Okul öncesi öğretmen adaylarına yönelik bilimsel yaratıcılığı destekleyen öğretim teknikleriyle hazırlanmış etkinliklerin değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Cerrah Özsevgeç, Lale | |
dc.contributor.author | Akcanca, Nur | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:35:22Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:35:22Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2020-06-19 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/653821 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, fen eğitimine yönelik bilimsel yaratıcılığı destekleyen öğretim teknikleriyle hazırlanmış etkinliklerin, okul öncesi öğretmen adaylarının bilimsel yaratıcılık ve öğretim tekniklerini kullanmaya yönelik öz yeterlik düzeylerine etkisini ortaya koymaktır. Bunun yanı sıra uygulama sürecinde adayların fen kavramlarını anlama düzeylerindeki değişim de incelenmiştir. Araştırmada, nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma araştırma yaklaşımlarından birleştirme deseni kullanılmıştır. Araştırma, okul öncesi programının üçüncü sınıf 5. yarıyıl dersinden biri olan `fen eğitimi` kapsamında yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016–2017 öğretim yılı Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Anabilim Dalında öğrenim gören toplam 46 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmadaki nicel veriler, Bilimsel Yaratıcılık, Üç Aşamalı Fen Kavramları Testi ve Yaratıcı Öğretim Tekniklerini Kullanmaya Yönelik Özyeterlik Ölçeği ile toplanmıştır. Nitel verilerin toplanmasında ise; sınıf içi gözlem, yansıtıcı günlük ve yarı yapılandırılmış görüşmeler kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin analizinde, t testi ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Nitel verilerden toplanan verileri açıklayabilmek ve ilişkilere ulaşabilmek için analiz esnasında ortaya çıkan açıklayıcı ve çıkarımsal kodlar kullanılmıştırAraştırmadan elde edilen bulgular değerlendirildiğinde öğretmen adaylarının bilimsel yaratıcılık testi alt boyutları ön ve son test puanları arasında önemli farklılıklar tespit edilirken, akademik başarı düzeylerinde de gelişim görülmüştür. Üç aşamalı fen kavramları testi sonucunda da öğretmen adaylarının kavram yanılgı düzeylerinde düşüş belirlenmiştir. Hazırlanan etkinliklerin, adayların bilimsel yaratıcılığı destekleyen öğretim tekniklerine yönelik öz yeterlik düzeylerine de olumlu etkileri olduğu tespit edilmiştir. Bu doğrultuda, bilimsel yaratıcılığı geliştiren öğretim teknikleri ile hazırlanmış etkinliklerin başarılı olduğu düşünüldüğünde, ilgili tekniklerin derslerde kullanımının yaygınlaştırılması önerilmektedir. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to reveal the impact of activities prepared through teaching techniques supporting scientific creativity for science education on pre-school teacher candidates' self-efficacy levels for using scientific creativity and teaching techniques. In addition, the change in the candidates' level of comprehension of science concepts during the implementation process was examined. In the study, combined pattern, a mixed research approach applying both qualitative and quantitative research methods, was used. The research was conducted as part of `science education` that is one of the courses taught at the 5th term of third grade at preschool programme. The study group of the research consists of a total of 46 teacher candidates who have been studying at the Department of Preschool Education of the Department of Primary Education of the Faculty of Education at Kafkas University during the 2016-2017 academic year. The quantitative data in the study was compiled using Scientific Creativity, Three-Step Science Concepts Test and Self-Efficacy Scale for Using Creative Teaching Techniques. As for the collection of qualitative data, classroom observation, reflective journals and semi-structured interviews were used. In the analysis of the quantitative data, t test and multiple regression analysis were performed. To clarify data obtained from the qualitative data and find relationships, explanatory and inferential codes revealed in the analysis were used.When the findings obtained from the research were assessed, it was found that there were significant differences between teacher candidates' preliminary and final test points of scientific creativity test sub-dimensions, and improvement in their academic achievement levels. Moreover, as result of the three-step science education test, a decrease in the candidates' misconception levels was identified. The study also concluded that the activities had positive impacts on the candidates' self-efficacy levels for teaching methods supporting scientific creativity. In this direction, it is suggested that the use of related techniques in lessons should be widespread when it is thought that the activities prepared through teaching techniques supporting scientific creativity are successful. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul öncesi öğretmen adaylarına yönelik bilimsel yaratıcılığı destekleyen öğretim teknikleriyle hazırlanmış etkinliklerin değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Assessment of activities prepared through teaching techniques supporting scientific creativity for pre-school teacher candidates | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-06-19 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.subject.ytm | Science education | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Creativity | |
dc.subject.ytm | Scientific thought | |
dc.subject.ytm | Scientific process skill | |
dc.subject.ytm | Teaching methods | |
dc.subject.ytm | Preschool teachers | |
dc.subject.ytm | Effectiveness of training | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.identifier.yokid | 10150941 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 472012 | |
dc.description.pages | 211 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı |