Açık kalp ameliyatı olan hastaların bilgilenme gereksinimlerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Açık kalp ameliyatı olan hastaların bilgilenme gereksinimlerinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilen bu çalışma, tanımlayıcı türdendir. Bu çalışma 15 Şubat ile 1 Temmuz 2011 tarihleri arasında bir vakıf üniversitesi hastanesinin üç ayrı ilde bulunan hastanelerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini açık kalp ameliyatı gerçekleştirilen 238 hasta oluşturmuştur. Veriler araştırmacı tarafından oluşturulan hasta tanıtım formu ve Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği (HÖGÖ) ile toplanmıştır. Veriler SPSS 16.0 programına aktarılmış, tanımlayıcı (ortalama, yüzde) veri özelliklerine göre parametrik ve nonparametrik testler kullanılmıştır. Hastaların %48.7'sine kalp kapak ameliyatı, %45.8'ine koroner arter bypass greft (KABG) ve % 5.5'ine KABG+ kapak ameliyatı yapılmıştır. Hastaların HÖGÖ toplam madde puan ortalamasının 222±26.36 olduğu, alt ölçeklerden alınan puanların ortalamasının ise 21.28±2.65 ile 40.68±4.65 arasında değiştiği belirlenmiştir. Hastaların HÖGÖ alt ölçek puan ortalamaları arasında en yüksek olanları sırasıyla ?tedavi ve komplikasyonlar?, ?yaşam kalitesi? ve ?ilaçlar? alt ölçekleridir. En düşük puan ise ?duruma ilişkin duygular? ve ?toplum ve izlem? alt ölçeklerinden elde edilmiştir. Tüm alt ölçeklerden elde edilen puanlar ölçeğin likert yapısına göre ?çok önemli? ile ?son derece önemli? kategorileri arasında yer almaktadır. Bu durum toplam ve alt ölçekler için hastaların öğrenim gereksinimlerinin yüksek olduğunu göstermiştir. Hastaların HÖGÖ'den aldıkları puanların arasındaki fark hastanelere, gelir-gider durumlarına, mesleklerine, cerrahi türüne ve taburculuk eğitimi alma durumları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Bu sonuçlar dikkate alınarak mevcut taburculuk eğitim içeriklerinin tekrar gözden geçirilmesi ve eğitimin etkinliğinin artırılması için hasta özelliklerinin, gereksinimleri ve hastaya uygun eğitim yöntemleri dikkate alınarak taburculuk eğitiminin planlanması önerilmektedir. This study, which is carried out to determine the learning needs of the patients with open-heart surgery, it is descriptive type. This study is carried out in hospitals, which belong to a foundation university, in three different cities between February 15 and July 1. Study samples consist of 238 patients who had open-heart surgery. The data are collected with a patient identification form, which is created by the researcher, and Patient Learning Needs Scale (PNLP). The data are transferred to SPSS 16.0 programme and tests are used parametrically and non-parametrically according to descriptive (mean, percent) data specifications. 48.7% of the patients had heart valve surgery, 45.8% had coronary artery bypass grafting surgery (CABG) and 5.5% had both surgeries. It is determined that mean PNLP total item score of the patients are 222±26.36 and mean score received from subscales change between 21.28±2.65 and 40.68±4.65. The highest mean score among patients? mean PNLP subscale score are ?treatment and complications?, ?quality of life? and ?medication? subscales respectively. The lowest score is received ?emotions regarding the situation? and ?society and monitoring? subscales. Having score from all subscales take place between ?very important? and ?extremely important? categories according to likert structure of the scale. With this case, it is determined that patients? educational requirements are high for total and subscales. Difference between scores that the patients had from PNLP is found significant according to hospitals, income and expenditure states, professions, surgery type and if they received discharge education or not. It is recommended that the existing discharge education contents are reviewed taking these results into consideration and the discharge education is planned in order to increase education efficiency considering patient characteristics, requirements and education methods that are proper for patient.
Collections