dc.contributor.advisor | Odacı, Hatice | |
dc.contributor.author | Özer, Şükrü | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:36:24Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:36:24Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/654312 | |
dc.description.abstract | Problemli İnternet Kullanımının Benlik Saygısı ve Öznel İyi Oluş ile AçıklanabilirliğiBu araştırma problemli internet kullanımını, benlik saygısı ve öznel iyi oluş açısından incelemek ve benlik saygısı ve öznel iyi oluşun problemli internet kullanımını yordamadaki rolünü araştırmayı amaçlamaktadır.Bu araştırma aynı zamanda problemli internet kullanımının bazı demografik değişkenler (cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi, ailenin gelir düzeyi, anne-baba eğitim düzeyi, internet kullanım süresi ve internet kulanım amacı) açısından farklılaşıp farklılaşmadığını incelemeyi amaçlamaktadır.Araştırmanın çalışma grubunu; Trabzon ilinde devlet liselerinin (Genel ve Anadolu liseleri) 9, 10, 11 ve 12. sınıflarında eğitim- öğretim faaliyetlerine devam eden 385 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilere, araştırmacı tarafından hazırlanan Demografik Bilgi Formu, Problemli İnternet Kullanımı Ölçeği- E (A. A. Ceyhan ve E. Ceyhan, 2009), Coopersmith Benlik Saygısı (Pişkin,1996) ve Öznel İyi oluş Ölçeği (Tuzgöl-Dost, 2005a) uygulanmıştır.Araştırma için toplanan verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik teknikleri, bağımsız t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Kruskal Wallis H testi, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ve çoklu regresyon analizi tekniğinden faydalanılmıştır. Yapılan bu araştırma sonucunda problemli internet kullanımı ile benlik saygısı ve öznel iyi oluş arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğunu bulunmuştur. Ayrıca benlik saygısı ve öznel iyi oluşun problemli internet kullanımının anlamlı düzeyde yordayıcıları olduğu tespit edilmiştir. Bu araştırmada ayrıca problemli internet kullanımı ile cinsiyet, ailenin gelir düzeyi, internette geçirilen süre, internet kullanım amacı ve annenin eğitim düzeyi arasında anlamlı farklılık olduğu bulunmuştur. Bunun yanında problemli internet kullanımının, okul türü, sınıf düzeyi ve babanın eğitim düzeyine göre farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Sonuçlar literatür ışığında tartışılmış ve ortaya çıkan sonuçlar doğrultusunda öneriler getirilmiştir.Anahtar Kelimeler: Problemli internet kullanımı, benlik saygısı, öznel iyi oluş. | |
dc.description.abstract | Explainability of Problematic İnternet Usage With Self Esteem and Subjective Well BeingThis research aims to analyze problematic internet use in terms of self-esteem and subjective well-being and to search for the role of self-esteem and subjective well-being in predicting problematic internet use. This research also targets at examining whether problematic internet use varies in terms of some demographic variables ( gender, type of school, class level, the income level of the family, the education level of the parents, duration of internet use, the purpose of internet use ) .The study group of the research consists of 385 students, who are currently 9th,10th,11th and 12th grade students at state high schools ( General High Schools and Anatolian High Schools ) in Trabzon. In the research, Demographic Information Form , prepared by the researcher, Problematic Internet Use Scale-E (A. A. Ceyhan ve E. Ceyhan, 2009), Self Esteem Inventory (Pişkin,1996) and Subjective Well Being Scale have been applied on the students. To analyze the data collected, descriptive statistic techniques, independent t test, one-way analysis of variance (ANOVA), Kruskal Wallis H test, Pearson product-moment correlation coefficient and multiple regression analysis have been employed. As a result of this research, it has been found that there is a significant adverse relationship between problematic internet use and self-esteem and subjective well-being. Besides, self-esteem and subjective well-being have been determined to be significant indicators of problematic internet use. In this research, it has been seen that regarding problematic internet use, there has been significant differences among gender, the income level of the family, duration of internet use, the purpose of internet use. Moreover, it has been concluded that problematic internet use doesn?t vary according to type of school, class level and the education level of the parents.The results have been discussed in the light of the literature and some suggestions have been put forward based on the results. Key Words: Problematic Internet Use, Self-Esteem, Subjective Well-being | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Problemli internet kullanımının benlik saygısı ve öznel iyi oluş ile açıklanabilirliği | |
dc.title.alternative | Explainability of problematic internet usage with self esteem and subjective well being | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Internet | |
dc.subject.ytm | Demographic variables | |
dc.subject.ytm | Kruskal-Wallis Test | |
dc.subject.ytm | Internet use | |
dc.subject.ytm | Self esteem | |
dc.subject.ytm | Education technology | |
dc.subject.ytm | Subjective well-being | |
dc.subject.ytm | Technology utilization | |
dc.identifier.yokid | 10007571 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 344488 | |
dc.description.pages | 110 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı | |