, Sosyal Uyum. The main purpose of the research is to examine the effects of the primary school starting age on the self-esteem and social adjustment levels of students of the 5th grade. Another part of the research examines the effects of some demographic variables (parental education level, parental status, attendance at kindergarten, and teacher's change in primary school) on the self-esteem and social cohesion of studentsWalker-McCannell Adaptation to School and Social Skills Scale, Coopersmith Self-Esteem Inventory Short Form and appropriately arranged Demographic Information Form applied to 436 students of 5th grade in Kartal district. The obtained data were entered into the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) version 15 program. The Independent Sample T Test was done to measure the self-esteem and social compatibility of the school starting age. Pearson Correlation Analysis was conducted to examine the relationship between self-esteem and social cohesion. The Independent Sample T Test and One-way ANOVA is conducted to examine the effects of the self-esteem and social compatibility relationship between the school starting age and demographic variables (gender, number of siblings, parental education level, parental status, continuing condition in kindergarten, Primary school).As a result of the analysis, it was seen that there was no significant difference between total scores of self-esteem and social adjustment total scores of the students who started to grade 1 at 60-66 months and 67 months and over. It is seen that a positive relationship between self-esteem and social compatibility. It was found that gender had an effect on the level of social cohesion and that females had higher social adjustment scores than males. At the same time, according to the number of siblings, the level of social cohesion of those with have one brother/sister was significantly higher than that of single children and those with 2 or more siblings. It has been observes that the compliance pre-school education of the 5th grade students who did not have pre-school education. It was concluded that the father education level affected the social adjustment levels of the students and fathers who are illerate were significantly higher than the others. The result is that the 5th grade students have high self-esteem levels from the separate ones, as the rising level of parental education, the level of self-esteem of students increased, according to number of siblings, the level of social cohesion of those with have one brother/sister was signigicantly higher than that of single children and those with or more siblings. It was observed that pre-school education level, parental education level, parent-child situation and teacher change in primary school did not have a meaningful effect on the self-esteem and social adjustment levels of the students.Key words: School Starting Age, Self-esteem, Social Adaptation.
Collections