Okul öncesi ve okul çağı kekeme çocukların WİSC-R testi ile genel zeka performanslarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada işitmesi normal olan, kekemelik dışında bilinen bir bozukluğu/ hastalığı/ engeli olmayan 40 kekeme çocuk ile akıcı konuşmaya sahip 30 çocuğun zekâ testi aracılığı ile zekâ puanlarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda araştırmanın problem cümlesi 'Kekeme olan okul öncesi ve okul çağı çocukların (6-15 yaş) zekâ düzeyleri normal midir?' ve 'Kekeme çocuklar ile akıcı konuşmaya sahip (6-15 yaş) çocukların zekâ puanları arasında bir fark var mıdır?'olarak ifade edilebilir. Kekemelik grubu İstanbul ili, Sultangazi İlçesi, MEB'e bağlı Mehmetçik İlköğretim Okulu'nda okuyan 6-15 yaş arası 40 kekeme hasta çocuktan oluşmaktadır. Akıcı konuşan grup İstanbul ili, Sultangazi İlçesi, MEB'e bağlı Mehmetçik İlköğretim Okulu'nda okuyan 6-15 yaş arası 30 çocuktan oluşmaktadır. Her çocuğa Wisc-R zeka testi uygulanarak çocukların zekâsı çok boyutlu incelenmiş ve her çocuğun zekâ puanı tespit edilmiştir. Bu puanla her çocuk bir zekâ sınıflandırmasına tabi tutulmuştur. İstatistiksel analizler için IBM SPSS Statistics 22 (IBM SPSS, Türkiye) programı kullanıldı. Parametrelerin normal dağılıma uygunluğu Shapiro Wilks testi ile değerlendirilmiş ve parametrelerin normal dağılıma uygun olduğu saptanmıştır. Çalışma verileri değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metodların yanısıra niceliksel verilerin karşılaştırılmasında puanların cinsiyete göre karşılaştırmalarında Student t test, gruplar arası karşılaştırmada Mann-Whitney U Testi kullanıldı. Niteliksel verilerin karşılaştırılmasında ise tek gözlü düzende Ki-Kare testi kullanıldı. Anlamlılık p<0.05 düzeyinde değerlendirildi. Çalışma grubunda yer alan 40 kekeme hasta çocuk ve kontrol grubunda yer alan 30 akıcı konuşmaya sahip çocuk normal zekâ puanı alarak normal zekâ olarak sınıflandırılmasında yer almıştır. Buna dayanarak araştırmada elde edilen sonuçlara göre iki grup arasında zekâ düzeyi açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı anlaşılmıştır. Kekeme grupta yer alan çocuklar ile akıcı konuşan çocukların sözel ve performans puan arasında fark olmasına rağmen bu farklılık istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır (p>0,05). Çalışma grubunun resim tamamlama puan ortalamaları, kontrol grubundan istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksektir (p:0.004; p<0.01). Gruplara göre resim düzenleme, parça birleştirme, küplerle desen ve şifre puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır (p>0.05). Kontrol ve çalışma grubunda cinsiyetlere göre sözel puan, performans puanı ve toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır (p>0.05). Kontrol ve çalışma grubunda cinsiyetlere göre genel bilgi, yargılama, aritmetik ve sözcük dağarcığı puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır (p>0.05). Kekeme grubunda bulunan erkeklerin benzerlik puan ortalamaları, kızlardan istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksektir (p:0.007; p<0.01). Kontrol ve çalışma grubunda cinsiyetlere göre resim tamamlama, resim düzenleme, küplerle desen, parça birleştirme ve şifre puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır (p>0.05).Anahtar sözcükler: Kekemelik, akıcı konuşma, zekâ, Wisc-R zeka testi, okul çağı, okul öncesi, çocuk, resim tamamlama, parça birleştirme, küplerle desen, şifre, yargılama, aritmetik, sözcük dağarcığı In this study, we aimed to evaluate the intelligence score of 40 stuttering child without any known disorder/disease/disability other than stuttering and with normal hearing capability, and 30 children with fluent speaking capability by means of an intelligence test. In this context, problematic question of the study can be expressed as: 'Are intelligence level of pre-school and school age stuttering children (6-15)' and 'Is there a difference between the intelligence scoores of stuttering children and children with fluent speaking capability (6-15). Stuttering group consists of 40 stuttering childen between the ages of 6-15, who study at MEB's (Ministry of Education) Mehmetçik Primary School in Sultangazi, İstanbul, who have 'Special Education Assessment Authority Report' issued by Sultangazi Fahri Aygün Directorate of Guidance and Research Center.' Group with fluent speaking capability consists of 30 children between the ages of 6-15, who study at MEB's (Ministry of Education) Mehmetçik Primary School in Sultangazi, İstanbul. Students' parents were requested to fill two forms titled 'General ınformation Form' and 'Child Information Form' in order to have a general idea about the psycho-social characteristics of children and determine demographic characteristics. Following this, Wisc-R-Intelligence test was individually applied to each patient. A multidimensional analysis was conducted in order to determine the intelligence score of children. With this score, each child was subject to intelligence classification.The course of the study were evaluated, IBM SPSS Statistics 22 (IBM SPSS, Turkey) software was used. Parameters' compliance with normal distribution was evaluated with Shapiro Wilks test and it was determined that parameters comply with normal distribution. When research data was evaluated, Student t test was used for comparison of quantitative data, comparison of scores according to gender in addition to defining statistical methods. Chi-square test on one-eyed scheme was used for the comparison of qualitative data. Significance was determined on the level of p<0.05. In control and study group, statistically significant difference was not determined between verbal score, performance score and total score averages according to genders (p>0.05). In control and study group, statistically significant difference was not determined between general knowledge, arithmetic and vocabulary score average values according to genders (p>0.05). In control and study group, statistically significant difference was not determined between picture completion, picture ordering and password score average values according to genders (p>0.05). Similarity score averages of male students in stuttering group, is higher than female students on a statistically significant level (p:0.007; p<0.01). 40 stuttering child in study group and 30 children with fluent speaking capability in the control group received normal intelligence score and categorized under normal intelligence classification. Based on this, according to the results obtained from the study, it was determined that there is not a statistically significant difference between two groups. A statistically significant difference was not determined between the educational status of parents and children's intelligence scores and verbal and performance areas for the sub-fields of intelligence scores. Key words: Stuttering, fluent speaking, intelligence, Wisc-R test, school age, preschool, child, picture completion, cube pattern, password, trial, arithmetic
Collections