dc.contributor.advisor | Şahin, Mustafa | |
dc.contributor.author | Urfali Dadandi, Pakize | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:35:50Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:35:50Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/654034 | |
dc.description.abstract | Özgül öğrenme güçlüğü olan çocukların akademik güçlüklerinin yanında sosyal, kişisel ve duygusal sorunlarının da olduğu belirtilmektedir. Bu çalışmanın temel amacı özgül öğrenme güçlüğü olan çocukların benlik kavramlarını açıklamada sosyal beceri düzeyleri ile öz-yeterlik inançlarının rolünü incelemektir. Çalışmada özgül öğrenme güçlüğü olan ve normal gelişim gösteren öğrencilerin benlik kavramları, öz-yeterlik inançları ve sosyal becerileri açısından aralarındaki fark da incelenmiştir. Ayrıca özgül öğrenme güçlüğü olan çocukların benlik kavramları, öz-yeterlik inançları ve sosyal becerileri bazı demografik değişkenler (cinsiyet, kardeş sayısı, sosyal-kültürel faaliyet içinde olma durumu, destek eğitimi alma durumu) açısından da incelenmiştir.Araştırma grubunu Ankara ilinin merkez ilçelerindeki okullarda öğenim gören, özgül öğrenme güçlüğü tanısı almış 111 (K=40, E=71) ve normal gelişim gösteren 115 (K=70, E=45) ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında; Piers-Harris Çocuklar İçin Öz-Kavramı Ölçeği, Çocuklar İçin Öz-Yeterlik Ölçeği, Matson Çocuklarda Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 16.00programı kullanılmış ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı Tekniği, çoklu doğrusal regresyon analizi ve bağımsız grup t testinden yararlanılmıştır.Araştırma bulguları, özgül öğrenme güçlüğü olan çocukların benlik kavramları, öz-yeterlik inançları ve sosyal beceri düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler olduğunu göstermiştir. Araştırmada öz-yeterliğin alt boyutlarının (duygusal ve akademik) ve sosyal becerilerin özgül öğrenme güçlüğü olan çocukların benlik kavramlarının anlamlı yordayıcıları olduğu bulunmuştur. Ayrıca normal gelişim gösteren öğrencilerin benlik kavramı, öz-yeterlik ve sosyal beceri puanlarının, özgül öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin puanlarından anlamlı düzeyde yüksek olduğu bulunmuştur.Bulgular, alanyazın bağlamında tartışılmış, araştırma sonuçlarına dayalı ve gelecekte yapılacak çalışmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Özgül Öğrenme Güçlüğü, Benlik Kavramı, Öz-Yeterlik, Sosyal Beceri | |
dc.description.abstract | It is expressed that children with learning disabilities have social, personal and emotional problems as well as academic decifits. The main purpose of this study was to investigate role of self-efficacy beliefs and social skills to predict self- concept of children with learning disabilities. Also in this study, chidren with learning disabilities and non-disabled children were compared in terms of these variables. In addition, self- concept, self-efficacy beliefs andsocial skills of students with learning disabilities were investigated in terms of some demographic variables (gender, number of siblings, social-culturel activities and specialeducation). Research group consisted of 111 (F:40, M:71) students with learning disabilities and 115 (F=70, M=45) non-disabled students who were on secondary schools in Ankara. The data were collected with `Piers-Harris Children's Self-ConceptScale`, `Self-Efficacy Scale For Children`, `Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY)` and `Personal Information Form` which is prepared by researcher. In data analysis, SPSS 16.00 was used and Pearson Product- Moment Correlation Technique, multiple linear regression analysis and independent samples t-test were applied.The results indicated that there were a positive significant relationship between self-consept, self-efficacy and social skills of children with learning disabilities. Further more subdimensions of self-efficacy (emotional and academic) and social skills were found as significant predictors of self-consept of children with learning disabilities. Also it was found that, self-consept, self-efficacy and social skills scores of non-disabled chidren were significantly higher than children with lerarning disabilities. The results were discussed in the context of literature and some suggestions were made for the future studies.KeyWords: Learning Disabilities, Self-Consept, Self-Efficacy, Social Skills. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Özgül öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin benlik kavramlarını açıklamada öz-yeterlik inançlarının ve sosyal becerilerinin rolü | |
dc.title.alternative | The role of self-efficacy beliefs and social skills of students with learning disabilities on predicting their self-concepts | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Self perception | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy belief | |
dc.subject.ytm | Social skill | |
dc.subject.ytm | Specific learning disability | |
dc.subject.ytm | Learning | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.subject.ytm | Learning difficulty | |
dc.subject.ytm | Self concept | |
dc.identifier.yokid | 10077517 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 407718 | |
dc.description.pages | 124 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı | |