Fen bilgisi öğretmen adaylarının mayoz bölünme konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde bilgisayara dayalı materyallerin etkisi
dc.contributor.advisor | Cerrah Özsevgeç, Lale | |
dc.contributor.author | Doğru, Muhammed Said | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:35:23Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:35:23Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2020-06-30 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/653830 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi bölümündeki öğretmen adaylarının, Genel Biyoloji dersinde yer alan Hücre Bölünmeleri Ünitesi kapsamındaki; mayoz bölünme konusuna yönelik bilgi eksiklikleri ve kavram yanılgıları tespit etmek ve bu tespit edilen yanılgı ve bilgi eksikliklerinin giderilmesine yönelik olarak, bilgisayar destekli materyaller geliştirip uygulayarak, katkısını araştırmaktır. Yarı deneysel yöntem kullanılarak yürütülen çalışmada, Hücre Bölünmeleri ünitesine yönelik bilgisayara dayalı materyaller geliştirilmiştir. Pilot uygulamalar üniversite 2. sınıfta öğrenim gören 50 öğretmen adayı ile yapılmıştır. Asıl uygulama ise üniversite 2. sınıfında öğrenim gören 50 deney grubu öğretmen adayı ve 50 kontrol grubu öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Çalışmanın verileri; Mayoz Bölünme Kavrama Testi (MBK), Kavramlara ve Materyale Yönelik Mülakatlar, sınıf içi gözlemler ile toplanılmıştır. Elde edilen nicel verilerin; istatistik programı yardımıyla tek yönlü varyans analizleri (One-Way ANOVA) yapılmış, ayrıca testin farklı sonuçlarından hangileri arasında istatistiksel farkın olduğunu belirlemek için, elde edilen veriler üzerine Post Hoc (Tukey HSD) testi de uygulanmıştır. Nitel veriler ise içerik ve betimsel analize tabi tutularak analiz edilmiştir. Yapılan uygulamalar sonrasında materyalin deney grubu öğretmen adaylarının başarılarında, yanılgılarının giderilmesinde ve öğrenmelerinin kalıcılığı arasında anlamlı bir etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kavrama testi sonuçları incelendiğinde öğretmen adaylarının sahip oldukları kavram yanılgılarında istenilen oranda bir azalmanın olduğu belirlenmiştir. Sınıf içi gözlemlerde ve mülakatlarda materyalin eğlenerek öğrenme ortamı sağladığı, kavramların soyut bir durumdan somut bir hale gelmesine katkı sağladığı ve adayların kavramları zihinlerinde kalıcı bir şekilde yerleştirdikleri tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlara bağlı olarak bu alanda çalışacak araştırmacılara ve eğitimcilere bazı önerilerde bulunulmuştur. | |
dc.description.abstract | This movement's purpose, prospective teachers' in Science depatment determination ignorance and misconception about meiosis and develop computer-based materials then intended for remove those igrorances and misconceptions and search their contribution by applying located in General Biology course within the scope of Segmentation Unit.Computer-based materials for Segmentation Unit were developed in this movement was conducted using a semi-empirical method. Pilot shemes made by 50 prospective teachers are in second grade. Main practice made by 50 prospective teachers in experimental group and 50 prospective teachers in control group. Datas of movement; Insıght test of Meiosis (MBK), Concept an material oriented interviews, those added by classrom observation. Quantitative data obtained; with the help of statistical program one way analysis of variance (one-way ANOVA) was performed also Post Hoc (Tukey HSD) test was applicated for this datas for determine which is also statistically significant difference between the difference results from test. Qualitative data were subjected to analysis of the content and descriptive analysis. At the end of this practice this result was came through: Material has signifiant effect between succes of prospective teacher in experimental group, about elimination of their delusion and lasting of their learning. When the clutch test results are analyzed desired rate has been determined that a reduction in prospective teacher's mistaken notion that they have. Material amused that provide learning environments, contributes to become a concrete concept from abstract concept and contribute bearing in their mind for notion permanently were establishment. Some suggestions were made to researchers and educators to work in this department based on the results. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Fen bilgisi öğretmen adaylarının mayoz bölünme konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde bilgisayara dayalı materyallerin etkisi | |
dc.title.alternative | The effects of computer-based materials on misconception meiosis facts made by prospective science teacher | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-06-30 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Misconception | |
dc.subject.ytm | Biology lesson | |
dc.subject.ytm | Biology teaching | |
dc.subject.ytm | Computer aided | |
dc.subject.ytm | Computer assisted education | |
dc.subject.ytm | Teaching aids | |
dc.subject.ytm | Science education | |
dc.subject.ytm | Biology education | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.identifier.yokid | 10150063 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 472006 | |
dc.description.pages | 193 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı |