Yeni fizik dersi öğretim programının ilk yıllardaki uygulamalarına yönelik deneyimlerin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Alev, Nedim | |
dc.contributor.author | Kaya, Özgül | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:36:20Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:36:20Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/654277 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın temel amacı, 2008-2009 eğitim öğretim yılında uygulamaya konulan Fizik Dersi Öğretim Programının (FDÖP) okullarda ilk kez uygulanma sürecinin, öğretmenler, okul yöneticileri, öğrenciler ve veliler tarafından nasıl deneyim edildiğini ortaya koymaktır. Temellendirilmiş teori (TT) araştırma yönteminin uygulandığı bu nitel çalışma, 2008-2009 ve 2009-2010 eğitim-öğretim yıllarında Trabzon ilindeki bir Anadolu Lisesi ve bir Genel Lise?de yürütülmüştür. Belirtilen iki okulda görev yapmakta olan iki okul yöneticisi, altı öğretmen, 9. sınıf ve 10. sınıf öğrencileri ve öğrenci velileri çalışmanın katılımcılarını oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, yapılandırılmamış mülakatlar, yapılandırılmamış gözlemler, dokümanlar, açık uçlu anket soruları kullanılmıştır. Veri toplama araçlarından elde edilen veriler sürekli karşılaştırma tekniği ile analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda elde edilen bulgular FDÖP Bilgisi, FDÖP Değişimi, FDÖP?nin Uygulanması ve FDÖP?ye İlişkin Endişeler olmak üzere dört kategori altında toplanmıştır. Öğretmenlerin FDÖP değişiminin planlanmasını bilgi, uygulama ve altyapı değişkenleri bakımından yetersiz buldukları, öğretmenlerin ve yöneticilerin FDÖP değişimini farklı düzeylerde kabullendikleri, katılımcıların değişimin planlamasında göz önüne alınmayan bilgi değişkenleri nedeniyle FDÖP değişimi hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıkları ve bilgi düzeyinde endişelerinin bulunduğu sonucuna varılmıştır. Bununla birlikte, kabullenme düzeyleri, edinilen bilgiler ve endişeler öğretmenlerin FDÖP?yi uygulamalarını olumsuz yönde etkilemektedir. Öğretim programı değişiminin planlanması aşamasında görev alan kişilerin değişim sürecini etkileyecek değişkenleri belirleyerek değişim sürecini planlamaları, program uygulayıcılarının değişime karşı direnç gösterebileceği durumları göz önüne alarak direnci azaltma adına gerekli önlemlerin alınması ve katılımcıların öğretim programı değişimi hakkında bilgilendirilmesi üzerine önerilerde bulunulmuştur.Anahtar kelimeler: Fizik Dersi Öğretim Programı, öğretim programı değişimi, uygulama | |
dc.description.abstract | The main aim of this research is to expose how teachers, principals, students and parents experience the first implementation process of Physics Syllabus (PS) which was put into practice at 2008-2009 academic years. In this qualitative research, Grounded Theory method was used as a research method. The research was carried out at 2008-2009 and 2009-2010 academic years at one General High School and one Anatolian High School which are located in the province of Trabzon. The participants of the research consisted of two school managers, six teachers, 9th grade and 10th grade students and their parents. Unstructured interviews, unstructured observations, documents and open-ended survey questions were used as data collection tools. Collected data were analyzed by constant comparison method. Findings were gathered under four categories: PS Knowledge, PS Change, Implementation of PS and Concerns Related to PS. It was concluded that teachers find PS change insufficient in terms of knowledge, implementation and infrastructure variables; teachers and school managers accept PS change at different levels; participants have inadequate knowledge about PS change and concerns at information level because of knowledge variables that were ignored during PS change planning process. However, acknowledgement levels, knowledge about PS change and concerns impair implementation of PS. It is suggested that people who take part during curriculum planning should determine variables that can affect change process; precautions should be taken in terms of minimizing resistance sources and participants should be informed about curriculum change. Key Words: Physics Syllabus, curriculum change, implementation | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Yeni fizik dersi öğretim programının ilk yıllardaki uygulamalarına yönelik deneyimlerin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of experiences in new physics syllabus first year implementation | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Teaching | |
dc.subject.ytm | Teaching curriculums | |
dc.subject.ytm | Teaching methods | |
dc.subject.ytm | Physics | |
dc.subject.ytm | Physics teaching | |
dc.subject.ytm | Physics lesson | |
dc.subject.ytm | Education programs | |
dc.identifier.yokid | 10005219 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 344457 | |
dc.description.pages | 263 | |
dc.publisher.discipline | Fizik Eğitimi Bilim Dalı |