Düşüncenin eskizle anlatımı ve mimari tasarımdaki önemi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Mimariye gönül vermiş herkes pek çok alternatif arasından neden `başka` bir yolu değil de başlangıçta `eskizi` seçmeli? Tasarlama eyleminin başında, o ilk fikir nasıl ortaya çıkmalı? Tasarlama eylemi sırasında mimarın zihninde neler olup bitmeli? Tasarlama faaliyeti sadece zihinde olup biten bir faaliyet midir, yoksa `el` in de kendine ait bir bilgisi var mıdır? Bu soruların yanıtlarını arama çabasıyla ortaya çıkan bu çalışmada, tasarım sürecinde ki keşfetme anı, öncesinde yaşanan süreçler ve gerçekleştiği anda mimarın içinde bulunduğu durum ortaya konulmaya çalışılmaktadır. Bu çalışma mimarlara ve tüm mimarlık öğrencilerine bu deneyimi yaşamalarında yol göstermeyi hedeflemektedir. Tez konusu olan `Düşüncenin Eskizle Anlatımı ve Mimari Tasarımdaki Önemi` hakkında derinliğine bir araştırma yapılmış, araştırma esnasında eskizin mimarideki öneminin hiçbir şekilde azalmayacağı bilakis düşüncenin ve yaratıcılığın geliştirilmesi için eskize olan ihtiyacın arttığı tespit edilmiştir. Araştırmayı inceleyenler konuyla ilgili ünlü mimarların söylediklerini ve eskiz örneklerini yakından görme fırsatı bulacaklardır ayrıca, dijital çağda eskiz çiziminde bilgisayar desteğinin önemi yadsınmamakla birlikte mimarların sadece ve sadece bilgisayarlara bağlı kalmaları; mimarların eskizden uzaklaştığı anlamına gelmemeli tek çözüm olarak görülmemelidir zira tasarım dijital ortamda ya da kağıt üzerinde de olsa eskizden ayrı düşünülemez.Anahtar kelimeler: Eskiz, Tasarım Eğitiminde Eskiz, Dijital Ortamda Eskiz, Yaratıcılık, Düşüncenin Aktarımı. Why should anyone who has their heart set on architecture initially choose `sketching` among all `other` alternatives? How should that first idea form, at the beginning of the act of designing? What should go on in the mind of an architect during the act of designing? Is design an action that solely takes place in one's mind or does the `hand` also have a knowledge of its own? Within this study which was developed with the intention of finding answers to these questions, the aim is to reveal the moment of discovery during the process of design, the processes that take place before then and the mindset of the architect at the right moment when it does take place. This study targets to guide architects, interior architects and all architecture students to live this experience. Therefore, the importance of sketching in architectural design has become crucial with regards to the preferred methods of representation, the connections created throughout the designing process with the increased number of tools as well as the marks and routings that were formed. Within this scope, the problems and the processes which form the importance of sketching in design and the importance of sketching in architectural design shall be reviewed. Further to a detailed research which was carried out on the subject of the thesis, `Interpretation of Thought Through Sketching and Its Place and Importance in Architectural Design`, it was established that the importance of sketching in architecture would never decrease, and in fact, the need for sketching to improve thought and creativity has actually increased. While sketching is related to skill, it has been possible within the study to demonstrate that this skill can be learned and the ways of how this can be done. Those who examine the study shall get the chance to become familiar with what famous architects have said about the subject as well as sketch samples. Furthermore, whilst in the digital age the importance of computer support in sketching cannot be denied, it will also be demonstrated that architects' relying solely on computers can go no further than to lead them to monotonous projects.Keywords: Sketching, Sketching in Design Training, Digital Sketching, Creativity, Thinking by Sketching.
Collections