Matematik öğretmenlerinin geometri alanına ilişkin teknolojik pedagojik alan bilgilerinin gelişiminin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Gökçek, Tuba | |
dc.contributor.author | Yildiz, Hilal | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:35:25Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:35:25Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/653841 | |
dc.description.abstract | Teknolojinin eğitim öğretim sürecinin ayrılmaz bir parçası olduğu günümüzde, ortaöğretim kurumlarında teknolojik alt yapının sağlanması için büyük bütçeler ayrılmıştır. Öğretmenlerin derslerine başarılı bir şekilde teknoloji entegrasyonunu gerçekleştirmeleri için teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) yeterliğine sahip olmaları önem taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı, geometri öğretiminde Geogebra yazılımının kullanımına yönelik olarak tasarlanan hizmet içi eğitim kursunda matematik öğretmenlerinin geometri alanına ilişkin TPAB gelişiminin incelenmesidir. Bu amaçla araştırmada odaklanılan TPAB bileşenleri; geometrinin teknoloji ile öğretimine uyum sağlama, geometrinin teknoloji ile öğretiminde öğretim programı bilgisi, öğrenciyi anlama bilgisi, öğretim stratejileri ve yöntemleri bilgisi olarak belirlenmiştir.Bu araştırma, Kars il merkezinde yer alan Anadolu Liselerinde görev yapan, farklı hizmet süresine sahip 4 matematik öğretmeni ile yürütülmüştür. 21 saat olarak tasarlanan hizmet içi eğitim kursu, 2014-2015 eğitim- öğretim yılının bahar döneminde uygulanmıştır. Teknoloji Entegrasyon Modeli aşamaları göz önüne alınarak yapılandırılan kurs programında, araştırmacılar tarafından 9. ve 10. sınıf geometri kazanımları göz önünde bulundurularak hazırlanan materyaller eşliğinde Geogebra yazılımının kullanımına yer verilmiş ve buluş stratejisiyle derslerde nasıl kullanılabileceği örneklendirilmiştir. Bütüncül çoklu durum deseninin kullanıldığı bu durum çalışmasında veri toplama aracı olarak öğretmen ve öğrenci mülakatları, gözlem, öz değerlendirme formu ve alan notları kullanılmıştır. Uygulama öncesinde ve sonrasında yapılan mülakatlar ses kaydına, uygulama boyunca gerçekleştirilen ders gözlemleri de video kaydına alınmıştır. Elde dilen verilerin analizi betimsel ve içerik analizi teknikleri birlikte kullanılarak MAXQDA 12 paket programı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular incelendiğinde düzenlenen hizmet içi eğitim kursuyla matematik öğretmenlerinin geometrinin teknoloji ile öğretimine uyum sağlama, geometrinin teknoloji ile öğretiminde öğretim programı bilgisi, öğrenciyi anlama bilgisi, öğretim stratejileri ve yöntemleri bilgisi bileşenlerinde süreç içerisinde gelişim gösterdikleri görülmüştür. Sadece bir öğretmenin kullandığı öğretim strateji ve yöntemini değiştirme noktasında direnç gösterdiği belirlenmiştir. Bu sonuçlar ışığında ortaöğretim kurumlarındaki mevcut teknolojik alt yapının etkili bir şekilde kullanılabilmesi için matematik öğretmenlerinin farklı sınıf seviyeleri ve farklı konular için TPAB gelişimini amaçlayan hizmet içi eğitimlerin tasarlanarak etkililiğinin incelenmesi önerilmektedir. Ayrıca düzenlenecek hizmet içi eğitim kurslarında öğretmenlerin sınıf içi uygulamalarının gözlenmesine yer verilmesi ve öğretmenlerin yaşadıkları zorluklarla ilgili onlara destek verilmesi önerilebilir. | |
dc.description.abstract | In our age, when technology is an inseparable part of the education and training process, big budgets have been allocated to provide technological infrastructure in institutions of secondary education. It is highly important for teachers to have the competence of technological pedagogical content knowledge (TPACK) to successfully integrate technology into their lessons. The aim of this study is to examine the development of TPACK on geometry of mathematics teachers through an in-service training course designed for the use of Geogebra software in geometry teaching. For this purpose, the TPACK components which have been focused on the research, have been determined as adapting to teaching geometry with technology, knowledge of curriculum that integrate technology with teaching geometry, knowledge of students' understandings and learnings with technology in geometry, knowledge of instructional strategies and methods for teaching geometry with technology.This research has been carried out with 4 mathematics teachers who work in Anatolian High Schools located in center of Kars province center and have different service period. The in-service training course which was designed for 21 hours has been implemented in the spring semester of 2014-2015 academic year. In the course program which was structured with considering Technology Integration Model, the use of Geogebra software in the context of material prepared by the researchers with considering learning gains of geometry in 9th and 10th grade classes and it has been exemplified how it can be used in lessons with discovery strategy. In this study in which holistic multiple case study method applied, teacher and student interviews, observation, self-assessment form and field notes have been used as data collection tool. Interviews that performed before and after the application have been recorded by the audio recording and course observations performed throughout the application have been recorded by the video recording. Analyzes of obtained data have been conducted by the MAXQDA 12 packet program and using descriptive and content analysis techniques together.The findings of the study illustrated that mathematics teachers improved components such as adapting to teaching geometry with technology, knowledge of curriculum that integrate technology with teaching geometry, knowledge of students' understandings and learnings with technology in geometry, knowledge of instructional strategies and methods for teaching geometry with technology thanks to the in-service training course. It has been determined that only one teacher resisted to changing the teaching strategy and method used. In light of these findings, it can be suggested that in-service training courses aiming at TPACK development of mathematics teachers for different class levels and different subjects should be designed in and inspected for the effective use of existing technological infrastructure in high schools. It may also be suggested that in-service training courses to be organized may include the observation of teachers' in-class practices and support teachers to overcome the difficulties they face. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Matematik öğretmenlerinin geometri alanına ilişkin teknolojik pedagojik alan bilgilerinin gelişiminin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Analysis of development of technological pedagogical content knowledge on geometry of mathematics teachers | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | technological pedagogical content knowledge | |
dc.subject.ytm | Geometry | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Mathematics | |
dc.subject.ytm | Mathematics education | |
dc.subject.ytm | Professional competence | |
dc.subject.ytm | Pedagogical content knowledge | |
dc.identifier.yokid | 10148177 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 472014 | |
dc.description.pages | 294 | |
dc.publisher.discipline | Matematik Eğitimi Bilim Dalı |