İlkokul 4.sınıf matematik dersinde Dienes ilkelerine göre düzenlenmiş öğretimin öğrenci başarısı ve kalıcılığına etkisi: Değişken kavramı örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilkokul 4. sınıf matematik dersinde Dienes ilkelerine göre düzenlenmiş değişken kavramı öğretiminin öğrenci başarısı ve kalıcılığına etkisini belirlemektir. Araştırma, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desene göre tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 öğretim yılında Konya ilinin Güneysınır ilçesinin Karasınır İlkokulu'nda bulunan yansız atama yöntemiyle deney ve kontrol grubu olarak belirlenen 4-A ve 4-B sınıfı öğrencileri oluşturmuştur. Deney grubunun matematik dersleri Dienes ilkelerine, kontrol grubunun ise müfredata göre işlenmiştir Araştırmanın başında ön test, sonunda son test olarak ve son testten 1 ay sonra öğrenilenlerin kalıcılığının tespit edilmesinde araştırmacı tarafından geliştirilen 29 sorudan oluşan `Değişken Kavramı Başarı Testi` kullanılmıştır. Grupların denel işlem öncesi puanları arasnda istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık çıkmamış ve grupların denk oldukları gözlenmiştir. Gruplara uygulanan denel işlem sonrası grupların son test ve kalıcılık testlerinden elde edilen puan ortalamaları karşılaştırıldığında Dienes ilkelerine dayalı öğretimin yapıldığı deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Deney grubunun ön test ve son test puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunurken kontrol grubunda istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Deney ve kontrol gruplarının kendi içinde son test ve kalıcılık testinden elde ettikleri puan ortalamaları karşılaştırıldığında deney grubunun kalıcılık testi puan ortalamasının son test puan ortalamasına göre düştüğü, kontrol grubunda ise yükseldiği görülmüştür. Ancak iki durumda istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. Deney ve kontrol gruplarının erişi puan ortalamalarında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Buna göre deney grubunda uygulanan Dienes ilkelerine dayalı öğretimin kontrol grubunda müfredata göre uygulanan öğretime göre başarıyı arttırdığı ve kalıcı öğrenme sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. The aim of this research is to determine the effect of the `Variable Concept Teaching`, which is designed according to the `Principles of Dienes`, on the student success and the permanence of acquisition in 4th grade mathematics course. The research is designed according to the semi-experimental pattern with pretest-posttest control group. In the 2018-2019 academic year, 4-A and 4-B classes from Karasınır Primary School, located in Güneysınır Konya, have been determined as an experimental and control group by the neutral assignment method and have become the study group of the research. Mathematics lessons are tought according to Dienes principles in the Experimental Group, while in the Control Group they are tought according to the curriculum. For both groups, pre-test was used at the beginning of the research but at the end of the research post test and `Variable Concept Achievement Test` after one month from the post test was applied for the groups. `Variable Concept Achievement Test` is a test developed by the researcher and consists of 29 questions to measure the permanence of what is learned. Before the experimental process, there was no statistically significant difference between the scores of the groups. It was observed that the groups were equivalent. After the experimental process applied to the groups, the average scores obtained from posttest and permanence tests of the groups were compared. As a result of this comparison, it was observed that there was a statistically significant difference in the Experimental Group where teaching based on Dienes Principles was conducted. When the pretest and posttest average scores of the groups are examined, there is a statistically significant difference in the Experimental Group, while there is no statistically significant difference in the average scores of the Control Group. When the average of the scores obtained from the posttest and permanence test of both groups was exanined, it was observed that the permanence test average score of the Experimental Group decreased, compared to the posttest average score and increased in the Control Group. However, it was not statistically significant in two cases. When the average access scores in both groups were examined, a statistically significant difference was found in favour of the Experimental Group. It was observed that teaching based on Dienes Principles applied in the Experimental Group increased the success and provided permanent learning compared to the teaching conducted in line with the curriculum applied in the Control Group. Accordingly, ıt is concluded that teaching based on Dienes Principles increases success and provides permanent learning.
Collections