İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe dersi öğretim programındaki alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerine yönelik öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Kırımlı, Bilal | |
dc.contributor.author | Yiğit, Fadime | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:36:27Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:36:27Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/654331 | |
dc.description.abstract | Çağın getirdiği yeniliklere göre hazırlanan İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı(İTDÖP)?nda geleneksel ölçme-değerlendirme yöntemlerinin yanı sıra alternatif ölçmedeğerlendirmeyöntemlerinin kullanılması önerilmektedir. Bu çalışmada Türkçeöğretmenlerinin İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı (6, 7 ve 8. Sınıflar)?nda yer alanalternatif ölçme-değerlendirme yöntemleri hakkındaki görüşleri araştırılmaktır. Bu genelamaç çerçevesinde Türkçe öğretmenlerinin alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerininişlevlerine ve bu yöntemleri kullanma sıklığına yönelik görüşleri araştırılmaktadır. Ayrıcaöğretmenlerin alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerini uygulama biçimlerine yönelikgörüşleri ve bu yöntemleri uygularken karşılaşılan sorunlar -varsa- incelenmektedir.Betimsel bir nitelik taşıyan bu araştırmada nicel veri toplama araçlarından anket venitel veri toplama araçlarından görüşme kullanılmıştır. Böylece ?çoklu metot? (karmametot) kullanılmış ve veri toplama araçlarında çeşitleme (triangulation) yapılmıştır.Araştırmanın evrenini, 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Trabzon ili devlet okullarındagörev yapan Türkçe öğretmenleri oluşturmaktadır. Örneklem, çalışma evreni içinden basitolasılıklı (rastgele) örnekleme yoluyla seçilmiştir. Araştırmanın örneklemini 2011-2012eğitim-öğretim yılında Trabzon ilindeki devlet okullarında görev yapan Türkçe öğretmenlerioluşturduğundan Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü aracılığıylaTrabzon Valiliği ve İl Milli Eğitim Müdürlüğünden araştırma için gerekli izin (Ek 19)alınmıştır. 150 öğretmene uygulanan anketlerden 123 tanesi analiz edilmiştir. Anketuygulaması sırasında görüşmeye katılmak için gönüllü olduğunu belirten 34 öğretmenarasından basit (rastgele) örnekleme ile 13 öğretmen seçilerek görüşme yapılmıştır.Anketteki verilerin SPSS 15.00 (Sosyal Bilimler için İstatistik Paketi) paket programıkullanılarak frekans (f) ve yüzde (%) dağılım hesapları yapılmıştır. Yapılan görüşmelersonunda elde edilen nitel verilerin analizinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.Araştırma sonucunda öğretmenlerin İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı?ndaadı geçen alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerinin işlevlerini kabul ettiği görülmüştür.Ancak öğretmenlerin akran değerlendirme yönteminin verimliliği konusunda şüphelerininolduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin öz değerlendirme ve akran değerlendirmeyöntemlerini objektif bir değerlendirme yapma konusunda yeterli bulmadıkları sonucunaulaşılmıştır.Türkçe öğretmenleri tarafından en sık kullanılan alternatif ölçme-değerlendirmeyöntemlerinin performans görevi ve proje olduğu; en az kullanılan alternatif ölçmedeğerlendirmeyöntemlerinin ise tutum ölçeği, akran değerlendirme ve öz değerlendirmeolduğu tespit edilmiştir.Öğretmenlerin daha çok performans görevi ve projeler hakkında öğrencilere geribildirim verdiği sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin performans görevi, proje ve öğrenciürün dosyalarını değerlendirirken dereceli puanlama anahtarını kullandığı tespit edilmiştir.Grupla yapılan çalışmalarda Türkçe öğretmenlerinin grubun bütün üyelerine aynı notuverdiği görülmüştür.Alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerini uygularken en sık karşılaşılanproblemlerin haftalık ders saatinin yetersizliği ve sınıf mevcudunun fazlalığı olduğu tespitedilmiştir. Bunların yanı sıra okulun ve sınıfın fiziki olanaklarının yetersiz olması, ölçeklerinkarmaşık olması ve alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerini uygularken sınıfyönetiminde zorluk yaşanmasıdır.Anahtar Kelimeler: Türkçe dersi öğretim programı, ölçme-değerlendirme, alternatifölçme-değerlendirme yöntemleri, öğretmen görüşleri. | |
dc.description.abstract | In Elementary Education Turkish Course Curriculum prepared in accordance withdevelopments brought by the age, it is recommended that alternative assessmentevaluationmethods be used as well as conventional assessment-evaluation methods.Turkish Course teachers? opinions on alternative assessment-evaluation methodsappearing in Elementary School Turkish Course Curriculum (6th, 7th and 8th Grades) areresearched in this study. Turkish Course teachers? opinions on functions of alternativeassessment-evaluation methods and the frequency of using these methods are beingresearched within the frame of this general purpose. Also, attempts are being made toexamine teachers? opinions on forms of implementing alternative assessment-evaluationmethods and-if any-problems encountered while implementing these methods.Questionnaire, as one of quantitative data collection tools, and interview, as one ofqualitative data collection tools, were used in this study which is of a descriptive in nature.Thus, ?multi-method? (mixed method) was used and variation (triangulation) as one ofdata collection tools was applied. Population of the research is constituted of TurkishCourse teachers employed at state schools in Trabzon province during 2011-2012 schoolyear. Sample was chosen through simple probability (random) sampling within thepopulation of the study. Necessary permit (Appendix-19) was obtained from theGovernorship of Trabzon and Provincial Directorate of National Education through theagency of Karadeniz Technical University, Institute of Educational Sciences as sample ofthe study was constituted of Turkish Course teachers employed at state schools inTrabzon province during 2011-2012 school year. 123 questionnaires out of the onesconducted on 150 teachers were analyzed. 13 teachers were chosen and interviewedthrough simple (random) sampling out of 34 teachers who stated during questionnaireapplication to volunteer for taking part in the interview. Data in the questionnaire werecalculated for frequency (f) and percentage (%) distribution by using SPSS 15.00(Statistical Package for Social Sciences) software package. Content analysis method wasused in analyzing the qualitative data obtained at the end of the interviews conducted.It was observed in consequence of the research that the teachers acknowledgedthe functions of alternative assessment-evaluation methods mentioned in ElementarySchool Turkish Course Curriculum. However, it was determined that the teachers had doubts about the efficiency of peer assessment method. Furthermore, it was figured outthat the teachers did not find self-assessment and peer assessment methods adequate inthe matter of carrying out an objective assessment.The alternative assessment-evaluation methods most frequently used by TurkishCourse teachers were found to be performance tasks and projects, while the leastfrequently used alternative assessment-evaluation methods were detected to be attitudescale, peer assessment and self-assessment.It was concluded that the teachers gave feedback to their students more onperformance tasks and projects. It was determined that the teachers used graded scoringkey while evaluating performance tasks, projects and student product files. It wasobserved that the Turkish Course teachers during group works gave the same marks to allmembers of that group.Most frequently encountered problems while applying alternative assessmentevaluationmethods were found to be insufficiency of weekly course hours and excessivenumber of students in classes. Other problems in addition to these are experienced suchas insufficient physical facilities of schools and classrooms, complicated scales andhaving difficulties in classroom management while implementing alternative assessmentevaluationmethods.Key Words: Turkish course curriculum, assessment-evaluation, alternative assessmentevaluationmethods, teacher opinions. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe dersi öğretim programındaki alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerine yönelik öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Evaluation of teacher opinions on alternative assessment and evaluation methods in curriculum of Turkish course for elementary school 6th, 7th and 8th grades | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Turkish | |
dc.subject.ytm | Turkish lesson | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Teacher opinions | |
dc.subject.ytm | Alternative assessment and evaluation tecniques | |
dc.subject.ytm | Teaching | |
dc.subject.ytm | Teaching curriculums | |
dc.identifier.yokid | 10003891 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 344482 | |
dc.description.pages | 194 | |
dc.publisher.discipline | Türkçe Eğitimi Bilim Dalı |