dc.contributor.advisor | Ayas, Alipaşa | |
dc.contributor.author | Kala, Nesli | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:36:38Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:36:38Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/654428 | |
dc.description.abstract | Termodinamik, Kimya alanındaki birçok konu gibi öğretilmesinde güçlük yaşanan konulardandır. Dolayısıyla bu tip zor konuların öğretilmesinde başarı sağlayan kuramların uygulanması büyük önem arz etmektedir. Bu ihtiyaca binaen öncelikle, bilişsel yük kuramı ilkelerine göre sekiz oturumdan oluşan bir öğretim yazılımı geliştirilmiştir. Bu çalışmada, uzman ve uzman olmayan öğrencilerin bu yazılımın kullanıldığı Bilişsel Yük Kuramına göre geliştirilen öğretim tasarımından ve sunuş stratejisine dayalı bir başka öğretim tasarımdan öğrenmeleri incelenmiştir.Çalışma, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Fakültesi Kimya Bölümünde öğrenim gören 37 birinci sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Deneysel çalışma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada, öğrenciler gruplara yansız olarak atanmıştır. Veri toplamak amacıyla çalışmada; Genel Kimya-I dersi akademik başarı ortalamaları, Termodinamik Akademik Başarı Testi, Hatırlama Testleri, Transfer Testleri, Bilişsel Yük Ölçekleri, Sayı Dizisi Bellek Testi, Bilimsel İşlem Beceri Testi ve deney grubu için Bilişsel Yük Kuramına Göre Hazırlanan Öğretim Tasarımı Hakkında Yarı Yapılandırılmış Öğrenci Görüş Formu kullanılmıştır. Genel Kimya-I dersi akademik başarı ortalamaları, Sayı Dizisi Bellek Testi ve Bilimsel İşlem Beceri Testi sadece grupların denkliğini belirlemede kullanılırken Termodinamik Akademik Başarı Testi hem grupların denkliğini belirlemek amacıyla ön test, hem de uygulamadan sonra son test olarak kullanılmıştır. Hatırlama Testleri, Transfer Testleri Ve Bilişsel Yük Ölçekleri her oturumda süreçte uygulanmıştır. Bunun yanında öğrenci görüş formu, sadece deney grubundaki öğrencilerin hem öğretim yazılımı hem de öğretim tasarımı hakkındaki fikirlerini belirleme de yararlanılmıştır.Grupların denkliğini belirlemek amacıyla toplanan verilerin analizinde, t-testi kullanılmıştır. Bununla birlikte Termodinamik Akademik Başarı Testi, Hatırlama Testleri, Transfer Testleri Ve Bilişsel Yük Ölçeklerinin analizinde çok faktörlü varyans analizi (MANOVA) kullanılmıştır. Bilişsel yük kuramına göre bellek genişliği öğrenmeyi etkileyen unsurlardan olduğundan her oturum için yapılan MANOVA testlerinde Sayı Dizisi Bellek Testi; çalışmanın geneli için yapılan MANOVA testlerinde ise Sayı Dizisi Bellek Testi ve Termodinamik Akademik Başarı Testi (ön test) kovariyet olarak atanmıştır. Çalışmada, deney ve kontrol grubundaki uzman ve uzman olmayan öğrenciler arasındaki karşılaştırmada Bonferroni testi kullanılmıştır. Bilişsel Yük Kuramına Göre Hazırlanan Öğretim Tasarımı Hakkında Yarı Yapılandırılmış Öğrenci Görüş Formunun analizi ise içerik analizine göre yapılmıştır. Çalışmada, bilişsel yük kuramına göre geliştirilen öğretim tasarımından konuyu öğrenen deney grubu öğrencilerinin çoğunlukla daha fazla yüklenmelerine rağmen hem hatırlama hem de transfer düzeyinde kontrol grubundaki öğrencilere göre daha etkili öğrenme sağladıkları sonucuna varılmıştır. Bunun yanında, bilişsel yük kuramına göre geliştirilen tasarımdan öğrenen uzman olmayan öğrenciler, hatırlama düzeyinde uzman öğrencilerden daha yüksek puan alırken uzman öğrencilerin transferde daha başarılı oldukları belirlenmiştir. Çalışma yapılan önerilerle tamamlanmıştır. | |
dc.description.abstract | Thermodynamic is one of the most difficult subjects to teach in chemistry. Therefore, while teaching this topic, implementation of learning theories that have been proved as successfull should be considered to use in teaching process. Thus, a teaching software program composed of eight sessions was developed based on the Cognitive Load Theory and its principles. In this study, to test learning of expert and novice students from the instructional design either using the software developed by taking into account theCognitive Load Theory or the lecturing with presentation strategy.The study was carried out with 37 freshmen enrolled in the Chemistry department at Faculty of Science in Karadeniz Technical University. The experimental design was used and students were appointed randomly into groups. In order to collect data, academic achievement average for General Chemistry-I course, Thermodynamic Achievement Test, Retention Tests, Transfer tests, Cognitive Load Scales, Digit-span test, Science Process Skill Test and a semi structured student feedback form about the software design which was prepared for use in the experimental group considering the Cognitive Load Theory was utilized. While academic achievement average for General Chemistry-I course, Digit-span test and ScienceProcess Skill Test were used only to determine equivalence of the groups (experiment and control), Thermodynamic Achievement Test was used both as a pre test to determine equivalency of the groups and a post test after the application. Retention Tests, Transfer tests and Cognitive Load Scales were implemented at the each session during the process. Besides, student feedback form was only used to elicit students? ideas in the experimental group regarding to both the software and the instructional design.To determine the equivalency of the groups, t-test was used. Nevertheless, MANOVA (Multivariate Analysis of Variance) was used to analyze the Thermodynamic Achievement Test, Retention Tests, Transfer Tests and Cognitive Load Scales. According to Cognitive Load Theory, since the memory width is among the factors that affect learning, Digit-span test was appointed as covariance to MANOVA tests performed for each session. On the other hand, Digit-span Test and Thermodynamic Achievement Test (pre-test) were appointed as covariance to MANOVA tests which is applied for the whole study. Bonferroni Test was used to compare the differences of expert and novice students enrolled in the experimental and control groups. Semi-structured Student Feedback form Related to InstructionalDesign Prepared according to Cognitive Load Theory was analyzed by using content analysis method.As a result, experimental group students who were taught with instructional design based on Cognitive Load Theory gained effective learning in terms of recall and transfer level even tough majority of experimental group students had more loaded when compared to the control group students. In addition to this, while novice students taught with the design developed by Cognitive Load Theory had higher scores than expert students on the level of recall, expert students gained better achievement than novice students on the level of transfer. The study was completed with further implications and suggestions to researchers. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Kimya | tr_TR |
dc.subject | Chemistry | en_US |
dc.title | Bilişsel Yük Kuramına göre termodinamik konusunda hazırlanan öğretim tasarımının kimya öğrencilerinin hatırlama ve transfer düzeyindeki öğrenmelerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of instructional design prepared on thermodynamics unit by using Cognitive Load Theory on chemistry students? learning at retention and transfer level | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Chemistry teaching | |
dc.subject.ytm | Remembering | |
dc.subject.ytm | Concept permanence | |
dc.subject.ytm | Cognitive load | |
dc.subject.ytm | Thermodynamics | |
dc.subject.ytm | Software | |
dc.subject.ytm | Teaching | |
dc.subject.ytm | Instructional design | |
dc.subject.ytm | Teaching methods | |
dc.subject.ytm | Chemistry | |
dc.identifier.yokid | 444182 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 321891 | |
dc.description.pages | 285 | |
dc.publisher.discipline | Kimya Eğitimi Bilim Dalı | |