Türkiye televizyonlarında haber stüdyolarının mekansal özellikleri üzerine bir inceleme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
1884 yılında icat edilen ilk fotoselli çarktan bu güne kadar büyük bir hızla gelişen televizyon ve televizyon yayıncılığı günümüzde teknolojiye bağlı olarak halen gelişimini sürdürmektedir. Televizyon yayıncılığındaki bu ilerlemelerin en önemli nedenlerinden biri, izleyiciye sunduğu görselliğin diğer kitle iletişim araçlarına göre daha zengin olmasıdır. Bu doğrultuda, stüdyolardaki ses, aydınlatma ve dekor uygulamaları da hızla yenilenmeye devam etmektedir. Bu bağlamda `Türkiye Televizyonlarında Haber Stüdyolarının Mekansal Özellikleri Üzerine Bir İnceleme` adlı bu çalışmada televizyon yayıncılığının en temel bileşenlerinden biri olan haber yayıncılığına ilişkin mekansal incelemeler Türkiye özelinde ele alınmıştır. Haber stüdyolarının mekansal özellikleri, Türkiye'de televizyon yayıncılığının başladığı ilk yıllardan başlayarak günümüze kadar olan süreçte, yalnızca devlet televizyonu yayının olduğu tek kanallı dönem, özel kanalların açılmasıyla birlikte tek kanaldan çok kanala geçiş ve özel kanal yayıncılığının çoğaldığı dönem ve yalnızca haber yayını yapan tematik kanalların açıldığı dönemlere göre irdelenmiştir. Haber programları stüdyolarının mekansal biçimlenişleri ve stüdyoların tasarım nitelikleri; haber kavramı, haberin ve haber yayıncılığının önem ve anlamı, zamanın teknolojik özellikleri ile bağlantılı olarak araştırılmıştır. Televizyon yayıncılığına ilişkin bu farklı dönemler, seçilen örnek haber stüdyoları üzerinden akustik, renk, malzeme, aydınlatma, mobilya, form, boyut vb. gibi iç mekan tasarımları ile incelenmiştir. From the invention of the first disk with photocell in 1884 till today, the television and TV broadcasting have been still developing through the technological progress. The basic reason for these developments on TV broadcasting is; television offers more visuality to the audience, compared to the other mass mediums. Through these technological transformations, the acoustic, lighting, furniture and décor implementations, and the spatial designs of the studios are changing in time. In this context, one of the basic facts of TV broadcasting; the news' studios and their spatial designs are searched specifically focusing on Turkish broadcasting. The spatial features of news' studios are discussed in three periods chronologically due to the development of broadcasting in Turkey; the period of single channel which is only state broadcasting, the period of multiple channels which includes the process of institution of the private channels and the increase, and finally the period of thematic channels which have only news broadcasting.The spatial features and design criterias of the news' studios are examined due to the conceptual framework; concept of the news, meaning of the news and technological changes of the time. These different periods of television broadcastings are analyzed through the case studies' of their interior design features such as acoustic, colour, material, lighting, furniture, size etc.
Collections