Ortaöğretim öğrencilerinin motivasyonları ve duygusal zekaları ile akademik başarıları arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | Yazıcı, Hikmet | |
dc.contributor.author | Seyis, Sevda | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:36:49Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:36:49Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/654521 | |
dc.description.abstract | Akademik başarı ile bazı psikolojik değişkenler arasında ilişki vardır. Bu çalışmada psikolojik değişkenlerden motivasyonun ve duygusal zekanın akademik başarıyı nasıl açıkladıkları incelenmektedir. Çalışmada ayrıca bazı demografik değişkenlere bağlı ilişkiler ve farklılıklar araştırılmaktadır.Araştırma grubu, 2009-2010 eğitim-öğretim yılında, Trabzon ilindeki 9., 10., 11. ve 12. sınıf öğrencilerinden 407 (Kız: 171, Erkek: 236) kişiden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında Bilgi Toplama Formu, Akademik Motivasyon ve Duygusal Zeka ölçekleri kullanılmıştır. Veri analizi için çoklu doğrusal regresyon, bağımsız t testi ve ANOVA teknikleri kullanılmıştır.Araştırma sonuçları, duygusal zeka ve motivasyon değişkenlerinin ortaöğretim öğrencilerinin akademik başarılarını anlamlı düzeyde yordadığını göstermiştir. Bunun yanında kız öğrencilerin duygusal zeka ve akademik başarı puanlarının erkek öğrencilerin puanlarından anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür. Sınıf düzeyi arttıkça motivasyon ve akademik başarı puanlarında düşüş olduğu belirlenmiştir. Okul türü değişkeni dikkate alındığında Anadolu lisesinde okuyan öğrencilerin akademik başarılarının, fen, genel ve meslek lisesinde okuyan öğrencilerden anlamlı derecede yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca sosyo-ekonomik gelir düzeyi yüksek öğrencilerin motivasyon ve akademik başarı puanlarının diğerlerinden anlamlı derecede yüksek olduğunu göstermiştir. Aile ikamet yeri dikkate alındığında öğrencilerin akademik başarılarında anlamlı fark saptanmıştır. Elde edilen sonuçların bir kısmı literatürle paralel bir kısmı ise farklı çıkmıştır. Bu durum literatür bulgularıyla tartışılmıştır. Akademik başarıyı yordayan daha çok sayıda değişkenle çalışma yapılması önerilmektedir. | |
dc.description.abstract | There is a relationship between academic achievement and some psychological variabels. In this study, it is investigated how motivation and emotional intelligence as psychological variabels explain achievement. In addition, some relationships and differences based upon demographic variabels are being examined.The study group consist of 407 students (female= 171, male= 236) from 9, 10, 11 and 12 grades in Trabzon province in 2009-2010 academic year. Information Collecting Form, Academic Motivation and Emotional Intelligence Scales were used as data collection tools. Multiple linear regression, independent t test and ANOVA techniques were used to analyse the data.The results of the research have shown that emotional intelligence and motivation variabels have predicted academic achievement of high school students significantly. Besides it is seen that emotional intelligence and academic achievement points of the girls are significantly higher than that of the boys. It has been determined that a decline in motivation and academic success have occured with increasing the level of the grades. When the variable as the type of schools is taken into consideration, it is determined that the academic successes of the Anatolian high school students are significantly higher than that of the students in science, general and vocational high schools. The results have also shown that motivation and academic achievement points of the students who have a higher socio-economic level is significantly higher than the others. When the recidence places of the families are taken into consideration, a significant difference among the academic successes of the students have been determined. Some of the results are parallel to the literature and some are different. The results are discussed in accordance with the literature. The study recommended more variabels that predict academic success. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Ortaöğretim öğrencilerinin motivasyonları ve duygusal zekaları ile akademik başarıları arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | Relationship between high school students' motivation, emotional intelligence and academic achievement | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Students | |
dc.subject.ytm | Intelligence | |
dc.subject.ytm | Emotional intelligence | |
dc.subject.ytm | Success | |
dc.subject.ytm | Secondary education | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.subject.ytm | Motivation | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.identifier.yokid | 402641 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 298682 | |
dc.description.pages | 96 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı |