dc.contributor.advisor | Odacı, Hatice | |
dc.contributor.author | Kinik, Özge | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:35:53Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:35:53Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/654058 | |
dc.description.abstract | Üniversite öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarını belirleyen pek çok olası neden bulunmaktadır. Bu araştırmanın temel amacı, üniversite öğrencilerinin akademik erteleme davranışları ile fonksiyonel olmayan tutumları, depresyon düzeyleri ve benlik-saygıları arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Çalışmada ayrıca; cinsiyet, öğrenim görülen fakülte, günlük internet kullanım süresi, anne baba eğitim düzeyi gibi değişkenler ile akademik erteleme davranışı arasındaki ilişkiler de araştırılmıştır.Araştırma grubu, 2014-2015 eğitim öğretim yılında Karadeniz Teknik Üniversitesi'nde okuyan 615 kız, 242 erkek olmak üzere 857 öğrenciden oluşmaktadır. 5 öğrenci ise cinsiyete dayalı bir bildirimde bulunmamıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında, Çakıcı (2003) tarafından geliştirilen ''Akademik Erteleme Ölçeği'', Weismen ve Beck (1978) tarafından geliştirilen, Türkçe'ye uyarlaması Hisli Şahin tarafından yapılan Fonksiyonel Olmayan Tutumlar Ölçeği (FOTÖ), Beck tarafından geliştirilen Türkçe'ye uyarlaması Hisli (1989) tarafından geliştirilen Beck Depresyon Envanteri, Rosenberg (1965) tarafından geliştirilen Türkçe'ye uyarlaması Çuhadaroğlu (1986) tarafından yapılan Benlik-Saygısı Envanteri kullanılmıştır. Öğrencilerin demografik özellikleri ile ilgili bilgileri elde etmek için araştırmacı tarafından geliştirilen `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 22.00 programı kullanılmış olup, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı Tekniği, çoklu doğrusal regresyon analizi tekniği, bağımsız grup t testi, tek yönlü varyans analizi tekniğinden yararlanılmıştır.Araştırma sonucunda üniversite öğrencilerinin akademik erteleme davranışları ile fonksiyonel olmayan tutumları ve depresyon düzeyleri arasında pozitif yönde; benlik-saygıları ile negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Fonksiyonel olmayan tutumların, depresyon düzeyinin akademik erteleme davranışını yordadığı, benlik-saygısının ise akademik ertelemeyi yordamadığı tespit edilmiştir. Ayrıca, akademik erteleme davranışının öğrenim görülen fakülteye, günlük internet kullanım süresine göre anlamlı bir fark gösterdiği; cinsiyete ve anne-baba eğitim düzeyine göre farklılık göstermediği ortaya çıkmıştır. Araştırma sonuçlarının bir kısmı literatür bulguları ile paralel bir bölümü farklı çıkmıştır. Sonuçlar literatür bulgularıyla tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Akademik Erteleme, Fonksiyonel Olmayan Tutumlar, Depresyon, Benlik-Saygısı. | |
dc.description.abstract | The Relatıonshıp Between The Academic Procrastination Behaviours, Dysfunctional Attitudes, Depression Levels and Self- Esteem Of University StudentThere are a lot of possible causes to determine academic procrastination behaviour among university students. This research investigated the relationship between the academic procrastination behaviour, dysfunctional attitudes, depression, self-esteem among undergraduates and with this resarch. Moreover, the relationship gender, type of faculty, duration of internet usage, education of parents were investigated. The study group consisted of 857 graduates students (615 females and 242 males) studying at Karadeniz Technical University in 2014-2015 academic year. 5 undergraduates didn't choice about gender. The data were collected with ''Academic Procrastination Scale'' developed by Çakıcı (2003), ''Dysfunctional Attitudes Scale'' developed by Weismen and Beck (1978) and adapted into Turkısh by Hisli (1989), ''Beck Depression Inventory'' devoleped by Beck (1961) adapted into Turkısh by Hisli (1988), ''Self-Esteem Scale '' developed by Rosenberg (1965) and adapted into Turkısh by Çuhadaroğlu (1986) are used. ''Personal Information Form'' which is developed by the researcher is used to get information about demographic characteristics of undergraduates. For the data analysis, SPSS 22.00 was used and the Pearson Product-Moment Correlation Co- efficient, Multiple Linear Regression, independent t test, one way ANOVA analysis techniques were applied. The result indicated, asignificant relationship was found between university students' academic procrastination behaviour and dysfunctional attitudes, depression level in positive way; self-esteem in the negative way. Academic procrastination predicted by dysfunctional attitudes,depression but not by self-esteem. Furthermore, academic procrastination behaviour was differentiated according the type of faculty and duration of internet usage but there was not a significiant diference according to the gender and education of parent. Some result of this study were in line with the literatüre and some results were different. The results discussed in contex of literature and suggestions were provided.Key Words: Academic Procrastination, Dysfunctional Attitudes, Depression, SelfEsteem. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Üniversite öğrencilerinin akademik erteleme davranışları ile fonksiyonel olmayan tutumları, depresyon düzeyleri ve benlik-saygıları arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between the academic procrastination behaviours, dysfunctional attitudes, depression levels and self- esteem of university students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Depression | |
dc.subject.ytm | Self esteem | |
dc.subject.ytm | Student attitude | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Academic procrastination | |
dc.subject.ytm | Behavior of student | |
dc.subject.ytm | Functional properties | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.identifier.yokid | 10090273 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 407690 | |
dc.description.pages | 83 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışma Bilim Dalı | |