Show simple item record

dc.contributor.advisorOdabaşı Çimer, Sabiha
dc.contributor.authorKir, Mine
dc.date.accessioned2021-05-08T08:35:51Z
dc.date.available2021-05-08T08:35:51Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/654038
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı 'Ölçme Değerlendirme Dersi' kapsamında, farklı öğrenme yaklaşımlarına sahip, Biyoloji Öğretmenliği 4. sınıfta öğrenim gören öğretmen adaylarının, öz düzenlemeli öğrenmelerinin gelişimi üzerine portfolyo kullanımının etkisini incelemektir. Çalışmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın ilk aşamasında 30 öğretmen adayına 'Öğrenmede Motive Edici Stratejiler' ölçeği uygulanmış ayrıca 26 öğretmen adayı ile yarı yapılandırılmış mülakatlar yapılarak öz düzenlemeli öğrenme seviyeleri belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarını belirlemek amacıyla 'Öğrenme Yaklaşımları' ölçeği kullanılmıştır. Uygulama sürecinde, dönem boyunca öğretmen adaylarından Ölçme Değerlendirme dersi kapsamında portfolyo hazırlamaları istenmiştir. Portfolyo kapsamında öğretmen adaylarına yansıtıcı yazı yazma, yansıtıcı düşünme, not alma, hedef belirleme ile ilgili olarak sunum ve uygulamalar yapılmış ve dönem boyunca bu konularda çalışmalar yapmaları istenmiştir. Öğretmen adaylarının hazırladıkları portfolyolara düzenli olarak her hafta geri bildirimler verilmiştir. Ayrıca, iki haftada bir derslerin sonunda sınavlar yapılarak öğretmen adaylarına dönütler verilmiştir. Öğretmen adayları 10 hafta boyunca portfolyo hazırlamaya devam etmişlerdir. Araştırmanın sonunda, yapılan çalışmanın öğretmen adaylarının öz düzenlemeli öğrenmeleri üzerinde nasıl bir değişime neden olduğunu belirlemek için son test olarak 'Öğrenmede Motive Edici Stratejiler' ölçeği tekrar uygulanmış ve mülakatlar yapılmıştır. 'Öğrenmede Motive Edici Stratejiler' ölçeğinden elde edilen verilerin analizinde SPSS 15.0 paket programından yararlanılmıştır. Öğretmen adaylarının hazırladığı portfolyolar ve mülakatlar ise betimsel analize tabi tutulmuştur. Öğretmen adaylarının, öz düzenlemeli öğrenmenin alt boyutlarında ortalama puanları arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Bu durum, uyguladığımız portfolyo çalışmasının öz düzenlemeli öğrenmeyi geliştirmede etkili olduğunu göstermektedir. Derin öğrenme yaklaşımına sahip öğretmen adaylarının öz düzenlemeli öğrenme becerilerindeki (öz yeterlilik, üst bilişsel ve eleştirel düşünme) gelişim, yüzeysel ve stratejik öğrenme yaklaşımlarına sahip öğretmen adaylarına göre daha üst düzeyde olmuştur. Ayrıca yüzeysel öğrenenlerin öğrenme yaklaşımlarında derin öğrenme yaklaşımına doğru bir değişimin olduğu da belirlenmiştir. Öz düzenlemeli öğrenme konusunda yapılacak uygulamaların bireylerin öğrenme yaklaşımları gözetilerek yapılmasının, gelişimi ve çalışmanın etkililiğini arttıracağı düşünülmektedir.Öz Düzenlemeli Öğrenme, Öğrenme Yaklaşımları, Portfolyo, Biyoloji Öğretmen Adayı
dc.description.abstractThis study investigated the effects of portfolio on the development of self regulated learning skills of student teachers who have different learning approaches. For this purpose, both qualitative and quantitave methods were employed. Participants were 30 Biology student teachers enrolled in the course 'Assessment and Evaluation'. Firstly, Motivated Strategies for Learning Questionnaire was administered to the student teachers and then semi-structured interviews were conducted to determine their initial levels of self regulation. Afterwards, Rewised Learning Process Questionaire was administered to the student teachers to determine their preferred learning approaches. In addition, each student teacher was assigned to prepare a portfolio including reflective writing documenting the evidences of his/her learning and understanding about the topics covered each week in the lesson. To guide their writing, they were provided with reflection prompts (what I learned, what I could not learn and what I have done to close the gap). The student teachers were provided feedback on their writings regularly during the study period. In addition, student teachers were provided information on portfolio, reflective writing, note taking, preparing time table and target setting. Tests covering the topics in the lessons to help reduce their exam concerns and provide them quick feedback on their learning were also administered every two weeks during the term. At the end of the study Motivated Strategies for Learning Questionnaire was readministered as the post test and interviews were conducted to reveal changes that may have happened in their self regulated learning skills. The portfolios and the interview data were analysed following the descriptive analysis procedure and the questionnaires were analysed using SPSS 15.0 program. The results showed that the portfolio process in this study contributed to the development of self regulated learning skills of student teachers. Self regulated learning skils, especially, the effort regulation, critical thinking and meta cognitive self regulation of all student teachers with different learning approaches improved. In addition, surface learners started to show some of the deep learners' properties. However, deep learners' self regulated learning skills improved most. Therefore, taking the learners' learning aproaches into account when providing opportunities to improve self regulated learning will improve the effectiveness of the process.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleFarklı öğrenme yaklaşımlarına sahip öğretmen adaylarının öz düzenlemeli öğrenmelerinin geliştirilmesinde portfolyo kullanımının etkisi
dc.title.alternativeThe effect of portfolio on improving the self regulated learning of student teachers with different learning approaches
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentOrtaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmCandidate teachers
dc.subject.ytmBiology education
dc.subject.ytmLearning
dc.subject.ytmLearning methods
dc.subject.ytmLearning approaches
dc.subject.ytmSelf regulated learning
dc.subject.ytmPortfolio technique
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmBiology lesson
dc.identifier.yokid10082015
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityKARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid414511
dc.description.pages214
dc.publisher.disciplineBiyoloji Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess