Dinamik matematik yazılımının geometrik yer kavramının öğretiminde kullanılmasının bağlamsal öğrenme boyutundan incelenmesi
dc.contributor.advisor | Baki, Adnan | |
dc.contributor.author | Baltaci, Serdal | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:36:02Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:36:02Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/654128 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma ile geometrik yer kavramının öğretiminde GeoGebra yazılımının bağlam oluşturmadaki rolü incelenmesi amaçlanmıştır. Literatür incelendiğinde geometrik yer kavramının öğretiminde öğrencilerin başarılı olmasının ancak iyi düzenlenmiş bir öğrenme ortamı ile mümkün olacağı anlaşılmaktadır. Bu nedenle araştırmacı tarafından oluşturulan ortamda 9 haftalık bir süreçte çalışma yapılmıştır.Araştırmanın katılımcılarını Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi 2013-2014 öğretim yılı ilköğretim matematik öğretmenliği 3. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Aksiyon araştırması yönteminin kullanıldığı araştırmanın veri toplama araçlarını araştırmacı tarafından geliştirilen çalışma yaprakları, karşılaştırmalı alan notları, gözlemler ve mülakatlar oluşturmaktadır. Çalışmadan elde edilen veriler ise nitel veri analiz yöntemleri kullanılarak bağlamsal öğrenme öğretme stratejisi olan REACT stratejisine göre analiz edilmiştir. Böylece yapılan çalışmalarla oluşturulan ortamda REACT bileşenlerinin göstergelerine göre GeoGebra yazılımının bağlam oluşturmadaki rolüne bakılarak araştırma problemine yanıt bulunmaya çalışılmıştır.Oluşturulan ortamda GeoGebra yazılımının analitik geometri kavramları arasındaki ilişkilendirmelere katkı sağladığı fakat günlük hayat ya da disiplinler arasındaki ilişkilendirmelere katkısının olmadığı belirlenmiştir. Ayrıca yazılımın öğretmen adaylarının kâğıt kalem ortamında yaptıklarını karşılaştırmalarına, daha önceki ve tamamen yeni bir tecrübe süreci yaşamalarına katkısının olduğu, ikonları ve çoklu gösterimleri sayesinde verilen geometrik yerlerin modellemesine ve öğrenilen kavramların matematiksel olarak genelleştirilmesine olanak sağlayarak öğretmen adaylarının uygulamalarını kolaylaştırdığı tespit edilmiştir. Diğer taraftan yazılımın geri dönütleri grup arkadaşlarının birbirleri ile iletişime geçmelerine, fikir alışverişinde bulunarak yardımlaşmalarına katkı sağlayarak işbirliği sürecini kolaylaştırdığı, matematiğin konuları arasında ve öğrenilen kavramların transfer edilmesine imkân sağladığı fakat günlük hayattan matematiğe ya da matematikten günlük hayata olan bir transfere katkısının olmadığı belirlenmiştir. Bütün bu süreçlerde GeoGebra yazılımının bağlam oluşturmada bir rol oynadığı sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Geometrik Yer Kavramı, GeoGebra Dinamik Matematik Yazılımı, Öğretmen Eğitimi, Bağlamsal Öğrenme | |
dc.description.abstract | This research aims to investigate the role of the GeoGebra software as a tool to creat a contextual learning for the concept of locus. In the related literature, it is revealed that students can comprehend the concept of locus within a well designed learning and teaching environment. Thus, researcher as a teacher of analytic geometry course nine-week study carried out with pre-service elementary mathematics teachers in a GeoGebra-based environment to teach the concept of locus. Participants of the research are pre-service elementary mathematics teachers at third-grade in the undergraduate program of Kırşehir Ahi Evran University 2013-2014 academic year. Action research method was used in the research. Data were collected through student worksheets, observations, field notes and interviews. The data were analyzed with qualitative methods in accordance with the REACT, a contextual learning strategy. In the environment through action research we examind the role of GeoGebra in terms of providing a context for learning the concept of locus.Finally, the GeoGebra software was found useful to provide students with making relationships among the concepts of analytic geometry but it did not contribute to make relations among other disciplines, daily life. GeoGebra was found helpful for pre-service elementary mathematics teachers to make comparisons what they did in a paper- pencil environment, to gain new experience based on their previous experiences. It was also found that GeoGebra as a tool provides an opportunity to pre-service teachers to be able to apply and generalize mathematics concepts. It was also observed that feedbacks provided by the software enabled a kind of communication among group members as they communicated, exchanged ideas and cooperated with each other. Although the software seemed to not helpful in transferring something from everyday life to mathematics or from mathematics to everyday life, the software helped transferring between mathematical subjects and concepts. From all these processes, it was concluded that the GeoGebra can be seen as a tool to creat a context for learning the concept of the locus.Keywords: Locus, GeoGebra Dynamic Mathematics Software, Teacher Education, Contextual Learning | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Dinamik matematik yazılımının geometrik yer kavramının öğretiminde kullanılmasının bağlamsal öğrenme boyutundan incelenmesi | |
dc.title.alternative | An investigation of the use of dynamic mathematics software in teaching the concept of locus in terms of contextual learning | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Mathematics education | |
dc.subject.ytm | Mathematics teaching | |
dc.subject.ytm | GeoGebra | |
dc.subject.ytm | Teacher training | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.subject.ytm | Context based approach | |
dc.identifier.yokid | 10059373 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 381086 | |
dc.description.pages | 340 | |
dc.publisher.discipline | Matematik Eğitimi Bilim Dalı |