Benzetim modellemesi temelli veri zarflama analizi yaklaşımıyla bir spor merkezinde etkinlik ölçümü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde sağlıklı yaşamak, kilo vermek, fiziksel egzersiz yapmak isteyen birçok kişi spor merkezlerini tercih etmektedir. Spor merkezlerinin kullanım oranları, abonelik sayıları gün geçtikçe artmakta ve daha popüler bir hal almaktadır. Üst düzey rekabetin olduğu bu hizmet sektöründe spor merkezleri, müşteri memnuniyetini artırabilmek ve ayakta kalabilmek için en iyi şekilde hizmet sunmak zorundadırlar. Yapılan araştırmalar sonucunda bu sektörde çok az sayıda çalışma yapıldığı görülmüş ve bu alanda bir uygulama yapılması amaçlanmıştır. Bu çalışmada bir spor merkezinin mevcut durumunu değerlendirmek amacıyla kesikli olay benzetim modeli, Arena 14.0 Programı kullanılarak oluşturulmuştur. Model çıktıları analiz edilerek spor merkezinde, hizmet verilen ortalama üye sayısı, ortalama antreman süresi, herbir antremanın ortalama uygulanma süreleri ve sayıları, antrenör ve makine kaynak kullanım oranları elde edilmiştir. Elde edilen bu verilerin yanı sıra darboğazların oluştuğu fitness makineleri ve bekleme süreleri de tespit edilmiştir. Spor merkezindeki kullanılabilir boş alan ve maddi kısıtlar göz önüne alınarak, darboğazların oluştuğu makineler ve antrenör kaynaklarının artırılmasıyla iyileştirme senaryoları oluşturulmuştur. Mevcut durumun iyileştirilmesi amacıyla oluşturulan 177 adet senaryonun, Veri Zarflama Analizi tekniği ile göreli etkinlikleri ölçülmüş ve etkin senaryolar belirlenmiştir. Etkinlik ölçümünde VZA paket programı olan DEAP 2.1 kullanılmıştır. Analizde girdi yönelimli BCC modeli ve CCR modeli kullanılarak teknik ve ölçek etkinlikleri belirlenmiştir. Her iki modelde de etkin bulunan senaryolar arasında, üyenin en çok önemsediği nokta olan antreman ve bekleme süresini en aza indirerek müşteri memnuniyetini en üst düzeye çıkarabilecek olan senaryo belirlenmiştir. Bu senaryonun uygulanması ile mevcut duruma göre, ortalama antreman süresinde %19,05' lik bir azalma, hizmet verilen ortalama üye sayısında %5,87' lik artış sağlanmıştır. These days the people, who are willing to lose weight and live healty by doing exercise, attend sport centeres. Therefore a population of sport centers and the number of users have been increasing day by day. In order to boost the satisfaction of customers and to keep fresh in the competition at the market they always have to be best of giving service. As a result of researches, it has been observed that a few scientific studies has been done in this sector and it is aimed to make an application in this field. This study has been conducted by using Arena 14.0 programme discrete event simulation model in orde to evaluate a sport centre's current situation.by analysşng an output of the model; the average amount of members who heve been served at the centre, the average time of training,a duration for each training and their quantity also usage of trainer and equipment have been determined apart from these data; the equipments where exist delays have been determined. By considering available locations at the sport centre and its financial condition; the scenarios which is about how to make it better have been done by increasing the amount of the equipments where exist delays and increasing the source of trainers. 177 scenarios which have been done to make the current situation better, have been evaluated by data envelopment analysis and as a result of this; effective scenarios were determined. For measuring the activity, data envelopment analysis program `DEAP 2.1` was used. In addition to this BBC model and CCR model at this analysis were used to determine tekniqual efficiencyand scale activity. Among the scenarios that are efficiently in both models, the scenario that can minimizing training and waiting times was determined. With the implementation of this scenario, a decrease of %19,05 in the average training period and %5,87 increase in the average number of serviced members have been achieved.
Collections