İnsan endokrin sistemi konusunda probleme dayalı bilgisayar destekli materyalin geliştirilmesi ve uygulanması
dc.contributor.advisor | Çimer, Atilla | |
dc.contributor.author | Sezen Vekli, Gülşah | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:36:33Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:36:33Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/654388 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı; `İnsan Endokrin Sistemi` konusunda Probleme Dayalı Bilgisayar Destekli Materyali (PDBDM) geliştirerek uygulanabilirliğini ve bu materyalle birlikte yürütülen uygulamalar süresince öğrencilerin problem çözme becerilerindeki gelişimi incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, PDBDM ile birlikte yürütülen uygulamalar boyunca öğrencilerin `İnsan Endokrin Sistemi` konusu ile ilgili bilimsel tartışma yapma becerilerindeki, kavramsal anlamalarındaki ve problem çözme becerisi algılarındaki gelişim araştırılmıştır.Bu çalışma karma yaklaşım çerçevesinde özel durum yöntemi ile birlikte yürütülmüştür. Rize ilindeki bir Fen Lisesi'nin 11. sınıfında öğrenim gören 43 öğrenci (12 kız, 31 erkek) ile birlikte yürütülen bu çalışma, 2010-2011 eğitim öğretim yılı güz döneminde 6 haftalık bir periyotta gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulguları, hem nitel hem de nicel yaklaşımlarla elde edilmiştir. Bu kapsamda araştırmanın verileri; İnsan Endokrin Sistem Tartışma Metinleri (İESTAM), İnsan Endokrin Sistem Kavramsal Anlama Testi (İESKAT) ve Problem Çözme Ölçeği (PÇÖ) olmak üzere üç farklı anket formu ile birlikte mülakat, gözlem ve doküman incelemesi ve bunlar için geliştirilmiş ölçekler aracılığı ile toplanmıştır.Nicel verilerin analizinde `bağımlı iki örnek t-testi` ile yapılan analitik istatistikten faydalanılmıştır. Nitel veriler ise betimsel ve içerik analizine tabi tutularak kategoriler halinde yüzde ve frekans dağılımlarını içeren çizelgeler aracılığı ile sunulmuştur. Bununla birlikte araştırma bulguları sunulurken nitel verilerden doğrudan alıntılara da yer verilmiştir. Araştırmanın bulguları PDBDM ile birlikte yürütülen uygulamaların öğrencilerin`İnsan Endokrin Sistemi` konusunda bilimsel tartışma yapma becerilerini, kavramsal anlamalarını ve problem çözme becerisi algılarını geliştirdiğini ortaya koymaktadır. Ayrıca araştırmadan elde edilen sonuçlar, PDBDM' nin öğrencilerin bilgi edinme ve kalıcı öğrenmelerini sağlayarak sorgulama ve araştırma yapma, bilgiyi organize etme gibi farklı öğrenme süreçlerine de katkıda bulunduğunu göstermektedir. Çalışma araştırmacı ve eğitimcilere sunulan önerilerle tamamlanmıştır.Anahtar Kelimeler: Probleme dayalı bilgisayar destekli materyal, Problem çözme becerisi, Biyoloji eğitimi, İnsan endokrin Sistemi. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to develop Problem Based Computer Aided Material(PBCAM) on `Human Endocrine System`, and investigate the applicability of PBCAM. Furthermore, the study investigates the progress of students' problem solving skills during the implementation of PBCAM. In the light of these aims, the study investigated the development of students' scientific argumentation skills, conceptual understanding, and perception of problem solving skills through the implementation of PBCAM that is related to `Human Endocrine System` topic. This study was carried out with mixed research approach. Research design was case study method. The sample of the study consisted of 43 (12 female and 31 male) 11th grade high school students who were enrolled to Science High School in the province of Rize. The study was carried out in the fall semester of 2010-2011 academic year for a six-weeksperiod. The findings of the research were gained from both quantitative and qualitative data. In this context, data sources for this study included. `Argumentation Text on Human Endocrine System` (ATHES), `Conceptual Understanding Test on Human Endocrine System` (CUTHES), and Problem Solving Scale (PSS). Furthermore, the scales developed for interviews, observation and documents were used as data sources. While analyzing the quantitative data `dependent two sample t-test` was used; descriptive and content analysis, including frequency and percentages tables, and direct quotations were used for analyzing qualitative data. The research findings revealed that implementation of PBCAM enhanced students' scientific argumentation skills, conceptual understanding and perception of problem solving skills related to `Human Endocrine System`. Besides, the findings showed that PBCAM afford students' acquisition of knowledge and development of their different learning process such as research and organizing the knowledge besides students to store their conceptions of Human Endocrine System in their long- term memory. The study has been completed with suggestions and implications for educators and researchers. Key Words: Problem based computer aided material, Problem solving skills, Biology education, Human Endocrine System | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Biyoloji | tr_TR |
dc.subject | Biology | en_US |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İnsan endokrin sistemi konusunda probleme dayalı bilgisayar destekli materyalin geliştirilmesi ve uygulanması | |
dc.title.alternative | Developing and evaluating problem based computer aided material related to human endocrine system | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Problem based learning | |
dc.subject.ytm | Biology education | |
dc.subject.ytm | Biology | |
dc.subject.ytm | Biology education | |
dc.subject.ytm | Endocrine system | |
dc.subject.ytm | Computer aided | |
dc.subject.ytm | Problem solving ability | |
dc.subject.ytm | Material development | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.identifier.yokid | 451116 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 344463 | |
dc.description.pages | 292 | |
dc.publisher.discipline | Biyoloji Eğitimi Bilim Dalı |