Erken dönem uyumsuz şemalar ile Kohlberg ahlaki gelişim kuramı arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada; erken dönem uyumsuz şemalar ile Kohlberg'in ahlaki gelişim kuramı arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın deseni yarı deneyseldir. Araştırmanın örneklemi 18-61 yaş aralığında, 142 kadın ve 82 erkek olmak üzere toplam 224 katılımcıdan oluşmaktadır. Araştırmada verilerin elde edilmesinde Görüşleri Belirleme Ölçeği, Young Şema Ölçeği Kısa Formu ve Demografik Bilgiler Formu kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda Zedelenmiş Sınırlar, Başkalarına Yönelimlilik ve Ketlenme alanlarında bulunan Yetersiz Özdenetim, Karamsarlık, Kendini Feda, Onay arayıcılık, Yüksek Standartlar ve Cezalandırıcılık şemaları ile gelenek ötesi puanı olan P Skoru arasında anlamlı ve negatif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Araştırmada diğer değişkenler ile P Skoru arasındaki ilişkiye bakıldığında; eğitim seviyesi ile P Skoru arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Eğitim seviyesi arttıkça P Skorunda da artış gözlemlenmiştir. Dindarlık değişkeni le P skoru arasında anlamlı ve negatif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Yaş ve cinsiyet değişkeni ile P Skoru arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Bu araştırma kapsamında literatürde şema terapi yaklaşımı ile Kohlberg'in ahlaki gelişimini inceleyen bir çalışma katılmıştır. Ahlaki gelişim sürecine etki eden faktörlere bir yenisi eklenmiştir. This research study; examine the relationship between early maladaptive schemas and Kohlberg Moral Development Theory. This research is a semi experimental study. The sample of study consist of 142 female and 82 male and totaling 224 participants. Participant age's number change between the 18 and 61. Defining Issues Test, Young Schema Short Version-3 and Personal Information Form used to collect data on participants. According to results of this study; there is a significant and negative relationship between the Impaired Limits, Other- Directedness, İnhibition and P scores which give the total score of post conventional morality scores. Also there is a sginificant relationship between the education level, religiosity level and P scores. As the level of education increases, P score also increases. As the religiosity score increased, P score decreased. According to the result; there isn't a significant relationship between the P score and gender. Besides, there isn't a significant relationship between the P score and age. When the scores of 14 schema areas were assessed separately, no significant relationship was found between P score.Within the scope of the study, a study examining the theory of schema therapy and kohlberg moral development has been added in the literature. Some early maladaptive schemes have been added to various variables influencing moral development.
Collections