Lise öğrencilerinde çocukluk çağı travmalarının akademik yaşantı ve empati becerileri üzerine etkilerinin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada temel olarak, çocukluk çağı travmalarının öğrenme süreçleri ve empatibecerileri üzerine etkilerinin araştırılması amaçlanmaktadır. Çocukluk çağı travmalarıçocukları dönemsel olarak çaresiz hissettiren baş etme mekanizmalarını olumsuzetkileyen ani veya devam eden dış faktörler olarak tanımlanmaktadır. İhmal veistismar da travma kapsamındadır. Erken dönemde kişilerin zihinsel süreçleri deyaşanılan olaylardan direkt olarak etkilenmektedir ve ilerleyen dönemlerde bu etkiöğrenme ilişkilerine yansımaktadır. Erken dönemde edinilen deneyimler bilinçdışında yetişkin döneme uzandığı için erken dönemdeki yaşantılar önemlidir. Ergenlikdönemi ise psikolojik, fiziksel, duygusal ve sosyal değişim seyrinin yoğun olarakgörüldüğü dönemdir. Bu nedenle araştırmada ergenlik dönemindeki bireylerleçalışılmıştır. Araştırmaya İstanbul, Gebze ve Tosya il ve ilçelerinden 14-19 yaş arası441 lise öğrencisi katılmıştır. Çocukluk çağı travmalarının tespiti için Çocukluk ÇağıTravmaları Ölçeği ve Empati Ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca katılımcıların akademikperformanslarını öğrenmek amacıyla bir bilgi formu oluşturulmuştur. Elde edilenveriler SPSS paket programıyla çözümlenmiş; analizlerde bağımsız gruplar için Ttesti, varyans analizi (ANOVA), Pearson korelasyon analizi, Regresyon analizikullanılmıştır. Çalışmada çocukluk çağı travmalarının akademik yaşantıyı olumsuzyönde etkilediği saptanmıştır. Bulgulara göre kişinin yaşadığı fiziksel ihmal düzeyininartması, empati düzeyini azaltmaktadır. Ayrıca çocukluk döneminde ihmal yaşanmasıergenlerin duygusal ve bilişsel olarak olumsuz etkilenmelerine sebep olmaktadır.Çocukluk çağı travması ile empati arasında negatif ilişki saptanmıştır. Çocukluk çağıtravması ile empati arasında negatif ilişki saptanmıştır. Çalışmada bulunan sonuçlarıngenel olarak alanyazınla tutarlı olduğu görülmüş, alanyazın çerçevesinde tartışılmıştır.Anahtar Sözcükler: Çocukluk çağı travmaları, ihmal, istismar, öğrenme, empatibecerileri In this study, constitutively, it was aimed to examine the effect of the childhoodtraumas on learning processes and empathy skills. Childhood traumas are defined asthe sudden or continuıus external factors that make children feel hopeless perodicallyand affect their coping mechanisms adversely. Traumas also include neglect andabuse of children. In early periods, when children had an incident, their mentalprocesses are affected directly by this incident and in later periods this incidentinfluences their learning processes. Early experiences are important because they aredirectly associated with the experiences during later period of life. Adolescence, onthe other hand, is a period which is related to strong changes in psychological,physical, emotional and social state. Therefore, adolescent are participatedin in thisstudy. This study consists of 441 high school students between the ages 11-19 inİstanbul, Gebze and Tosya city centers and their districts. In this study, ChildhoodTraumas Scale is used to gather to determine the childhood traumas. Empathy Scale isused to learn about their empathy skills. Lastly, a question form was given toparticipants to specify their academic performances. The data collected was analysedby SPSS program in the analysis T-test, analysis of variance(ANOVA), Pearsoncorrelation analysis and regression analysis are used for independent groups. In thestudy, it was found that childhood traumas have a negative affect on academic life.According to findings, the increases in physical neglect during childhood decreasesthe total empathy level. Moreover, when children are neglected, it causes emotionaand cognitive deterioration during their adolescence. It was found that there is anegative relitonship between childhood trauma and empathy.Key words: Childhood traumas, neglect, abuse, learning, empathic skills
Collections