(أثر اختلاف القراءات على اختلاف آراء الفقهاء)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada Kur'ân'ın farklı kıraatlerinden kaynaklanan fıkhi ihtilaflar incelenmiş, kâriler arasında ihtilafa sebep olan ayetler üzerinde durulmuştur. Bu ayetlerle ilgili olarak Hanefî, Maliki, Şafiî, Hanbelî, Zâhirî, Zeydî, İmâmî ve İbâdî mezheplerinin görüşleri ele alınmıştır. Araştırmayı önemli kılan husus da kıraatlere dair ihtilafların fıkhî hükümlerdeki ihtilaflara etkisini ortaya koymasıdır. Bu araştırma, giriş ve iki bölümden oluşmaktadır. Giriş kısmında kıraatler ve çeşitleri üzerinde durulmuştur. Birinci bölümde ise on kıraat imamı tanıtılmış, sonra fakihlerin şaz kıraatlere dair fikirleri ve onların bunlardan hüküm çıkarmaya dair görüşleri açıklanmıştır. İkinci bölümde araştırmanın asıl konusuna geçilmiş, Bakara suresinden Mâide suresinin sonuna kadarki ahkam ayetlerinin nasıl okunacağı, bir meseledeki ihtilafın sebeplerinin anlaşılması için fakihlerin ve müfessirlerin ilgili ayetlerin kıraatine dair görüşleri ortaya konmuştur. Buna göre araştırma şu mevzuları içermiştir: İlk olarak `abdestte ayakları yıkama` meselesine dair ihtilaf incelenmiştir. İkinci olarak `kadınlara dokunma ve cinsi ilişkide bulunmada hangisinin temizlenmeyi gerektirdiği`ne dair fıkhî hükümdeki ihtilaf ele alınmıştır. Üçüncü olarak `suyun bulunmadığı durumlarda cünüplükten kurtulmak için teyemmüm etme` konusundaki görüşler tetkik edilmiştir. Dördüncü olarak `kaza orucunu peşpeşe tutma` meselesindeki fıkhi ihtilaflar incelenmiştir. Beşinci olarak `yemin bozmanın kefareti olan üç gün oruç tutma` konusunda fakihlerin, farklı kıraatler sebebiyle içine düştükleri fıkhi ihtilaflar ele alınmıştır. Araştırmanın son kısmında ise Nisâ suresinin başında yer alan `erham` kelimesi ile ilgili âlimlerin ihtilafı incelenmiştir. The research aims to focus on studying the juristic differences in light of the different Quranic readings (Qira'at). This will be done through investigating the different Qira'at of Quranic verses where different juristic schools have based their opinions on, particularly the eight juristic schools; Hanafi, Maliki, Shafi, Hanbali, Zahiri, Zaydi, Imamai and Ibadi. The significance of this research lies in showing that these juristic differences are directly related to the differences in Qira'at of these Quranic verses.This thesis starts with a preface and two chapters, with the preface focusing on the types of different Qira'at of the Quran. The first chapter introduces the scholars of the ten recognised schools of Qira'at, in addition to demonstrating the opinions of jurists on the anomalous Qira'at and the ruling on using them. Whereas the second chapter discusses the practical side related to legislative verses from chapters of al-Baqarah to al-Ma'ida, where differences amongst the recitations have taken place. It will also converse on the reason for the differences amongst jurists and exegetists in these verses, and detect the reasons of differences. This study includes many examples; firstly, the differences on feet washing in the ritual of wudu (ablution). Secondly, the differences between Lams (touching) a woman and Laamastum (sexual intercourse) distinguishing which one requires a full purification depending on the varieties of jurists' readings of Laamastum. Thirdly, differences in the rule of tayammum (dry ablution) in case the water is not available. Fourthly, the differences of the continuous fasting according to the added word `mutatabi'at`. Fifthly, the differences amongst the jurists on the issue of continuous fasting for Kafaarat al-Yameen due to the reading of Ibn Masoud `mutatabi'at`. Sixthly, the differences amongst scholars on the meaning of al-Arham (ties of kinship).
Collections