Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzmen, Haluk
dc.contributor.authorTürker, Emel
dc.date.accessioned2021-05-08T08:36:56Z
dc.date.available2021-05-08T08:36:56Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/654580
dc.description.abstractFen bilgisi, öğrencilerin zorlandıkları derslerin başında gelmektedir. Öğrencileri fen bilgisi ile barıştırmanın ve onlara eğlenerek öğrenme ortamı sağlamanın en verimli yollarından biri eğitsel modeller kullanmaktır. Bu çalışmanın amacı; model kullanımına dayalı bilimsel süreç becerileri yaklaşımının, fen eğitiminde, öğrencilerin süreç becerilerinin gelişimine, başarılarına ve motivasyon düzeylerine etkisini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, model kullanıma dayalı materyaller hazırlanmıştır. Araştırma, 2010-2011 öğretim yılında Erzurum ili, Pazaryolu İlçesi Sefer Zengin İlköğretim Okulu 6. sınıf öğrencileri üzerinde yapılmıştır. Araştırmada, yarı deneysel yöntem çerçevesinde, ön test-son test kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Deney (23) ve kontrol (25) grupları yansız atama yoluyla oluşturulmuştur. Deney grubunda model kullanımına dayalı bilimsel süreç becerileri yaklaşımı, kontrol grubunda öğretmen merkezli yaklaşım kullanılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin bilimsel süreç beceri düzeylerini ve başarılarını belirlemek için, araştırmacı tarafından literatürde yer alan testlerden derlenerek geliştirilen ?Bilimsel Süreç Beceri Testi? ve ?Başarı Testi? kullanılmıştır. Öğrencilerin motivasyon düzeylerini belirlemek için Tuan, Chin ve Shieh (2005) tarafından geliştirilen, ?Fen Öğrenmeye Yönelik Öğrenci Motivasyonu? ölçeği kullanılmıştır. Deney grubu öğrencilerinin ve öğretmenlerin görüşlerini belirlemek amacıyla, araştırmacı tarafından hazırlanan görüş anketi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları, model kullanımına dayalı bilimsel süreç beceri yaklaşımının deney grubu öğrencilerinin bilimsel süreç beceri düzeyleri, başarıları ve motivasyon düzeyleri üzerinde olumlu etkisi olduğunu göstermiştir. Ayrıca, öğretmen merkezli yaklaşımın kontrol grubu öğrencilerinin bilimsel süreç beceri düzeyleri, başarıları ve motivasyon düzeyleri üzerinde etkisi olmadığı görülmüştür. Öğretmenlerin görüşleri ile ilgili bulgularda, öğretmenlerin bilimsel süreç becerileri yaklaşımının okullarda uygulanmasını sınırlandıran etmenleri, alt yapı yetersizliği ve öğrencilerin ilgisiz davranmaları çerçevesinde değerlendirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bu çerçevede, öğrencilerin merak, keşif ve sorgulama duygularını ortaya çıkaracak etkinlikler düzenlenmelidir.Anahtar Kelimeler: Fen Bilgisi Eğitimi, Bilimsel Süreç Becerileri Yaklaşımı, Modelleme, Başarı, Motivasyon.
dc.description.abstractScience is one of the courses that students have difficulty. The most effective way to recouncil students with science and to provide enjoyable learning environment is to use educational models. The aim of this study is to investigate the effect of model based scientific process skills approach on students? achievements, motivations and the development of students? process skills. In accordance with this purpose, materials which were based on the use of models were prepared. The study was conducted on 6th grade students of Sefer Zengin Primary School located in the city of Erzurum, district of Pazaryolu. In the context of quasi-experimental method, pre-test post-test control group design was used. Treatment (23) and control (25) groups were selected randomly. Model based scientific process skills approach was used in the treatment group, and teacher-centered approach was used in the control group. In the study, ?Scientific Process Skill Test? and ?Achievement Test? which were developed by the researcher via compiling other tests in the literature were used in order to determine students? scientific process skill level and achievement level. To determine students? motivation levels, ?Students? Motivation Toward Science Learning? scale which was developed by Tuan, Chin and Chieh (2005) was used. In order to determine the views of teachers and treatment group students, an interview form which was developed by the researcher was used. The findings of the study indicated that model based scientific process skills approach has had positive effect on students? achievement, scientific process skill and motivation level. Also, it was observed that teacher-centered approach has had no effect on students? achievement, scientific process skill and motivation level. Through the findings which were related to the teachers? views, it was observed that teachers have evaluated the factors that restrict the application of scientific process skills approach in schools in the context of infrastructure insufficiency and students? lack of interest. In this context, the activities that reveal students? curiosity, exploration and questioning feelings should be arranged.Key Words: Science Education, Scientific Process Skills Approache, Modelling, Success, Motivation.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleBilimsel süreç becerileri yaklaşımının model kullanarak uygulanmasının öğrencilerin başarılarına, bilimsel süreç becerilerinin gelişimine ve motivasyonlarına etkisi
dc.title.alternativeTo investigate how scientific process skills approach based on model using affect the students? success, development of process skills and motivations
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmScientific process skill
dc.subject.ytmDevelopment
dc.subject.ytmScientific process
dc.subject.ytmStudent achievement
dc.subject.ytmStudent achievement
dc.subject.ytmMotivation
dc.subject.ytmPrimary education schools
dc.subject.ytmPrimary education students
dc.subject.ytmScience teaching
dc.subject.ytmScience education
dc.identifier.yokid412808
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityKARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid298689
dc.description.pages131
dc.publisher.disciplineFen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess