Çalışan/çalışmayan ebeveynlerin çocuklarına karşı tutumları ve bu tutumların 5-6 yaş grubu çocukların davranış problemleri ile ilişkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın genel amacı; çalışan/çalışmayan ebeveynlerin çocuklarına karşı tutumları ve bu tutumların 5-6 yaş grubu çocukların davranış problemleri ile ilişkisini ortaya koymaktır.Araştırmanın örneklemini İstanbul ili Üsküdar ilçesine bağlı 10 bağımsız anaokuluna devam eden 150 öğrencinin anne-babası ve sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada demografik bilgiler araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, ebeveyn tutumlarını değerlendirmek için Ebeveyn Tutum Ölçeği ve davranış problemlerini tespit etmek için Okul Öncesi Davranış Sorunları Tarama Ölçeği kullanılmıştır.Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veriler toplandıktan sonra, elde edilen bilgiler IBM SPSS Statistics 20 paket programına girilmiş ve analizler bu paket programı aracılığıyla yapılmıştır. Araştırmada çocuğun davranış problemiyle ebeveynlerin (anne ve baba) çocuğuna karşı tutumları arasında ilişki olup olmadığı çocuk davranış problemlerinden kavgacı saldırgan alt boyutu için Spearman Brown Sıra Farkları korelasyon katsayısı ile belirlenirken diğer alt boyutlar için Pearson Korelasyon Katsayısı ile belirlenmiştir. Çocuk davranış problemi ile anne çalışma durumu arasındaki ilişki kavgacı-saldırgan alt boyut için Mann Whitney U testi ile, diğer alt boyutlar için t testi ile incelenmiştir. Anne ve babaların demografik özellikleri ile ETÖ tutum puanları arasındaki ilişki t testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (One Way ANOVA-ANOVA) ile incelenmiştir.İstatistiki analizler sonucunda, annenin çalışma durumu ile çocuklardaki davranış problemi arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Annesi çalışan çocukların annesi çalışmayan çocuklara göre daha kavgacı-saldırgan oldukları saptanmıştır. Aynı şekilde çalışan ve çalışmayan annelerin tutumları karşılaştırıldığında çalışmayan annelerin daha koruyucu bir tutuma sahip oldukları bulunmuştur. iiiBabaların tamamının çalışmasından dolayı baba tutum farklılığı ve çocuğun davranış problemi ilişkisi değerlendirilememiştir. Davranış problemi ile çocuğun cinsiyeti değişkeni açısından bakıldığında erkeklerin kızlara göre daha sık aşırı hareketli-dikkatsiz davranış problemi sergiledikleri görülmüştür. Ebeveyn tutumu ile davranış problemleri arasındaki ilişkiye bakıldığında anlamlı farklılıklara ulaşılmıştır. Ayrıca babaların annelere oranla daha otoriter, annelerin babalara göre daha demokratik tutuma sahip olduğu da bulgular arasındadır. Ebeveynlerin demografik özellikleri ile ebeveyn tutumları arasında da anlamlı farklılıklar bulunmuştur. İlköğretim mezunu anne ve babaların lise ve yüksek öğrenim mezunu anne ve babalara göre daha koruyucu bir tutuma sahip oldukları görülmüştür. Babaların yaşı arttıkça demokratik tutumlarının azaldığı ve kız çocuğuna sahip babaların erkek çocuğuna sahip babalardan daha koruyucu bir tutum benimsedikleri çıkan sonuçlar arasındadır. Ebeveyn tutumlarının her iki ebeveyninde ekonomik durumu ve çocuğun kardeş sayısına göre farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar sözcükler: Ebeveyn Tutumları, Davranış Problemleri, Çalışan ebeveyn The general purpose of this research is to present the attitudes of working/non-working parents towards their children and the relation between these attitudes and behavioral problems of children from 5-6 age group. The sample of the research consists of 150 students' parents and teachers, who attend to 10 unrelated kindergarten in Üsküdar, İstanbul. The data in the research has been collected through some measuring devices such as a personal information form with questions about some demographic information of the participants, which was prepared by the researcher, Parental Attitude Scale (PAS), and the Scanning Scale of the Behavioral Problems in Preschool Education. Relational screening model has been used in the research. After the data was collected, the information obtained was entered into the IBM SPSS Statistics 20 package program and the analyzes were done through this package program. In the research, while it has been determined if there is relation between the child's behavioral problem and the parents' attitudes towards their child by Spearman Brown Rank Order correlation coefficient for the agressive offensive sub-dimension from the child behavioral problems, it has been determined by Pearson Correlation Coefficient fort he other sub-dimensions. The relation between child behavioral problem and mother's employment status has been examined by Mann Whitney U test for aggressive-offensive sub-dimension, and by t test for the other sub-dimensions. The relationship between the demographic characteristics of the parents and the PAS attitude scores has been examined by t test and One-Way Analysis of Variance (One Way ANOVA-ANOVA).vAs a result of statistical analyzes, there has been found a significant relation between the mother's employment status and the behavioral problem in the children. It has been determined that children, whose mothers are working are more aggressive-offensive than those whose mothers are not working. Similarly, when comparing the attitudes of working and non-working mothers, it has been found that the non-working mothers have a more protective attitude.Due to the fact that all of the fathers are working, the relationship between the father's attitude difference and the child's behavioral problem could not be evaluated. When it is viewed from the factor of the child's gender and the behavioural problem, it has been found that the boys exhibit the behavioral problem of hyperactivity-carelessness more frequently than the girls. When the relation between the parental attitude and behavioral problems was examined, significant differences has been attained. It has also been found that the fathers are more authoritative than the mothers, and the mothers have a more democratic attitude than the fathers. Significant differences have also been found between the demographic characteristics of the parents and their parental attitudes. Elementary school graduate parents have been found as having a more protective attitude than the parents who are high school or higher education graduates. It is among the results that the fathers' democratic attitudes decrease as their age increase, and the fathers, who have daughters, adopt a more protective attitude than the fathers who have sons. We have reached the conclusion that the parental attitudes do not differ by the economic situations of both parents and the number of the child's siblings. Findings of the study have been discussed with similar literature studies.Key words: Parental Attitudes, Behavioral Problem, Working parent
Collections