dc.contributor.advisor | Çepni, Salih | |
dc.contributor.author | Er Nas, Sibel | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:36:20Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:36:20Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/654275 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, ?Madde ve Isı? ünitesindeki kavramların günlük hayata transfer edilmesinde derinleştirme aşamasına uygun öğrenci ihtiyaçlarına yönelik kılavuz hazırlamak ve bu kılavuzun öğrencilerin kavramsal değişimlerine, başarılarına, öğrendikleri bilgileri günlük hayatla ilişkilendirebilmelerine ve olayları nedenleri ile birlikte açıklayabilmelerine yönelik etkilerini araştırmaktır. Yarı deneysel yöntem kullanılarak yürütülen çalışmada, Madde ve Isı ünitesinin derinleştirme aşamasına yönelik kılavuz geliştirilmiştir. Pilot uygulamalar 6. sınıfta öğrenim gören 25 öğrenci ile yapılmıştır. Asıl uygulama ise 6. sınıfta öğrenim gören 33 deney grubu öğrencisi ve 34 kontrol grubu öğrencisi ile yürütülmüştür. Çalışmanın verileri; Madde ve Isı Ünitesi Kavramsal Anlama Testi (MIKAT), Madde ve Isı Ünitesi Başarı Testi (MIBAT), Madde ve Isı Ünitesi Günlük Yaşamla İlişkilendirme Testi (MIGİT), Madde ve Isı Ünitesi Olayları Nedenleri ile Açıklama Testi (MONAT), sınıf içi gözlemler, çizimler ve öğrenci ve öğretmen mülakatları ile toplanılmıştır. Elde edilen nicel veriler; Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi, Mann Whitney U-Testi, bağımlı t-testi, bağımsız t-testi ve ANOVA kullanılarak analiz edilmiştir. Nitel veriler ise içerik ve betimsel analize tabi tutularak analiz edilmiştir. Yapılan uygulamalar sonrasında uygulanan kılavuzun deney grubu öğrencilerinin başarılarında, kavramsal değişimlerinde, kavramları günlük yaşamları ile ilişkilendirmelerinde ve olayları nedenleri ile açıklamalarında anlamlı bir etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kavramsal anlama testi sonuçları incelendiğinde öğrencilerin sahip oldukları ?cam yalıtkan olduğu için ısıyı geçirmez? gibi bazı kavram yanılgılarında istenilen oranda bir azalmanın olmadığı belirlenmiştir. Sınıf içi gözlemlerde ve mülakatlarda kılavuzun eğlenerek öğrenme ortamı sağladığı, kavramların soyut bir durumdan somut bir hale gelmesine katkı sağladığı ve öğrencilerin örnek olaylarda geçen durumları günlük yaşamları ile ilişkilendirerek konuları daha iyi anladıklarını tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlara bağlı olarak bu alanda çalışacak araştırmacılara ve eğitimcilere bazı önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Madde ve Isı, Derinleştirme Aşaması, Kılavuz, Günlük Yaşamla İlişkilendirme | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to develop guide material according to students needs about transferring concepts to daily life in elaborate stage in Matter and Heat unit and to investigate the effects of this guide material on students? achievement, conceptual change, associating concepts with daily life and explaining events with reasons. Semi-experimental research design was used in this study. Guide material is developed based on elaborate stages of ?Meat and Heat? unit. Pilot applications are done with 6th grade 25 students. Main application is carried out with 6th grade students. The sample consists of 33 experiment and 34 control group students. Data are obtained with; Matter and Heat Unit Conceptual Understanding Test (MHUCUT), Matter and Heat Unit Achievement Test (MHUAT), Matter and Heat Unit Daily Life Associating Test (MHUDLAT), Matter and Heat Unit Explanation with Reasons of Evets Test (MHUERET), observations in the classroom, drawings and student and teacher interviews. The quantitative data are analysed with Wilcoxon Signed Rank Test, Mann Whitney U-Test, independent t-test, dependent t-test and ANOVA. The qualitative data are analysed with using content and descriptive analysis techniques. At the end of applications, it is determined that prepared guide material made statistically significant difference in students? achievement, conceptual change, associating concept with daily life, explaining events with reasons. According to conceptual understanding test results, students have some alternative conceptions like ?Glass, which is nonconductive, does not conduct heat?, it is determined that these alternative concepts are not decreased on the desired rate. Observations in the classroom and interviews showed that guide material provides the learning environment by having fun, contributes transformation of concept from abstract to perceptible. Besides, it is determined that student associating subject with daily life by using case study. Some suggestions, depending on the the results obtained are given to the researchers and educators who will work in this field.Keywords: Matter and Heat, Elaborate Stage, Guide Material, Associating with Daily Life | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Madde ve ısı ünitesindeki kavramların günlük hayata transfer edilmesinde derinleştirme aşamasına yönelik geliştirilen kılavuzun etkililiğinin değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Evaluating effectiveness of the guide material about transferring concepts to daily life in elaborate stage in matter and heat unit | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Activities of daily living | |
dc.subject.ytm | Conceptual learning | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Science education | |
dc.subject.ytm | Daily life | |
dc.subject.ytm | Matter | |
dc.subject.ytm | Information transfer | |
dc.subject.ytm | Heat | |
dc.identifier.yokid | 10005217 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 344490 | |
dc.description.pages | 266 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı | |