Üniversite öğrencilerinin yeme davranışlarıyla ilişkili faktörlerin incelenmesi: Ebeveyn tutumları ve duygu düzenlemenin rolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yeme örüntülerindeki problemler kişilerin, özellikle de kadınların davranış vealgılarını etkilemekte, dolayısıyla da fiziksel ve ruhsal sağlığını riske atmaktadır(Neumark-Sztainer, Wall, Larson, Eisenberg ve Loth, 2011). Bozuk yeme örüntüleriningelişiminde ebeveyn çocuk ilişkisi (Salafia, Schaefer ve Haugen, 2014) ve olumsuzduyguyu düzenleme güçlüklerinin (Stice, 2002) araştırılması önem kazanmaktadır. Buçalışmada, kadın üniversite öğrencilerinin duygusal iştah ve yeme davranışlarının,annelerinden algıladıkları ebeveyn tutumları ve duygu düzenleme güçlüğü ile ilişkisininincelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca üniversite öğrencilerinin annelerine ait çeşitlidemografik özelliklerin ve yeme davranışlarının da gençlerdeki yeme örüntüsü ile ilişkisiincelenerek, yeme örüntüsünün kuşaklar arası geçişine dair bir fikir edinilmesihedeflenmiştir. Bu amaçlar doğrultusunda çalışma, katılmaya gönüllü olan, 18 ile 25 (Ort.= 20.32, SS = 1.57) yaş aralığında, 537 kadın üniversite öğrencisi ve yaşları 34 ile 65(Ort. = 46.35, SS = 5.58) arasında değişen, 300 üniversite öğrencisinin annesi ileyürütülmüştür. Veri toplama sürecinde, Demografik Bilgi Formu, Duygusal İştah Anketive Üç Faktörlü Yeme Ölçeği her iki katılımcı gruba uygulanırken; Ebeveyn KabulRet/Kontrol Ölçeği Anne Formu ve Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği sadece üniversiteöğrencilerine uygulanmıştır.Çalışma bulguları, özellikle beden kitle indeksinin, algılanananne kontrolünün ve duygu düzenleme güçlüğünün, kadın üniversite öğrencisinin bozukyeme davranışlarını yordadığını ortaya koymuştur. Ayrıca anneye ait duygusal iştah veyeme davranışlarının, öğrencilerin duygu odaklı yeme örüntüsünde belirleyici olduğugörülmüştür. Bu bulgular, alanyazındaki araştırmalarla birlikte değerlendirilmiş, gelecekçalışmalar ve önleyici uygulamalar için önerilere yer verilmiştir.Anahtar Sözcükler: Algılanan Ebeveyn Kabul-Ret/Kontrol, Duygu DüzenlemeGüçlüğü, Duygusal İştah, Yeme Davranışları. The problems in eating patterns effect individuals, especially females' behaviorsand perceptions and jeopardize their physical and mental health (Neumark-Sztainer, Wall,Larson, Eisenberg and Loth, 2011). The role of parent-child relationship (Salafia,Schaefer and Haugen, 2014) and difficulties in regulating negative emotions (Stice, 2002)have gained attention in understanding problematic eating patterns. The purpose of thisstudy was to investigate the role of perceived maternal attitudes and difficulties inemotional regulation on female university students' emotional appetite and eatingbehaviors. In addition, the roles of maternal eating behaviors on youths' eating behaviorswas also examined in order to highlight the intergenerational transition of eating patterns.For these purposes, study was carried on 537 female university students aged between18-25 (M = 20.32, SD = 1.57) and 300 mothers of female students aged between 34-65(M = 46.35, SD = 5.58) who were voluntarily participated. In data collection, whileDemographic Information Form, The Emotional Appetite Questionnaire and Three FactorEating Questionnaire were administered to both participant groups, the ParentalAcceptance Rejection/Control Questionnaire and Difficulties in Emotion RegulationScale were used for only female university students. According to results, body massindex, perceived maternal control and emotional regulation difficulty had particularlypredictive role of students' eating behaviors. Furthermore, maternal emotional appetiteand eating behaviors were the determinants of emotion-oriented eating patterns ofuniversity students. The findings were discussed in the light of relevant literature; clinicalimplications and suggestions for future research were also provided.Keywords: Perceived Parental Acceptance-Rejection/Control, Emotional RegulationDifficulty, Emotional Appetite, Eating Behaviors.
Collections