Benlik saygısı, yalnızlık ve sosyal medya kullanımı arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, 20-40 yaş arası yetişkinlerde benlik saygısı, yalnızlık ve sosyal medya paylaşımlarının ilişkisini incelemektir. Bu çalışmaya, 2017 yılında İstanbul'da yaşayan 106 (57 kadın, 49 erkek) katılımcıyla yürütülmüştür. Araştırmanın verileri 'Kişisel Bilgi Formu', 'Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği' ve 'Ucla Yalnlızlık Ölçeği' ile toplanmıştır. Veri toplama araçlarına ek olarak katılımcıların Instagram fotoğrafları incelenmiş ve gruplandırılmıştır. Veriler SPSS programıyla çözümlenmiştir. Sonuçların yorumlanmasında p<0.5 anlamlılık düzeyi kabul edilmiştir. Araştırmada toplanılan veriler tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile test çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, benlik saygısı, yalnızlık ve sosyal medya paylaşımlarının ilişkili olmadığı bulunmuştur. Elde edilen sonuçlara göre, en az iki kişi özçekim paylaşmayan katılımcıların paylaşan katılımcılara göre ana-baba ilgi puanlarının anlamlı derecede daha yüksek olduğu bulunmuştur. Yiyecek-içecek resmi paylaşan katılımcıların depresif duygulanım puanlarının paylaşmayan katılımcılara göre anlamlı derecede daha yüksek olduğu saptanmıştır. Yurt dışında çekilmiş manzara resmi paylaşan katılımcıların benlik saygısı puanlarının ve eleştiriye duyarlılık puanlarının paylaşmayan katılımcılardan anlamlı derecede yüksek olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Yurt içinde çekilmiş manzara resmi paylaşmayan katılımcıların eleştiriye duyarlılık puanlarının paylaşan katılımcılara göre anlamlı derecede yüksek olduğu bulunmuştur. Başkasına ait resim paylaşan katılımcıların kendilik kavramının sürekliliği puanlarının paylaşmayan katılımcılara göre anlamlı derecede yüksek olduğu saptanmıştır. Başkasına ait resim paylaşmayan katılımcıların tartışmalara katılabilme becerisi puanlarının paylaşan katılımcılara göre anlamlı derecede yüksek olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Ayrıca, eleştiriye duyarlık alt testinden kadın katılımcıların erkek katılımcılara göre daha yüksek puan aldığı ve erkek katılımcıların kadın katılımcılara göre yalnızlık puanlarının daha yüksek olduğu bulunmuştur. The purpose of this study is to examine self-esteem, loneliness and social media sharing relations. 106 (57 female, 49 male) participants participated in the research. The Rosenberg Self-Esteem Scale and The Ucla Loneliness Scale were used as data collection tools. In addition to data collection tools, Instagram photographs of participants were examined and grouped. Data obtained have been analysed statistically by using SPSS Programme. The level of significance was selected as p<0.5. Anova analysis of oneway variance have been carried out on these data. As a result of the research, participants who do not share at least two people of selfie have significantly higher parental interest scores than the participants who share at least two people of selfie. Participants who share food and drink photos have significantly higher depressive scores than participants who do not share food and drink photos. People who share abroad photos have significantly higher self-esteem and criticism scores than participants who do not share abroad photos. Participants who do not share domestic photos have significantly higher criticism scores than participants who share domestic photos. Participants who share someone's photos have significantly higher continuity of self concept score than participants who do not share someone's photos. Participants who do not share someone's photos have significantly higher discussion scores than participants who share someone's photos. Additionally, female participants have higher criticism scores than male participants. And male participants feel more lonely than female participants. Though, there is no statistically significant relationship between self-esteem, loneliness and social media sharing.
Collections