Show simple item record

dc.contributor.advisorŞahin, Mustafa
dc.contributor.authorYazici, Sema
dc.date.accessioned2021-05-08T08:35:21Z
dc.date.available2021-05-08T08:35:21Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2019-07-12
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/653811
dc.description.abstractİnsanoğlu yaşamını sürdürmek için çevresiyle etkileşim kurmak zorundadır. Geştalt temas biçimleri kavramı da bireyin çevreyle nasıl etkileşim kurduğunu ifade etmektedir. Bireylerin iletişim kurma yöntemlerini ve davranışlarını modüle eden tutarlı özellikleri ifade eden kişilik özellikleri de insan davranışında önemli bir konuma sahiptir. Bireylerin davranışlarının diğer bir önemli unsuru olan duygular ve bireylerin davranışları ve öz düzenlemeleri üzerinde etkili olan duygusal farkındalık kavramı, davranışlar üzerinde doğrudan bir etkiye sahip olmaları sebebiyle önemli unsurlardır. Bu üç kavram arasındaki ilişkiler insan davranışını anlamak için önemli bir kaynak teşkil etmektedir. Bu araştırmanın temel amacı üniversite öğrencilerinin geştalt temas biçimleri ile kişilik özellikleri ve duygusal farkındalıkları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Geştalt temas biçimlerinin cinsiyet, romantik ilişki durumu, psikolojik yardım alma ve algılanan anne-baba tutumu değişkenlerine göre incelenmesi de araştırmanın alt amaçlarını oluşturmaktadır. İlişkisel tarama modeline uygun olarak düzenlenen araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim öğretim döneminde Artvin, Rize, Trabzon, Ankara, İstanbul, Kocaeli, Karabük illerinde eğitim görmekte olan rastgele örnekleme yöntemiyle seçilmiş 794 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma grubunda 469 kız öğrenci (%59.1) ve 325 erkek öğrenci (%40.9) bulunmaktadır. Araştırmada Geştalt Temas Biçimleri Ölçeği Yeniden Düzenlenmiş Formu (Aktaş ve Daş,2002), Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi (Bacanlı, İlhan ve Arslan,2007), Aleksitimi Ölçeği (Kemerli ve Çelik,2015) ile araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde t-testi, tek yönlü varyans analizi, Pearson momentler çarpımı korelasyonu ve hiyerarşik regresyon analizi tekniği kullanılmıştır.Araştırmanın bulgularına göre geştalt temas biçimleri ile cinsiyet, romantik ilişki durumu, psikolojik yardım alma ve algılanan anne-baba tutumu değişkenleri arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Ayrıca kişilik özellikleri ve duygusal farkındalığın geştalt temas biçimlerini anlamlı olarak yordadığı tespit edilmiştir. Araştırma bulguları literatür bulgularıyla paralellik göstermekledir. Bu bulgular literatür çerçevesinde yorumlanmıştır. Elde edilen veriler ışığında öneriler geliştirilmiştir.
dc.description.abstractMankind has to interact with its environment to maintain its life. The concept of gestalt contact styles refers to how the individual interacts with the environment. Personality traits that express consistent features that modulate the way individuals communicate and behave also have an important role in human behavior. Emotional awareness, which is another important element of individual behaviors and which has an effect on the behaviors and self-regulation of individuals, is important because they have a direct influence on behavior. Relationships between these three concepts constitute an important resource for understanding human behavior.The main purpose of this research is to examine the relationship between Gestalt contact styles with personality traits and emotional awareness of university students. The examination of gestalt contact forms according to gender, romantic relationship status, psychological assistance and perceived parental attitudes are sub-purposes of the research.The research group of the study, which is organized in accordance with the relational screening model, constitutes 794 university students selected by random sampling method in Artvin, Rize, Trabzon, Ankara, Istanbul, Kocaeli and Karabük in the education period of 2016-2017. There were 469 female students (59.1%) and 325 male students (40.9%) in the study group. The Personal Information Form prepared by the researcher and the Alexithymia Scale (Kemerli and Çelik, 2015) were used in the research and the Gestalt Contact Forms Scale Revised Form (Aktaş ve Daş, 2002), Adjective Based Personality Test (Bacanlı, İlhan ve Arslan, 2007) In the analysis of the data, t-test, one-way variance analysis, Pearson moment product correlation and hierarchical regression analysis technique were used.According to the findings of the study, Gestalt contact styles and gender, romantic relationship status, psychological assistance and perceived parental attitudes were found to be significantly different. It was also found that personality traits and emotional awareness significantly predicted gestalt contact styles. The research findings are parallel to the literature findings. These findings have been interpreted in the literature. Recommendations have been developed in the light of the obtained data.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinin Geştalt temas biçimleri ile kişilik özellikleri ve duygusal farkındalıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of the relationship between gestalt contact forms with personality traits and emotional awareness of university students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-07-12
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmEmotional awareness
dc.subject.ytmContact
dc.subject.ytmContact disturbances
dc.subject.ytmGestalt Personal Growth Group Program
dc.subject.ytmStudents
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.subject.ytmPersonality traits
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmGestalt approach
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.identifier.yokid10153623
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityKARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid472003
dc.description.pages155
dc.publisher.disciplinePsikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess