Show simple item record

dc.contributor.advisorKırımlı, Bilâl
dc.contributor.authorKirci, Işil
dc.date.accessioned2021-05-08T08:36:46Z
dc.date.available2021-05-08T08:36:46Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/654495
dc.description.abstractZekânın ne olduğu ve nasıl tanımlanması gerektiği konusu uzun yıllardan beri birçok eğitimcinin ilgi alanını oluşturmaktadır. Zekâya geleneksel bir bakış açısıyla bakanlar insanları ?zeki olanlar ?ve ?zeki olmayanlar? şeklinde ayırma yoluna gitmişlerdir. Çoklu Zekâ Kuramıyla birlikte zekâ sınıflandırmasına yepyeni bir pencere açılmıştır. Çoklu Zekâ Kuramı getirdiği yeniliklerle bireye göre eğitim felsefesinin temelini atmıştır.Bu çalışmada amaç ilköğretim ikinci kademe Türkçe derslerinde kaynak olarak kullanılan ders kitapları, öğrenci çalışma kitapları ve öğretmen kılavuz kitaplarının Çoklu Zekâ Kuramına ne ölçüde dikkat edilerek hazırlandığını saptamaya çalışmaktır. Araştırmanın evrenini tüm ilköğretim ikinci kademe Türkçe dersi ders kitapları, öğrenci çalışma kitapları ve öğretmen kılavuz kitapları oluştururken, araştırmanın örneklemini Milli Eğitim Bakanlığına ait ilköğretim ikinci kademe Türkçe dersi ders kitapları, öğrenci çalışma kitapları ve öğretmen kılavuz kitapları oluşturmaktadır.Araştırmada öğrenci ders kitaplarından seçilen metinler incelenmiş, metinlerdeki ifadelerin öğrencilerin hangi zekâ alanlarına hitap ettikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Öğrenci çalışma kitaplarında tüm etkinlikler incelenerek hangi zekâ alanlarına hitap ettikleri belirlenmiş ve yüzdelik oranları bulunmuş, veriler tabloya aktarılmıştır. Öğretmen kılavuz kitaplarında ise tüm yönlendirici ifadeler ve varsa ek etkinlikler incelenmiş, yönlendirici ifadelerin ve ek etkinliklerin hangi Çoklu Zekâ alanlarına hitap ettikleri belirlenip, toplam zekâ türleri içindeki oranları tablolar şeklinde sunulmuştur.Araştırmanın sonucunda ilköğretimde kaynak olarak kullanılan söz konusu kitapların Çoklu Zekâ Kuramına yeterli derecede dikkat edilerek hazırlanmadığı sonucu ortaya çıkmıştır. Kitaplarda her zekâ türüne yeterli derecede önem verilmediği, seçilen metinlerin pek çok zekâ türünü içinde barındırmasına rağmen öğrenci çalışma kitaplarında yer alan etkinliklerin ve öğretmen kılavuz kitaplarındaki yönlendirici ifadelerin daha çok öğrencilerin sözel-dilbilimsel zekâlarına hitap ettiği görülmüştür.Anahtar Sözcükler: İlköğretim, Ders Kitabı, Öğrenci Çalışma Kitabı, Öğretmen Kılavuz Kitabı, Çoklu Zekâ Kuramı.
dc.description.abstractThe issue of what intelligence is and how it ought to be defined has been a concern to many educators for long years. Those who see intelligence with a traditional viewpoint discriminated people as?the ones who are intelligent? and ?the ones who are not intelligent.? With the Theory of Multiple Intelligences a brandnew aspect was developed for the classification of intelligences. The Theory of Multiple Intelligences formed the basis of educational philosophy appropriate for individuals with its novelties.The aim of this study is to try to determine to what extent Coursebooks, Student?s Workbooks and Teacher?s Books used as a source in Turkish lessons at secondary grades in primary schools were written by taking the Theory of Multiple Intelligences in to consideration. While the universe of the research consists of all of Coursebooks, Student?s Workbooks and Teacher?s Books for Turkish lessons at secondary grades in primary schools, the sample of the research consists of Coursebooks, Student?s Workbooks and Teacher?s Books by the Ministry of Education for Turkish lessons at secondary grades in primary schools.During the research, texts selected from Student?s Coursebooks were examined, and besides it was tried to find out that the expressions in the texts aimed at which intelligence types of students. Having been examined, all the activities in Student?s Workbooks were determined that they aimed at which intelligence types, and their percentages were calculated. Then, the data were transferred in to the table. As for Teacher?s Books, all the guiding expressions and additional activities -if available- were examined. In addition, the percentages in the total kinds of intelligences were presented in the form of tables after guiding expressions and additional activities were found out that they aimed at which types of Multiple Intelligences. In conclusion, it was found that the books in question which are used as sources in primary education were not written by taking into account the Theory of Multiple Intelligences in an adequate level. It also appeared that each kind of intelligences was not given importance in the books in a sufficient level and that the activities in the Student?s Workbooks and the guiding expressions in the Theacher?s Books aimed at verbal-linguistic intelligence of students more despite the fact that the texts chosen include a great many types of intelligences.Key Words: Primary Education, Coursebooks, Student?s Workbook, Teacher?s Books, Theory of Multiple İntelligences.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi ders kitapları, öğrenci çalışma kitapları ve öğretmen kılavuz kitaplarının çoklu zekâ kuramına uygunluk durumları
dc.title.alternativeThe appropriateness of the Turkish coursebooks, the student's books and the teacher's books taught in the primary school to the multiple intelligence theory
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTürkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmTurkish lesson
dc.subject.ytmMultiple Intelligence Theory
dc.subject.ytmPrimary education
dc.subject.ytmBooks
dc.subject.ytmTextbooks
dc.subject.ytmMultiple intelligence
dc.subject.ytmWorkbooks
dc.subject.ytmTeachers guidebooks
dc.identifier.yokid395706
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityKARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid300397
dc.description.pages90
dc.publisher.disciplineTürkçe Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess