dc.contributor.advisor | Çiçek, Rahmi | |
dc.contributor.author | Kiziltan, Sabri | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:36:26Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:36:26Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/654327 | |
dc.description.abstract | 10. Sınıf Tarih Öğretim Programı ve Ders Kitabı?nda Yer Alan Yabancı Dil Kökenli Kavramların Öğretiminde Karşılaşılan Güçlüklere İlişkin Öğretmen GörüşleriTanımlayıcı bir çalışma olan bu çalışmanın amacı ?T.C. MEB 10. Sınıf Tarih Öğretim Programı ve Ders Kitabı?nda Yer Alan Yabancı Dil Kökenli Kavramların Öğretiminde Karşılaşılan Güçlüklere İlişkin Öğretmen Görüşleri?ni ortaya koymaktır. Çalışmada ana soruna yanıt bulmak adına, tarih öğretmenlerinin, öğretim programında yer alan yabancı dil kökenli kavramların öğretiminde karşılaşılan güçlüklerin ana nedeninin kavramların bir yabancı dile ait olma, kavramlara yönelik öğretim etkinleri, tarih öğretmenlerinin yeterlilikleri ve öğretmenlerin, kıdem yılı, mezun oldukları fakülte, kavram eğitimi alma, yabancı dil bilme durumlarına göre; sözü edilen kavramların öğretiminde karşılaşılan problemlere ilişkin görüşleri arasında fark olup olmadığı sorularına yanıt aranmıştır. Araştırmanın evrenini Trabzon ili merkez bölgesinde yer alan orta öğretim kurumları, örneklemini ise her lise türünden rastgele birer tane seçilen yedi orta öğretim kurumunda görev yapmakta olan 29 tarih öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada gerçekleştirilirken alan taramasının nicel ve nitel boyutu, kullanılan veri toplama araçlarından anket ve görüşme formundan elde edilen verilerle sağlanmıştır. Çalışmada uzman görüşleri doğrultusunda araştırmacı tarafından geliştirilen birinci bölümünde katılımcıların isimsiz kimlik bilgilerinin toplandığı, ikinci bölümünde beşli Likert tipli zaman aralığı ölçeğinin yer aldığı, yirmi sorudan oluşan anket formu ve yarı yapılandırılmış sekiz sorudan oluşan görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracından elde edilen nicel verilerin değerlendirilmesinde SPSS 15 paket programı kullanılmış, veriler tek yönlü varyans analizi (ANOVA) , t-testi, frekans ve yüzde tabloları kullanılarak analiz edilip bulgulara dönüştürülmüştür. Görüşme formundan elde edilen nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analizi yapılarak değerlendirilmiş ve nicel verilerin desteklenmesinde kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda tarih öğretmenlerinin; Orta Öğretim 10. Sınıf Tarih Öğretim Programı ve Ders Kitabı?nda yer alan yabancı dil kökenli kavramların öğretiminde karşılaşılan güçlüklere ilişkin; bu kavramların köken olarak bir yabancı dile ait olma durumlarının öğretimi zorlaştırdığı, bu kavramların öğretiminde öğrenci merkezli, yaparak yaşayarak öğrenimi etkin kılacak şekilde, görsel, işitsel, görsel ? işitsel araç kullanılarak öğretim yapılması gerekliliği, tarih öğretmenlerinin kavram öğretisine ilişkin gerekli yeterliliklerinin olmadıkları görüşlerini taşıdıkları ve öğretmenlerin mezun olunan fakülte durumlarının kavramlara yönelik öğretim etkinliklerine ilişkin görüşlerini, öğretmenlerin mesleki kıdem durumlarının, kavramların bir köken olarak bir yabancı dile ait olma durumlarına ilişkin görüşlerini farklılaştırdığı, öğretmenlerin kavram öğretimi eğitimi alma ve bir yabancı dil bilme durumlarının, kavramların bir yabancı dile ait olma, kavramlara yönelik öğretim etkinlikleri ve öğretmen yeterliliklerine ilişkin görüşlerini etkilemediği ortaya çıkmıştır. Çalışmanın sonunda ileride benzer çalışma yapacak araştırmacılara yönelik, öğrencilerin hangi yabancı dil kökenli kavramların öğrenmede zorluklar yaşadıklarını ortaya koyan çalışmalar yapmaları, tarih öğretmenlerine yönelik, ölçme araçlarında öğrencilerde var olabileceği düşünülen kavram yanılgılarının tespitine yönelik sorulara yer vermeleri ve bunların giderilmesine yönelik yöntem ve teknikler kullanmaları, öğretim programı ve tarih ders kitabı hazırlayan konu alanı uzmanlarına yönelik ise sözü edilen kavramları öğretim programı ve ders kitabına olabildiğince güncel Türkçedeki karşılıkları ile dahil etmeleri gibi bir takım önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Tarih Öğretimi, Kavram Öğretimi, Kavram Yanılgısı, Kavramsal Değişim, Kavram Haritası, Tarihte Kavram Öğretimi,Tarihsel Kavram | |
dc.description.abstract | Views of History Teachers About the Difficulties which Occurs During the Teaching of Foreign Language Origin Historical Concepts in Turkish Republic Secondary Schools History Teaching Programme and Students History Book of 10th ClassesThis descriptive study aims to figure out the views of history teachers about the difficulties which occurs during the teaching of foreign language rooted historical concepts in Turkish Republic Secondary Schools History Teaching Programme and Students History Book of 10th Classes. To find a solution to problem of the study, answers of following questions? are researched ; ?what ae the views of history teachers about the relation between concepts? being foreign language rooted ones and the difficulities occures during the teaching of these concepts ? ?, ?what are the views of history teachers towards technics and methods of concept teaching?, ?what are the views of history teachers towards teachers? sufficiency?? and ?are there differences between teachers views of concepts? being part of foreign languages, technics and methods used in concept teaching and teachers? sufficiency according to their teaching experiences, kowledge of foreign language, faculties they graduated from and their kowledge of conceptual teaching education??. Secondary schools in Trabzon Province are the universe and the 20 history teachers of the random selected seven secondary schools are the research group of this study. Quantitive and qualitive part of this field study is ensured by a twenty-question questionnerie and semi structured interview form which are developed by researcher with the approval of expert views. Quantitive datas which are collected by questionnerie, are analysed in ANOVA , t-tests , and frequency tables via SPSS 15 package programme and transformed into findings. Quantitive datas, which are used to support qualitive findings, are collected by semi structured interview form and transformed into findings after being analysed via content anaylsis tables.As a result of the study ; teacher thinks that ; ?historical concepts? being a part of foreign lanuages originally create difficulities in conceptual history teaching?, ?while teaching foreign language rooted concepts in history, visual, audio and audiovisual tools should be used and student centered , active learning teaching methods should be reflected into classroom enviromnent?, ?history teachers are lack of conceptual teaching skills?, ?there are differences between teachers views about concepts? being a part of foreign lanuages originally in terms of their teaching experiences?, ?there are differences between teachers views about techincs and methods used in conceptual teaching interms of their facult that they graduated from? and there are no differences between teachers views in terms of their foreign language knowledge and their having concept teaching educations?. At the end of the study there are some suggestions for history teachers like including questions on their assesing tests to see misconceptions of students and using concept maps to remove them, for history teaching programme producers and secondary school history book writers like including these concepts into teaching programme and history teaching books with their Turkish equivalents and for the further researcers like making new reseaches to ases which foreing language rooted concepts create more difficulities to students while learning.Key Concepts : Teaching History , Conceptual Teaching, Concept Errors, Concep Chance, Concept Maps, Concept Teaching in History, Historical Concepts | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | 10. sınıf tarih öğretim programı ve ders kitabında yer alan yabancı dil kökenli kavramların öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri | |
dc.title.alternative | Teachers views about the teaching foreing language rooted concepts in teaching programme and history books of secondary schools 10th classes | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | History | |
dc.subject.ytm | History teaching | |
dc.subject.ytm | Books | |
dc.subject.ytm | Textbooks | |
dc.subject.ytm | Concept teaching | |
dc.subject.ytm | Conceptual change | |
dc.subject.ytm | Concept maps | |
dc.subject.ytm | Teacher opinions | |
dc.subject.ytm | Teaching | |
dc.subject.ytm | Teaching curriculums | |
dc.identifier.yokid | 10009060 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 344501 | |
dc.description.pages | 100 | |
dc.publisher.discipline | Tarih Eğitimi Bilim Dalı | |