dc.contributor.advisor | Keleş, Esra | |
dc.contributor.author | Kocaoğlu, Asli | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:35:55Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:35:55Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/654068 | |
dc.description.abstract | Web 2.0 teknolojilerinin gelişimi ile bu teknolojinin en popüler ürünlerinden olan ağ günlükleri (bloglar) eğitim uygulamalarında yerini almıştır. Diğer taraftan sinirbilim alanında yapılan çalışmalar ve beyin temelli öğrenme, eğitim alanındaki araştırmalarda çalışılan bir konu haline gelmiştir. Yapılan bu araştırmanın amacı beyin temelli öğrenmeye (BTÖ) dayalı ağ günlüğü sitesinin öğretim sürecindeki etkilerini; akademik başarı, ağ günlüğü etkileşimleri ve yapılan öğretimin niteliği açısından incelemektir.Araştırmada `öntest-sontest-kontrol gruplu` deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma, Trabzon'da bulunan bir ortaokulun 8. sınıfında öğrenim gören 38 öğrenci (deney grubu 18, kontrol grubu 18) ve 1 Türkçe öğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak öğrenci ve öğretmen tanıma anketleri, akademik başarı testi, öğrencilere ve ders öğretmenine yönelik ağ günlüğü ile yapılan öğretimi değerlendirme (AGYÖD) anketleri ve ağ günlüğü veri tabanı kayıtları kullanılmıştır. Araştırmanın uygulama sürecinden önce deney grubu ve kontrol grubu öğrencilerine akademik başarı testi (öntest); sadece deney grubu öğrencileri ve ders öğretmenine ise tanıma anketleri uygulanmıştır. Uygulama sürecinde 8. sınıf Türkçe dersinin `Anlatım Bozuklukları` konusunu, deney grubu öğrencileri BTÖ'ye dayalı ağ günlüğü sitesi eşliğinde; kontrol grubu öğrencileri ise geleneksel yöntemlerle işlemişlerdir. Uygulama sonunda, deney ve kontrol grubu öğrencilerine akademik başarı testi (sontest); deney grubu öğrencileri ve ders öğretmenine AGYÖD anketleri uygulanmıştır. Akademik başarı testinden edinilen veriler nicel olarak; öğrenci ve öğretmen tanıma anketleri, AGYÖD anketleri ve ağ günlüğü kayıtları nitel olarak analiz edilmiştir.Araştırma bulgularından bazıları şöyledir; uygulama öncesi başarı seviyeleri denk olan deney ve kontrol grubu öğrencilerinin uygulama sonrasındaki başarıları Mann Whitney U testi ile karşılaştırılmış ve sonuç deney grubu öğrencileri lehine anlamlı (U=44, p<0.01) çıkmıştır. Bir diğer bulguya göre, ağ günlüğü üzerinde öğrenci-öğrenci, öğrenci-öğretmen ve öğrenci-içerik etkileşimleri sağlanmış ancak bu etkileşimler, öğrencilerin internete erişimlerinin kısıtlı olması nedeniyle sadece sınıf içinde gerçekleşmiştir. Edinilen başka bir bulgu ise; öğrenciler ve ders öğretmeninin çeşitli nedenlerle BTÖ'ye dayalı ağ günlüğü ile yapılan öğretimi öğrenciler için faydalı buldukları ve ağ günlüklerinin öğrencilerin derse karşı ilgi ve isteklerini artırdığı yönündedir.BTÖ'ye dayalı ağ günlüğü sitesinin öğrencilerin akademik başarıları üzerinde etkili olduğu ve öğretim süreciyle alakalı, öğrenci ve öğretmenler üzerinde olumlu izlenimler bıraktığı, araştırmadan elde edilen sonuçlar arasındadır. Bu sonuçlara göre, ağ günlüklerinin BTÖ ile birleştirilerek öğretimde kullanımına devam edilmesi önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Ağ Günlüğü, Beyin Temelli Öğrenme, Türkçe Öğretimi, Anlatım Bozuklukları. | |
dc.description.abstract | With the development of Web 2.0 technologies, the blogs, which are among the most popular products of these technologies, started to be used in educational applications. In addition, the studies on neurology and brain based learning have become a new research topic in the educational field. The goal of this research is to investigate the effects of blogs on brain based learning in teaching process in terms of academic achievement, blog related interactions, and the quality of instruction or teaching.Experimental design with pre-test and post-test control group was used in the research. 38 students from 8th grade of secondary school in Trabzon (18 for experimental group, 18 for control group) and 1 Turkish teacher were included in the study. Student-teacher recognition questionnaire, academic achievement test, Evaluation of the Instruction with Blog (EIB) questionnaires were used as data collection tools. Before the application process, academic achievement test was conducted with experimental group and control group students (pre-test). Recognition questionnaire was conducted with only experimental group students and the teacher. During the application, the topic of `Ambiguity` in 8th grade Turkish course was taught to experimental group students using a blog based on brain based learning and same topic was taught to control group students using traditional methods. At the end of the application process, academic achievement test was conducted with experimental and control group students (post-test), EIB questionnaires were conducted with experimental group students and the teacher. Data obtained from academic achievement test were analyzed quantitatively and the data obtained from recognition tests, EIB questionnaires and blog records were analyzed qualitatively.Among the key findings of the study, the post application achievement level of the experimental and control group students, who were equal before the application, was compared through Mann Whitney-U test and it was statistically significant in favor of experimental group students. (U=44, p<0.01) According to another finding, student-student, student-teacher, student-subject interactions were provided in the blog; however, these interactions were realized only in the classroom due to limited access to the internet. The results also show that students and the teacher found it beneficial to have teaching through the blog on brain-based learning, and the blog increased students' interest and will for the course. According to the results obtained from the study, the blog on brain based learning has an impact on students' academic achievement, it left a good impression on the students and the teacher. In the light of these results, it is recommended that the blogs be used in teaching process continuously in combination with brain based learning.Key Words: Blog, Brain Based Learning, Teaching Turkish Language, Ambiguity | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Beyin temelli öğrenmeye dayalı ağ günlüğü sitesinin öğretim sürecindeki etkilerinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | The investigation of effects of blogs on brain based learning in the teaching process | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Department of computer education and instructional technology | |
dc.subject.ytm | Turkish teaching | |
dc.subject.ytm | Networks | |
dc.subject.ytm | Blog | |
dc.subject.ytm | Brain-based teaching | |
dc.subject.ytm | Mann-Whitney Test | |
dc.subject.ytm | Computer assisted instruction | |
dc.subject.ytm | Teaching processes | |
dc.subject.ytm | Educational science | |
dc.subject.ytm | Teaching methods | |
dc.identifier.yokid | 10066025 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 381104 | |
dc.description.pages | 176 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |