Asitler ve bazlar konusunda REACT stratejisine göre materyallerin geliştirilmesi ve etkililiğinin araştırılması
dc.contributor.advisor | Özmen, Haluk | |
dc.contributor.author | Sevinç, Betül | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:35:50Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:35:50Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/654032 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın temel amacı, asitler ve bazlar konusundaki kavramlara yönelik REACT stratejisine dayalı olarak rehber materyal geliştirmek, uygulamak ve etkililiğini değerlendirmektir. Çalışmada yarı deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Trabzon il merkezindeki bir ortaokulun 8. sınıfında öğrenim gören 76 öğrenci oluşturmaktadır. Sınıflar rastgele deney ve kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Çalışmanın verileri, Asit-Baz Kavram Testi (ABKT), Gerçek Yaşamla İlişkilendirme Testi (GYİT), yapılandırılmamış gözlem ve öğretmen ve öğrencilerle yürütülen yarı yapılandırılmış mülakatlar ile toplanmıştır. Deney grubunda konunun öğretimi sırasında REACT stratejisine dayalı rehber materyaller kullanılırken, kontrol grubuna normal öğretimleri dışındaherhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. ABKT ve GYİT her iki gruba ön test ve son test olarak uygulanmıştır. ABKT'den elde edilen nicel veriler; bağımsız ve bağımlı t testleri ile analiz edilirken, GYİT'den elde edilen veriler Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ve Mann Whitney U Testi ile analiz edilmiştir. Nitel veriler ise nitel teknikler kullanılarak analiz edilmiştir. Deney ve kontrol grubu arasında hem kavramsal anlama hem de gerçek yaşamla ilişkilendirme başarısı yönünden deney grubunun lehine anlamlı farklılıkların olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin kavramsal anlama ve gerçek yaşamla ilişkilendirme başarıları arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Bununla birlikte nötralleşme tepkimesi ile ilgili kavramların anlaşılamamasının önemli bir nedeninin öğrenciler tarafından moleküler seviyedeki süreçlerin yeterli düzeyde anlaşılamaması olduğu belirlenmiştir. Deney grubunda yapılan gözlem ve mülakatlarda, uygulamalarda gerçek yaşamdan materyallere ve olaylara yer verilmesinin öğrencilerin ilgisini çektiği, fenin gerçek yaşamlarıyla ilişkili yönlerini fark etmelerini sağladığı ve kalıcı öğrenmeye katkı yaptığı tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlara bağlı olarak bu alanda çalışacak araştırmacılara bazı önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Asit ve Baz, REACT Stratejisi, Rehber Materyal, Gerçek Yaşamlaİlişkilendirm | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to develop, implement and evaluate the effectiveness of guide materials based on REACT strategy on the subject of acids and bases. The quasi-experimental research desing was used in the study. The sample under investigation comprises of 76 grade 8 students who were study in a primary school in the city center of Trabzon. The classes in the school were randomly determined as experimental group and control group. The data were gathered by means of Acid-Base Concept Test (ABCT), Real Life Relating Test (RLRT), unstructured observations and semi-structured interviews carried out with teacher and students. While materials based on REACT strategy were used for teaching the subject in experimental group, in control group, the subjects were not made interferenceexcepttraditionalteaching. ABCT and RLRT were applied as pre and post tests to each group. The quantitative data gained from ABCT were analyzed with independent samples t test and paired samples t test. But, the data gained from RLRT were analyzed with Wilcoxon Singed Rank Test and Mann Whitney U Test. Also, the qualitative data were analyzed with the qualitative techniques. Significant difference was found in favor of the experimental of in terms of ABCT and RLRT. It has been seen that the relation between conceptual understanding and real life relating success is middle level, positive and meaningful. Also, the main reason not to understand the concept of neutralisation reaction was that students couldn't comprehend adequately the molecular level processes in reactions. In the observations and interviews, it has been found that the usage of real life materials and cases drew students' attention, helped students to realize the relation between science and the real life and contributed to permanent learning. Based on the results, some suggestions were made for researchers.Key Words: Acid and Base, REACT Strategy, Guide Material, Real Life Relating | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Asitler ve bazlar konusunda REACT stratejisine göre materyallerin geliştirilmesi ve etkililiğinin araştırılması | |
dc.title.alternative | Developing and evaluating the effectiveness of materials based on REACT strategy on the subject of acids and bases | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Teaching methods | |
dc.subject.ytm | Science teaching | |
dc.subject.ytm | Material development | |
dc.subject.ytm | Teaching aids | |
dc.subject.ytm | Chemistry teaching | |
dc.subject.ytm | REACT strategy | |
dc.subject.ytm | Teaching | |
dc.identifier.yokid | 10082492 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 407701 | |
dc.description.pages | 327 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı |