Okul öncesi ve sınıf öğretmeni adaylarının kişilik özelliklerine göre görsel sanatlar dersine yönelik görüşlerinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Kalyoncu, Raif | |
dc.contributor.author | Uzun, Yasemin | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:35:19Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:35:19Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/653803 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı; lisans döneminde Görsel Sanatlar Dersi alan Okul Öncesi ve Sınıf Öğretmeni adaylarının bu derse yönelik görüşlerinde kişilik özelliklerinin etkili olup olmadığını belirlemektir.Bu çalışmaya Trabzon ilinde bulunan Karadeniz Teknik Üniversitesi 2013-2014 eğitim-öğretim yılı Okul Öncesi ve Sınıf Öğretmenliği öğrencilerinden oluşan toplam 344 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla üç farklı ölçek kullanılmıştır. Bunlardan birincisi, araştırmacı tarafından geliştirilen Bilgi Toplama Formudur. İkincisi yine araştırmacı tarafından geliştirilen Görsel Sanatlar Dersine Dönük Tutum Ölçeğidir. Üçüncüsü ise Bacanlı, İlhan ve Aslan tarafından geliştirilen Sıfatlara Dayalı Kişilik Testidir. Bu çalışma, nicel araştırma desenine uygun olarak hazırlanmıştır. Ölçeklerin psikometrik işleminde açımlayıcı faktör analizi kullanılmıştır ve elde edilen veriler üzerinde karşılaştırmalı istatistik ve korelasyon tekniklerinden yararlanılmıştır.Yapılan çalışma sonucunda, Sınıf Öğretmenliği Programında öğrenim gören öğrencilerin Görsel Sanatlar Dersine karşı tutumu, Okul Öncesinde öğrenim gören öğrencilere göre daha olumlu olduğu görülmüştür. Okul Öncesi öğretmen adaylarının, deneyime açıklık ve yumuşak başlılık puanları arttıkça Görsel Sanatlar Dersine dönük tutumları da olumlu yönde gelişmektedir. Buna karşılık Sınıf Öğretmenliği Programında okuyan öğrencilerin, dışadönüklük, deneyime açıklık, yumuşak başlılık ve sorumluluk puanları arttıkça Görsel Sanatlar Dersine dönük tutumları da olumlu yönde artış göstermektedir. Cinsiyet değişkeni dikkate alındığında, Okul Öncesi Eğitim Programında okuyan kız ve erkek öğrencilerin Görsel Sanatlar Dersine dönük görüşleri arasında anlamlı bir fark görülmemiştir. Buna karşılık Sınıf Öğretmenliği Programında öğrenim gören kız öğrencilerin puanı erkeklerinkine oranla anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur.Sonuç olarak yapılan analizler doğrultusunda Okul öncesi ve Sınıf Öğretmenliği öğrencileri arasında; bölüm, kişilik ve cinsiyet gibi değişkenler ile ilgili anlamlı ilişkiler gözlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Sanat, Sanat Eğitimi, Okul Öncesi Eğitimi, İlköğretimin Önemi, Sınıf Öğretmeni, Kişilik. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study was to examine if the opinion of prospective Preschool and Classroom Teachers on the Visual Arts Course was affected by their personal characteristics. The study was conducted in the academic year of 2013-2014 at the Karadeniz Technical University in Trabzon, with 344 participants who were prospective Preschool Teachers and Classroom teachers at the time. The data were collected by using an İnformation Collection Form and Visual Arts Course Attitude scale, both developed by the researcher and the Personality Test Based On Adjectives, developed by Bacanlı, İlhan and Aslan. This is a quantitative study in which an exploratory factor analysis was used to measure the psychometric scale. Comparative statistics and correlation techniques were used to analyse the obtained data. The result show that prospective Classroom Teachers have a more positive opinion on the Visual Arts Course, compared to the prospective Preschool Teachers. The higher the grade points of the prospective Preschool Teachers for openness to experience and tendermindedness are, the more positive their attitudes are towards the Visual Arts Course. The higher the grade points of prospective Classroom Teachers are for extroversion, openness to experience, tendermindedness and accountability, the more positive their attitudes are towards the Visual Arts Course. No relevant difference is seen when the gender variables of prospective Preschool Teachers are compared. However, prospective female Classroom Teachers' grade points are relatively higher compared to the grade points of prospective male Classroom Teachers. As a final result it can be said that there are significant differences between Preschool and Classroom Teachers when the variables of department, personality and gender are taken into account.Keywords: Art, Art Education, Preschool Education, Importance Primary Education, Classroom Teacher, Personality. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul öncesi ve sınıf öğretmeni adaylarının kişilik özelliklerine göre görsel sanatlar dersine yönelik görüşlerinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Examining the opinions of prospective preschool teachers and classroom teachers on the visual arts course according to their personal characteristics | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Personality traits | |
dc.subject.ytm | Visual arts | |
dc.subject.ytm | Visual arts course | |
dc.subject.ytm | Program evaluation | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Preschool teachers | |
dc.identifier.yokid | 10144444 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 472013 | |
dc.description.pages | 114 | |
dc.publisher.discipline | Resim-İş Eğitimi Bilim Dalı |