20. yüzyıl Türk manzara resminde Hoca Ali Rıza üslubunun son temsilcisi Ahmet Yakupoğlu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, `20.Yüzyıl Türk Manzara Resminde Hoca Ali Rıza Üslubunun Son Temsilcisi Ahmet Yakupoğlu'nun Üslubu ve Eserleri` incelenmiştir. Araştırma kapsamında; 20. Yüzyıl Türk Resim Sanatının tarihsel gelişimi ile birlikte Ahmet Yakupoğlu'nun yaşamı ve sanat anlayışı ele alınmıştır. Bu araştırma, Ahmet Yakupoğlu ile ilgili yayınlanmış kitaplar, dergiler, makaleler ve araştırmalar incelenerek literatür taraması yöntemi ile yapılmıştır. Araştırmadaki veriler, Ahmet Yakupoğlu'nu tanıyan ve hayatta olan uzmanlarla yarı yapılandırılmış görüşme tekniğiyle elde edilmiştir. Bu araştırmanın amacı; sanatçının yaşamını, eğitim hayatını, sanat anlayışını, çalışma tarzını, kültürel ve sanatsal hizmetlerini açıklamaktır. Aynı zamanda, Ahmet Yakupoğlu'nun Çağdaş Türk Resim Sanatı içerisindeki yeri ve önemini vurgulamaktır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, Ahmet Yakupoğlu, Güzel Sanatlar Akademisi'nde Ressam Feyhaman Duran Atölyesi'nde resim eğitimi alırken bir yandan da Prof. Dr. A. Süheyl Ünver'den tezhip ve minyatür dersleri almıştır. Süheyl hocasının öğretileri doğrultusunda Hoca Ali Rıza Üslubunu benimsemiştir. Aynı zamanda da Tasavvuf Musikisinde neyzen Halil Dikmen'den ney dersleri alarak Emin Dede ve Halil Dikmen ekolünü benimsemiştir. Ressamlığının yanı sıra, minyatür ve tezhip ile de uğraşarak Klasik Türk Sanatları alanında da kendini yetiştirmiştir. Ahmet Yakupoğlu özellikle minyatür çalışmalarında farklı konuları ve kompozisyonları yorumlayarak kendine özgü bir sanat anlayışı oluşturmuştur. Resim çalışmalarında yapmış olduğu peyzajlarında, özellikle su manzaralı resimlerinde realist - izlenimci bir yaklaşım sergilemiştir. Bir sanatçının çalışarak ve üreterek yaşaması gerektiğine inandığı bir dünya görüşü ile yaşayarak Türk Resim Sanatına kalıcı eserler bırakmıştır. Tüm bu çalışmalarının sonucunda da 20. Yüzyıl Türk Resim Sanatı ve ayrıca Klasik Türk Sanatları alanında önemli bir sanatçı olarak yerini almayı hak etmiştir. Sanatçı, Kütahya Maltepe Mahallesi'nde bulunan evindeki resim atölyesinde tasavvuf musikisi, minyatür ve resim sanatı ile ilgilenen gençleri etrafında toplayarak eğitmiştir. Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlık Divanı tarafından 2010 yılı 'Üstün Hizmet Ödülü'nü almaya hak kazanmıştır. Ahmet Yakupoğlu, kağıt üzerine yapmış olduğu 2500 adet orijinal yağlıboya tablodan oluşan koleksiyonunu, müzik aletlerini, sanat kitaplarından oluşan kütüphanesini, Kütahya'nın Maltepe semtindeki evini ve Vakfını, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi'ne bağışlamıştır. Koleksiyonundaki bu eserler, bugün birer tarihi belge niteliğindedir. Araştırmada, kişiliği, eserleri ve yetiştirdiği talebeleri ile 20. Yüzyıl Türk Sanat tarihimize adının yazılmasının gerektiğini düşündüğümüz sanatçının, çalışmalarını tanıtmak ve benimsediği üslubu ortaya koymanın gerekliliğine inanılmaktadır. Anahtar Kelimeler: Ahmet Yakupoğlu, Kütahya, 20. Yüzyıl Türk Resim Sanatı, İzlenimcilik, Manzara Resmi. pages In this research `The style and works of Ahmet Yakupoğlu, the last Representative of Hoca Ali Rıza style in the 20th Century Turkish Landscape Painting` is analysed. In the research; Along with the historical development of Contemporary Turkish Pictorial Art, Ahmet Yakupoğlu's life and understanding of art is studied. This research was conducted by reviewing the published books, magazines, articles and researches related to Ahmet Yakupoğlu by using literature review. In the study, a semiconstructivist interview approach was used with the surviving experts who personally knew Ahmet Yakupoğlu. Portrayal approach is used in the interpretation of the works of the artist. The purpose of this research; the life of the artist, the educational life, the understanding of art, the way of working, cultural and artistic services. At the same time, the place and importance of Ahmet Yakupoğlu in Contemporary Turkish Painting is emphasized. According to the results obtained from the research, Ahmet Yakupoğlu studied painting at Feyhaman Duran art studio. in Fine Arts Academy while he received illumination and miniature lessons from Prof. Dr. A. Süheyl Ünver. He adopted Hoca Ali Rıza style in the light of the teachings of his mentor Süheyl Ünver. At the same time, he received ney lessons from neyzen Halil Dikmen. In addition to his pictorial art, he also studied illumination and improved his skills as a miniaturist and neyzen. Ahmet Yakupoğlu adopted his own distinctive artistic perspective in his painting and miniature studies. He has continuously worked and produced throughout his life, demonstrating a realistic - impressionist approach to landscape, nature and especially water paintings that he has made. In his philosophy of life an artist should live to constantly create and work, and thus as he lived he left remarkable works in Turkish Painting Art. As a result of all, he deserved to take his place as an important artist in Contemporary Turkish Painting and also Classical Turkish Arts. The artist also proved his place not only by his miniature art and paintings but also by training many neyzens in the style of Emin Dede and Halil Dikmen at his painting workshop. He left his mark on Turkish Painting Art with countless works he produced in his professional art life. He was awarded with `Outstanding Service Award` by Grand National Assembly of Turkey (TBMM) in 2010. Ahmet Yakupoğlu donated his collection of 2500 original oil paintings, musical instruments, his library of art books, his house in Kütahya's Maltepe neighborhood and his foundation to Kütahya Dumlupınar University. Each of these works in his collection are valued as historical documents today. It is believed to be necessary to convey the life of this monumental artist with his personality, his works and the students he has educated and to introduce his works and his adopted style Studies about the artist and his life are made in the light of this goal. Keywords: Ahmet Yakupoglu, Kutahya, Comtemporary Turksh Painting Art, Empresyonizm, Landscape Painting.
Collections