Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme yöntem teknikleri ve uygulamaları hakkındaki görüş ve düşüncelerinin belirlenmesi
dc.contributor.advisor | Çepni, Salih | |
dc.contributor.author | Yayla, Rabia Gamze | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:36:42Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:36:42Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/654460 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı; Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme yöntem teknikleri hakkındaki görüş ve düşünceleri ile deneyimleri arasındaki ilişkiyi irdelemektir. Araştırmada gelişimsel araştırma yöntemi içerisinde incelenen enlemesine araştırma kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini Sivas ilinde görev yapmakta olan 94 Fen ve Teknoloji öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, alternatif ölçme değerlendirme hakkında durum belirleme anketi ve yarı yapılandırılmış mülakat kullanılmıştır. Mülakatlar 94 Fen ve Teknoloji öğretmeni içinden seçilen 6 öğretmenle yapılmıştır. Mülakatların analizinde kullanmak üzere, ilgili literatür incelenerek, her bir alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımlarının ortak amaçları tablosu oluşturulmuştur. Alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımları; ölçekler, süreç değerlendirme, kavram öğretimi, görsel yetenek, sözel yetenek olmak üzere 5 ortak amaçta birleştirilmiştir. Elde edilen nicel verilerinin analizinde ANOVA testi, nitel verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Anketlerden elde edilen sonuçları mülakatlarla karşılaştırılmıştır. Öğretmenlerin bu araçları kullanma durumları, bu araçlara dair yeterlilikleri ve bu araçları öğretimsel açıdan değerlendirmeleri ile ilgili anket sonuçları mülakatlarla desteklenmiştir.Çalışmanın sonucunda; öğretmenlerin en çok kavram öğretimi, görsel yetenek ve süreç değerlendirme, en az sözel yetenek amacındaki araçları kullandıkları ortaya çıkmıştır. Öğretmenler kavram öğretimi ve görsel yetenek amacındaki araçların gerekçelerinin farkında iken sözel yetenek amacındaki araçların gerekçelerinin çoğunun farkında değildirler. Öğretmenler kavram öğretimi ve görsel yetenek amacındaki araçları gerekli bulurken sözel yetenek amacındaki araçları gereksiz bulmaktadırlar. Ayrıca 6 ve üzeri deneyime sahip öğretmenler süreç değerlendirme ve ölçekler amacındaki araçların gerekçelerinin farkında olmadıkları, bu araçları gereksiz buldukları ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin gerekçelerinin farkında olmadığı ve gereksiz bulduğu alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımları hakkında HİE verilmesi önerilmiştir. Bu hizmet içi eğitimin, öğretmenlerin mesleki deneyimlerine göre kategorileştirilmesi önerilmiştir. | |
dc.description.abstract | The aim of this study was to investigate the relationship between Science and Technology teachers? perceptions of alternative measurement and evaluation methods and techniques, teachers? usage conditions of alternative measurement and evaluation methods and techniques, teachers? competences in alternative measurement and evaluation methods and techniques with respect to teachers? seniority. Cross-sectional study, which is a developmental research method, was used in this study. The sample of the study was consisted of 94 Science and Technology teachers working in Sivas Province. Questionnaire and semi-structured interview form were used for data gathering about the situation related with alternative measurement and evaluation methods and techniques. For interviews, six teachers were selected among 94 Science and Technology teachers. For the analysis of the interviews, examination of the related literature, formed table of common aims containing the reasons of usage of each alternative assessment approach were used. Alternative measurement and assessment approach was combined based on the fifth common purposes including scales, process evaluation, concept teaching, visual ability, verbal ability. The analysis of obtained quantitative data was done with ANOVA test and the analysis of qualitative data was realized with descriptive analysis. Interviews were compared with survey results. The status of teachers using these tools, teachers of competencies about these tools, the reviews of teachers instructional aspect of these tools were supported by interviews. Conclusions of the study examined in terms of teacher? seniority and presented in conclusion. It was suggested that teachers who were not aware of the alternative measurement-evaluation approaches and who considered them as unnecessary should have in-service training. It was also suggested that this in-service training should be categorized according to their durations in teaching experiences. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme yöntem teknikleri ve uygulamaları hakkındaki görüş ve düşüncelerinin belirlenmesi | |
dc.title.alternative | Determination of opinions and ideas of science and technology teachers on alternative measurement assessment method techniques and applications | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Alternative assessment and evaluation tecniques | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Science and technology course | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Primary education teachers | |
dc.subject.ytm | Concept teaching | |
dc.subject.ytm | Process evaluation | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.identifier.yokid | 426209 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 322010 | |
dc.description.pages | 177 | |
dc.publisher.discipline | İlköğretim Bilim Dalı |