Ortaokul öğrencilerinin konuşma becerilerinin geliştirilmesinde ve konuşma kaygılarında kavram haritalarının etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı konuşma becerisi içerisinde yer alan hazırlıklı konuşma çalışması yapılırken kavram haritası kullanmanın öğrencilerin konuşma becerilerine etkisini tespit etmektir. Araştırma 2018-2019 eğitim-öğretim yılı içerisinde Kütahya ili Aslanapa ilçesi Aslanapa Ortaokulunda 7. sınıfta öğrenim gören 40 öğrenciyle yürütülmüştür. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel model kullanılmıştır. Araştırmanın uygulama süreci 12 hafta sürmüştür. Deney grubunda yapılan konuşma çalışmalarında kavram haritası tekniği kullanılırken kontrol grubunda yapılan konuşma çalışmaları Türkçe Öğretim Programı'na göre yapılmıştır. Araştırma verileri; Konuşma Becerisi Değerlendirme Ölçeği, Konuşma Kaygısı Ölçeği, Kişisel Bilgi Formu, Yapılandırılmış Görüşme Formu aracılıyla toplanmıştır. Elde edilen verileri analiz etmek için frekans analizi, betimsel analiz, Independent Samples t-test (bağımsız örneklemler) ve Paired Samples t- test ( bağımlı örneklem) ikiden fazla değişken arasındaki anlamlılığını test etmek için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Yapılandırılmış görüşme formundaki görüşler tematik analiz yöntemiyle değerlendirilerek frekans, yüzde ve kategori şeklinde tablolaştırılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre deney grubu öğrencilerinin konuşma becerileri kontrol grubu öğrencilerinin konuşma becerilerine göre anlamlı bir farklılık göstermiştir. Ayrıca deney grubu öğrencilerin konuşma kaygılarında anlamlı düzeyde olmasa da bir azalma yaşandığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak öğrencilerin konuşma becerilerinin geliştirilmesinde kavram haritalarının etkili olduğu ortaya konulmuştur. Ayrıca öğrencilerin kavram haritası tekniğine olumlu yaklaştıkları, konuşma becerilerinin geliştirilmesinde kavram haritalarının etkili olduğu görüşme formlarının değerlendirilmesinden anlaşılmıştır. This research aims to identify the effect of using concept maps while making a prepared speech on the speaking skills of students. The research was conducted with 40 students studying in 7th grade in the Aslanapa Secondary School in Aslanapa District of Kütahya in 2018-2019 school year. Among quantitative research methods, pretest-posttest quasi-experimental design with a control group was used in the research. The application process of the research lasted 12 weeks. In the experimental group, concept maps were used in speech practices while the speech practices were made according to the Turkish Education Program in the control group. The research data was collected through the Speaking Skill Assessment Scale, Speaking Anxiety Scale, Personal Information Form, and Structured Interview Form. To analyze the obtained data, frequency analysis, descriptive analysis, Independent Samples t-test (independent samples) and Paired Samples t-test (dependent sampling) were used while one-way analysis of variance (ANOVA) was conducted in order to test significance among more than two variables. The views in the structured interview form were evaluated by using thematic analysis method and were tabulated as frequency, percentage, and category.According to the findings obtained from the research, there is a significant difference between the speaking skills of the students of experimental and control groups. In addition, there was a decrease in the speaking anxiety of the experimental group students, despite not in a significant level. As a result, it has been revealed that concept maps are effective in the development of students' speaking skills. Also, it was understood from the evaluation of the interview forms that students have a positive approach to the concept map technique, and concept maps are effective in the development of speaking skills.
Collections