Show simple item record

dc.contributor.advisorEkiz, Durmuş
dc.contributor.authorUzuner, Fatma Gül
dc.date.accessioned2021-05-08T08:36:14Z
dc.date.available2021-05-08T08:36:14Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/654225
dc.description.abstractBu araştırmada, ilköğretim ikinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri bilimsel yöntemler kullanılarak geliştirilmeye çalışılmıştır.Araştırma, eleştirel kuram yaklaşımı çerçevesinde yürütülen bir aksiyon araştırmasıdır. Bu yöntemi seçmemdeki en büyük neden, sınıf öğretmeni olmam ve öğrencilerin okuduğunu anlama ve yazma becerileri konusundaki eksiklikleri gidermek istememdir. Bu isteğime en güzel cevabı hem uygulama hem de kuramsal boyutu olan aksiyon araştırmasının vereceğini düşündüm. Aksiyon araştırması yöntemini tercih etmemin başka bir nedeni ise müfredat temelli ama aynı zamanda bilimsel destekli; öğrenciye, öğretmene ve şartlara uygun bir Türkçe öğretim programı geliştirmeye çalışmamdır. Araştırma; 2011-2012 bahar döneminde, Kars ili, merkez ilçeye bağlı bir ilköğretim okulunda ve yaklaşık 3 aylık bir sürede gerçekleştirilmiştir. Araştırma esnek bir şekilde planlanmış ve çalışma sürecinde şekillenmiştir. Araştırmanın örneklemini ilköğretim ikinci sınıf öğrencileri olan D, E ve N oluşturmuştur. Veriler günlük, gözlem, alan notları, form, ölçek, kontrol listesi, yanlış analizi envanteri ve araştırmacı tarafından oluşturulan veri toplama araçları ile toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile işleme tabi tutulmuş ve burada sürekli karşılaştırmalı analiz metodundan ağırlıklı olarak yararlanılmıştır. Verilerin yorumlanmasını kolaylaştırmak amacıyla sıkça sayısal ifadeler kullanılmıştır. Verilerin kodlanmasında, çeşitli şekiller ve tablolardan faydalanılmıştır. Bu araştırma okuduğunu anlama ve yazma temel becerilerinin sağlam bir şekilde geliştirilmesi bakımından önemlidir. Bu bağlamda söz konusu becerilerin kazandırılması bakımından sınıf öğretmenlerine ışık tutacak niteliktedir. Ayrıca öğretmenlik mesleğine bilimselliğin kazandırılması bakımından da önemli bir araştırmadır.Bu araştırmada TİÖD (POSSE), KWL ve Karşılıklı Öğretim Stratejilerinin ve bunların yanında kullanılan yardımcı tekniklerin öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerini; Sürece Dayalı Yazma Yaklaşımının da öğrencilerin yazma becerilerini geliştirme konusunda oldukça etkili oldukları sonucuna varılmıştır.Anahtar Kelimeler: Aksiyon Araştırması, Okuduğunu Anlama Becerisi, YazmaBecerisi, Eleştirel Kuram Yaklaşımı, Sürece Dayalı Yazma Yaklaşımı, TİÖD (POSSE) Stratejisi.
dc.description.abstractIn this research, it has been aimed to improve the reading comprehension and writing skills of second grade pupils by means of using scientific methods.The research is an action research which is carried out within the frame of critical theory. The most important reason in this method preference is that I am a class teacher and I intend to eliminate the deficiencies of students' skills in reading comprehension and writing. For this reason, action research, as a result of its nature including both theoretical and practical aspects, is potentially the best solution for the aims of this study. One other reason for the preference of action research is related to the need for the development of a Turkish education program which is academically acceptable and accordant with the curriculum; teachers, students, conditions etc.The research has been conducted in a primary school belonging to the central district of Kars in the 2011 spring semester during a period of 3 months. The research has been planned to be supple, and it is formed during the study process. Exemplification of the study has been provided through second grade students D, E and N. The data have been collected by means of daily observations, field notes, forms, scales, check lists, inventory of error analysis and data collection devices created by the researcher. The gathered data are processed with content analysis and comparative analysis method is used predominantly. Numerical expressions have been used frequently in order to ease the interpretation of the data. Various figures and tables are also made use of in the coding of data.This research is important in terms of providing solid improvement in the fields of basic skills regarding reading comprehension and writing. In this respect, the research could be beneficial for other teachers to equip students with better skills. Furthermore, it is also an important study since it approaches the subject with a scientific manner which would enhance the scientific aspect of teaching as a profession.In this research, it has been concluded that POSSE, KWL and Reciprocal Teaching Strategies and other supportive techniques are quite effective in improving the students' reading comprehension skills while Process Writing is similarly effective in the improvement of writing skills.Key Words: Action Research, Reading Comprehension Skills, Writing Skills, Critical Theory Approach, Process Writing, POSSE Strategyen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkuduğunu anlama ve yazma becerisinin aksiyon araştırması aracılığı ile geliştirilmesi
dc.title.alternativeImprovement of reading comprehension and writing skills through action research
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmReading-comprehension
dc.subject.ytmReading-comprehending skill
dc.subject.ytmAction
dc.subject.ytmWriting skills
dc.subject.ytmReading-writing
dc.subject.ytmScientific method
dc.subject.ytmPrimary schools
dc.subject.ytmPrimary school students
dc.subject.ytmCritical theory
dc.identifier.yokid10028669
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityKARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid380252
dc.description.pages239
dc.publisher.disciplineSınıf Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess