dc.contributor.advisor | Erdoğan, Tolga | |
dc.contributor.author | Karaarslan, Yeşim | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:35:47Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:35:47Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/654013 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma ilkokul öğrencilerinin okuma, okuduğunu anlama beceri düzeylerini ve sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları güçlükler ile ilgili görüşlerini belirlemeyi amaçlamıştır. Karma araştırma yaklaşımı benimsenen bu araştırmada betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma 2013-2014 eğitim öğretim yılında yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini basit olasılıklı örnekleme yoluyla belirlenen, Trabzon ili ilkokullarından 3 farklı ilkokulda bulunan 2, 3 ve 4. sınıfta öğrenim gören öğrenciler ve bu okullarda görev yapan 13 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma için üç okuldan her sınıf seviyesinden 3 şube seçilmiştir. Araştırmaya 2. sınıflardan 142, 3. sınıflardan 134, 4. sınıflardan 150 öğrenci katılmıştır. Sesli okuma düzeylerini belirlemek için 2, 3 ve 4. sınıflardan 36'şar öğrenci katılmıştır. Araştırma verileri yanlış analiz envanteri ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan yanlış analizi envanterleriyle öğrencilerin okuma ve okuduğunu anlama düzeyleri incelenmiştir. Hazırlanan envanterler eğitim-öğretim yılının iki döneminde de uygulanmıştır. Ardından yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak 13 öğretmenle görüşmeler yapılmıştır. Araştırma envanter verileri Mann Whitney U- Testi, Kruskal Wallis H-Testi, mülakat verileri ise betimsel analiz ile analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda, sesli okuma beceri düzeyleri incelendiğinde 2, 3 ve 4. sınıf öğrencilerinin çoğunun `öğretim` düzeyinde olduğu, okuduğunu anlama beceri düzeyleri açısından 2 ve 4. sınıf öğrencilerinin çoğunun `endişe`, 3. sınıf öğrencilerinin çoğunun `öğretim` düzeyinde olduğu ortaya çıkmıştır. Okuduğunu anlama düzeyleri cinsiyete göre incelendiğinde 2. ve 4. sınıf öğrencileri arasında anlamlı bir fark görülmemiştir. 3. sınıf kız öğrenci puanlarının, erkek öğrenci puanlarına göre okuduğunu anlama yönünden anlamlı düzeyde yüksek olduğu ortaya konmuştur. 2, 3 ve 4. sınıf öğrencilerinin sesli okuma yönünden cinsiyete göre anlamlı bir fark göstermediği belirlenmiştir. 2. ve 4. sınıf öğrencileri sınıf düzeyine göre sesli okuma becerisi yönünden anlamlı bir fark göstermediği, 3. sınıf öğrencilerinin sınıf düzeyine göre daha yüksek düzeyde olduğu, okuduğunu anlama becerisi incelendiğinde 2. ve 3. sınıfların puanlarının 4. sınıflardan anlamlı derecede yüksek olduğu tespit edilmiştir. 2, 3 ve 4. sınıf öğrencilerinin sesli okuma yaparken en çok `tekrarlar, atlayıp geçmeler, eklemeler` okuma hatalarını yaptıkları ortaya konmuştur. Bu hataların nedenleri olarak öğretmenlerin çoğunun dikkat eksikliği, az okuma, veli ilgisizliğini gördükleri belirlenmiştir. Öğretmenlerin çoğunun okuma ve okuduğunu anlama güçlüklerini gidermek için paragraf ve hikâye okutma yöntemini kullandıkları tespit edilmiştir. Öğretmenlerin çoğu veli desteğinin yetersiz olduğunu belirtmiş ve bu konuda yardım istemiştir. Sonuç olarak eğitim ve öğretimde okuma, okuduğunu anlama etkinliklerine daha fazla yer verilmesi, öğretmen-veli ve okul işbirliğinin geliştirilmesi gerektiği önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: İlkokul Öğrencileri, Okuma ve Okuduğunu Anlama Becerisi, Sınıf Öğretmeni, Okuma Güçlükleri. | |
dc.description.abstract | This research aimed to determine reading and reading comprehension skill levels of primary students and the opinions that they are reading and reading comprehension difficulties faced by teachers.In this study has been adopted mixed research approach. Descriptive survey method was used in this study. Research was carried out 2013-2014 academic year. The sample of study is determined by simple probability sampling method. Sample of the study consist 2, 3 and 4th grade students who are studing three different primary school in Trabzon and 13 classroom teachers who are perform their duties in these schools. Research was elected to the three branches that are each class level to determine their level of reading comprehension. 142 of 2nd class, 134 of 3rd class, 150 of 4th class students participated in the research. 36 students of 2, 3 and 4 classes participated to determine their level of reading aloud in research. Research data were with collected semi-structured interview technique and incorrect analysis of inventory. Reading and reading comprehension levels of students has examined with incorrect analysis of inventory that was prepared by the research. The applications have been applied two semesters of the academic year. After interviews that was used semi-structured interview technique were conducted with 13 teachers. Research data were analyzed with descriptive analysis, Mann Whitney U Test, Kruskal Wallis H- Test.As a result of research, verbal reading level of 2, 3 and 4 majority of students is the level of teaching. Reading comprehension level of 2 and 4 majority of students is the level of concern. It has emerged that most of 3rd grade students at the level of teaching. When analyzed by gender, reading comprehension levels, a significant difference was observed between 2nd and 4th grade students. Scores of 3rd grade girls is higher than scores of 3rd grade boys in terms of reading comprehension. Voice reading levels of 2, 3 and 4th grade students was determined did not show a significant difference by gender. Voice reading levels of 2, 3 and 4th grade students was determined did not Show a significant difference by grade level. Scores of 3rd grade students are higher by grade level. Analyzing the reading comprehension skills were determined scores of 2nd and 3rd grade are higher than 4th grade. Research has revealed `students have made most repeats, skip pass, additions error while voice reading.` This causes errors such as were determined lack of attention, least read, parents indifference that see most of teachers. Most of the teachers have used the method of read parafraph and the story to resolve the difficulty in reading and readind comprehension. Most of the teachers mentioned that there is insufficient support for parents. They want to help this matter. Consequently,it that reading and reading comprehension activities more should be included in education and training, as required teacher-parent-school colloboration is suggested.Key Words: 2, 3 and 4th Grade Students, Reading and Reading Comprehension, Classroom Teacher, Reading Difficulties. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlkokul öğrencilerinin okuma, okuduğunu anlama düzeyleri ve sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları güçlükler ile ilgili görüşleri | |
dc.title.alternative | Reading and reading comprehension skill levels of primary students and the opinions that they are reading and reading comprehension difficulties faced by classroom teachers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Reading-comprehending skill | |
dc.subject.ytm | Teaching | |
dc.subject.ytm | Class teachers | |
dc.subject.ytm | Education problems | |
dc.subject.ytm | Teaching problems | |
dc.subject.ytm | Students | |
dc.subject.ytm | Primary school students | |
dc.subject.ytm | Reading | |
dc.subject.ytm | Reading-comprehension | |
dc.identifier.yokid | 10080016 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 407711 | |
dc.description.pages | 136 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı | |