Birleştirme II tekniğinin ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin yaşam becerilerine ve akademik başarılarına etkisi
dc.contributor.advisor | Özsevgeç, Tuncay | |
dc.contributor.author | Yayla Eskici, Gamze | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:35:24Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:35:24Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2019-06-22 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/653836 | |
dc.description.abstract | Bu tez çalışmasının amacı, birleştirme II tekniğine yönelik `Yer Kabuğunun Gizemi` ünitesinde hazırlanan öğretim materyalinin ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin yaşam becerilerine ve akademik başarılarına etkilerini incelemektir. Çalışma karma araştırma yöntemi içerisinde incelenen müdahale deseni ile yürütülmüştür. Deney grubuna birleştirme II tekniği ile öğretim yapılırken, kontrol grubuna müdahale edilmeyerek, Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı'nın öngördüğü araştırma-sorgulama stratejisine dayalı bireysel öğretim teknikleri kullanılarak öğretim yapılmıştır. Çalışmanın örneklemini Sivas Merkez ortaokullarından seçilen 70 ortaokul 5. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Bu bağlamda, ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin yaşam becerilerinin gelişimini incelemek için araştırmacı tarafından `Yaşam Becerileri Ölçeği` geliştirilmiştir. Geliştirilen bu ölçekten faydalanılarak `Yaşam Becerileri Gelişimi Gözlem Formu` hazırlanmıştır. Alt, orta ve üst seviyeden 3'er öğrenci gözlenerek tekniğin yaşam becerilerine olan etkisi değerlendirilmiştir. Ayrıca, video kaydına alınarak gözlemlenen bu öğrenciler `haftalık öz-değerlendirme formlarını` doldurmuşlardır. Yer kabuğunun gizemi ünitesi kazanımları dikkate alınarak `Akademik Başarı Testi` ve `Birleştirme II Tekniğine Dayalı Öğretim Materyali` hazırlanmıştır. Öğretim materyalinin öğrenme ortamına dair çalışabilirliğini kontrol etmek amacıyla araştırmacı tarafından `Birleştirme II Tekniği Öğrenme Ortamı Değerlendirme Formu` oluşturulmuştur. Tekniğin öğrenme ortamına etkilerini değerlendirmek amacıyla uygulama öğretmeni ve 9 öğrenci ile `Yarı yapılandırılmış görüşmeler` yapılmıştır. Deney grubu öğrencilerine uygulama sürecindeki düzeni sağlamak için `portfolyolar` hazırlatılmıştır. Akademik başarı testinden ve gözlem formlarından elde edilen nicel veriler, SPSS 16.0 programı kullanılarak ve frekans tabloları hazırlanarak analiz edilmiştir. Yaşam becerileri gözlemine dair video transkriptinden ve görüşmelerden elde edilen nitel verilerin analizinde ise, içerik analizi kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulara göre, birleştirme II tekniğinin ortaokul 5. sınıflarda iletişim becerisi ve takım çalışması becerisinde gelişmeler sağladığı görüşmüştür. Liderlik becerisinde alt seviyedeki öğrencilerde fark edilir bir gelişme sağlanırken, karar verme becerisinde ise, alt ve orta seviyedeki öğrencilerde gelişme sağlanmıştır. Bu gelişmelerin ya da değişimlerin yönü yaşam becerilerine göre yorumlanmıştır. Birleştirme II tekniğinin öğrenme ortamına etkileri hakkındaki bulgularda ise, öğrencilerin sosyalleşmesini sağladığı, öğrenci gruplarının oluşumu sırasında ve not alma konusunda sıkıntılar yaşandığı, zamanla not alma stratejilerini geliştirdikleri, videoların dikkat çekerek belgesellere olan ilgiyi artırdığı, poster hazırlama basamağında eğlendikleri, sessiz okuma materyalinin etkili olduğu ancak düzenlenmesi gerektiği, ödüllerin motivasyonu artırdığı ve öğrencilere unutamadıkları deneyimler kazandırdığı gibi sonuçlar dikkat çekmiştir. Elde edilen bu sonuçlara göre, ortaokul 5. sınıfların yaşam becerilerinde gelişim sağlamak ve akademik başarılarını artırmak için hazırlanan öğretim materyalinin kullanılması ve yaşam becerilerinde elde edilen bu değişimlerin sebeplerinin araştırılması önerilmiştir. | |
dc.description.abstract | The aim of this thesis is to examine the effects of teaching material prepared in the ` Mystery of the Earth's Crust ` unit based on the jigsaw II technique on the life skills and academic achievement of fifth grade students in a middle school. The study was conducted with the intervention design examined in the mixed research method. While teaching with the Jigsaw II technique in the experimental group, the control group was not intervened and was taught using individual teaching techniques based on the inquiry strategy prescribed by the Science Curriculum. The sample of the study constitutes 70 middle school fifth grade students selected from Sivas Central middle schools. In this context, the `Life Skills Scale` was developed by the researcher to examine the development of life skills of middle school fifth graders. `Living Skills Development Observation Form` was prepared by taking advantage of this developed scale. The effect of the technique on life skills was evaluated by observing 3 students from lower, middle and upper level. In addition, these students who were observed by video recording completed `weekly self-assessment forms`. `Academic Achievement Test` and `Teaching Material Based on Combination II Technique` have been prepared taking into consideration the achievements of the mystery of the ground unit. The `Jigsaw II Technique Learning Environment Evaluation Form` was created by the researcher to check the ability of the teaching material to work in the learning environment.`Semi-structured interviews` were conducted with the practice teacher and 9 students to assess the impact of the technique on the learning environment. `portfolios` were prepared to provide a framework for the application environment by experiment group. Quantitative data obtained from academic achievement test and observation forms were analyzed using SPSS 16.0 program and frequency tables were prepared. In case of qualitative data obtained from video transcripts and interviews on observations of life skills, content analysis was done with the help of observation form.According to the findings in the study, it is the opinion that the jigsaw II technique allows students to develop communication skills and teamwork skills in the 5th grade students of middle school. While there is a noteworthy improvement in lower level students in leadership skills, improvement has been achieved in lower and middle level students in decision making skills. The direction of these developments or changes is interpreted according to living skills. Findings on the effects of the jigsaw II technique on the learning environment suggest that the students are socialized and have difficulties in taking notes and grading but have developed strategies to take notes over time and that the videos are effective in attracting attention and increasing their relevance to the documentary, the results are noteworthy as they are effective but need to be regulated, the awards increase the motivation and the students have unforgettable experiences. According to these results, it is suggested to use the teaching material prepared in this thesis study for the development of life skills in the 5th grade of middle school and to investigate the causes of changes in life skills and quality of skills. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Birleştirme II tekniğinin ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin yaşam becerilerine ve akademik başarılarına etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of jigsaw II technique on life skills and academic achievement of fifth grade students in a middle school | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2019-06-22 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Teaching aids | |
dc.subject.ytm | Science | |
dc.subject.ytm | Science education | |
dc.subject.ytm | Teaching | |
dc.subject.ytm | Teaching methods | |
dc.subject.ytm | Jigsaw technique | |
dc.subject.ytm | Life skills program | |
dc.subject.ytm | Secondary school students | |
dc.identifier.yokid | 10152582 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 472011 | |
dc.description.pages | 290 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı |