1980 sonrası çalışma hayatına başlayan bazı meslek mensuplarının sosyolojik açıdan karşılaştırmalı analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tez çalışmasında, mesleğin inşa ettiği sosyo ekonomik kapasiteler ve oluşumsal bütünlükler temel bir parametre olarak kabul edilmiş ve mesleğin toplumsal yaşantıyı biçimlendirme ve oluşturma gücü önemli bir etken olarak konumlandırılmıştır. Öğretmenlik, avukatlık, bankacılık -iktisadi idari bilim mezunları- ve mühendislik mesleklerini 80'li yıllarda icra eden meslek mensuplarıyla ( olgun jenerasyon ) 2000'li yıllarda icra eden meslek mensupları, ( genç jenerasyon) mesleğin biçimlendirdiği sınıfsal konumlanmalar, mülkiyet ilişkileri, iş ve meslek kariyerleri, inançlar, değer yargıları, dünya görüşleri ve gündelik yaşamın diğer olanakları açılarından karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiş, analiz edilmeye çalışılmıştır. Bu analizlerde, olgun jenerasyon meslek mensuplarının iş, meslek ve mülkiyet ilişkilerindeki düzenlilik ve göreceli istikrar durumuyla, genç jenerasyon aktörlerin mesleki kariyerler açısından istikrarsız ve eğreti durumsallığı, temel zıtlık noktası olarak konumlandırılmıştır. İki jenerasyonun maddi/nesnel iş ve profesyonel yaşantılarının gündelik yaşantıda inşa ettiği kariyerlerle, meslek etrafında biçimlenen gündelik ritim ve rutinleri karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Bu değerlendirmeler ve analizler sonucunda, olgun jenerasyon öğretmen, avukat, bankacı ve mühendis meslek mensuplarının mülkiyete dönüşebilen ve farklı kariyerler inşa edebilen mesleki pozisyonları güçlü orta sınıf konumlanması olarak öne çıkarken, genç jenerasyon meslek mensuplarının, meslek etrafında konumlanan pratiklerinin bir ` orta sınıf ` inşasına olanak verip vermediği tartışmaya açılmış ve elde edilen bulgular çerçevesinde analizler yapılmıştır.Anahtar Sözcükler:Meslek, sınıfsal konum, Profesyonellik, Orta sınıf, Kariyer In the thesis study, socio-economic contingencies built by professions and the regulatory roles in capacities of participating to the life practices were considered as a parameter. The powers of professions to form and create social life were positioned as an important factor. In this scope, members of professions of teaching, attorneyship, banking business – graduates of economics and administrative sciences – and engineering who practiced these professions in the 80s (adult generation) and those who practiced these professions in the 2000s (young generation) were analyzed by comparing their class positioning formed by the profession, property relationships, business and profession careers, beliefs, value judgments, world-views and other opportunities of daily life. In these analyses, orderliness and relative stability in the occupation, profession and property relationships of adult generation and the unstable and transitory contingency of young generation actors in terms of their professional careers were positioned as basic contrast point. Careers built by material/objective business and professionalism conditions of both generations in the daily life, and daily rhythms and routines formed around the profession were presented comparatively. In consequence of these evaluations and analyses, while it became prominent that in the adult generation members of teaching, attorneyship, banking and engineering professions has a strong middle class positioning which can transform into possession and can build different careers, it was discussed whether the practices positioned around the young generation profession members will enable them to build a `middle class` standing. Keywords: Profession, Class status, Professionalism, Middle class, Career.
Collections