dc.contributor.advisor | Akbaş, Yavuz | |
dc.contributor.author | Çakmak, Safiye | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:35:15Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:35:15Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-05-20 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/653770 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada yer temelli eğitim yaklaşımına dayalı proje çalışmalarının 7. sınıf öğrencilerinin problem çözme ve sosyal becerileri üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Bu çerçevede öğrencilere yer temelli eğitim yaklaşımına dayalı çeşitli araştırma konularıyla ilgili proje görevleri verilmiştir. Bu süreçte öğrencilerin problem çözme ve sosyal becerileri incelenmiş ve sürece yönelik öğrenci görüşleri değerlendirilmiştir.Araştırmada, 2017-2018 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Trabzon ili Akçaabat ilçesinde bulunan bir ortaokuldaki 7. sınıf öğrencileriyle çalışılmıştır. Araştırmada proje süreci 7/C sınıfı (N=18) ile yürütülmüştür. Çalışmada karma yöntem kullanılmıştır. Çalışmanın nicel boyutunda veri toplama aracı olarak `Problem Çözme Algı Ölçeği` ve `Sosyal Beceri Ölçeği` kullanılmıştır. Nitel veri toplama aracı olarak, proje çalışmalarının başında, ortasında ve sonunda olmak üzere `Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu` kullanılmış, proje kapsamında yapılan gezilerle ilgili `Öğrenci Günlükleri` tutulmuş ve öğrencilerin `Proje Görevleri` değerlendirilmiştir. Çalışmada 18 öğrenci 5 gruba bölünmüş ve her biri farklı proje konuları üzerinde çalışmıştır. Çalışmalar 12 hafta boyunca devam etmiştir.Araştırmada ölçme araçlarıyla toplanan nicel veriler SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Grubun ön test ve son test arasında anlamlı farklılığı Wilcoxon işaretler sıralı testi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda ise öğrenci görüşleri içerik analiziyle değerlendirilmiş, öğrenci günlüklerinde betimsel analiz kullanılmıştır. Son olarak öğrencilerin proje görevleri ise `Proje Değerlendirme Rubriği` ile değerlendirilmiştir.Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin PÇAÖ ön test- son test ortalama puanları (z=2,46, p<.05) ve SBÖ ön test- son test ortalama puanları (z=2,68, p<.05) arasında istatiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Araştırmada öğrencilerin özellikle yapılan gezilerden büyük keyif aldığı, çevrelerine farklı gözlerle bakma ve yaşadıkları yeri farklı bakış açılarıyla inceleme imkanı buldukları belirlenmiştir. Yine öğrencilerden alınan görüşlere göre öğrencilerin, proje çalışmalarına bakış açılarının olumlu şekilde değişmiş olduğu belirlenmiştir. Aynı zamanda grupla çalışan, birlikte vakit geçiren öğrencilerin kendine güvenleri artmış ve öğrencilerde grup bilinci oluştuğu anlaşılmıştır. Disiplinler arası bir yaklaşım olan yer temelli eğitimin, sosyal bilgiler dersi öğretimi açısından uygulanabilir ve faydalı olduğu görülmüştür. Çalışmada uluslararası literatürde yaygın şekilde yer alan yer temelli eğitimin, ülkemizde yaygınlaştırılması ve uygulama örneklerine daha fazla yer verilmesi yönünde öneriler sunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Yer Temelli Eğitim, Problem Çözme Becerisi, Sosyal Beceri, Sosyal Bilgiler, Proje Çalışmaları. | |
dc.description.abstract | This study investigated the effect of project work based on place-based education approach on 7th-grade students' problem-solving and social skills. To this end, students were charged with project tasks on various research subjects. In this way, students' problem-solving skills and social skills were analyzed and their views about the process were explored.The study surveyed 7th-grade students attending a secondary school in the Akçaabat District, Trabzon during the fall term of the 2017- 2018 academic year. For the purpose of the study, the project process was carried out with one of the 7th-grade (N = 18) classes (sections) in the school. The study used a mixed methods research design. The quantitative data were collected using the `Problem Solving Skills Perception Scale` (PSSPS) and the `Social Skills Scale` (SSS). The quantitative data were collected using a `Semi-structured Interview Form`. Additionally, the students kept `Student Diaries` related to trips made within the scope of the project and their `Project Tasks` were evaluated. 18 students were divided into 5 groups and each worked on different project subjects. The project work was continued for 12 weeks. The quantitative data were analyzed using SPSS statistics software. The Wilcoxon signed-rank test was used to determine significant differences between the pre-test and post-test scores of the groups. For the analysis of the qualitative data, student opinions were analyzed through content analysis and student diaries were analyzed through descriptive analysis. Lastly, students' project tasks were evaluated using `a Project Assessment Rubric`.The analysis results showed that the project work based on place-based education approach had a positive effect on the problem solving and social skills development of the students. A statistically significant difference was found between the PSSPS mean pre-test and post-test scores (z=2.46, p<.05) and the SSS mean pre-test and post-test scores (z=2.68, p<.05). The study also found that the students had great pleasure at trips and had a chance to look at their surroundings and environment from a different perspective. Additionally, students' perspective on project work changed positively. As the students worked in groups and spent time together, their self-confidence was boosted. Thus, the students built a sense of teamwork. The study also showed that the multidisciplinary place-based education approach is applicable and useful to social studies teaching. The study finally offered a number of suggestions for the dissemination of place-based education practices in Turkey, which are frequently addressed in the international literature.Keywords: Place-based Education, Problem Solving Skills, Social Skills, Social Studies, Project Work. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Yer temelli eğitim yaklaşımına dayalı proje çalışmalarının öğrencilerin problem çözme ve sosyal becerilerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of project work based on place-based education approach on students' problem-solving and social skills | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-05-20 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Secondary schools | |
dc.subject.ytm | Secondary school students | |
dc.subject.ytm | Place based education | |
dc.subject.ytm | Problem solving ability | |
dc.subject.ytm | Social skill | |
dc.subject.ytm | Social studies education | |
dc.subject.ytm | Social studies teaching | |
dc.subject.ytm | Social studies course | |
dc.subject.ytm | Projects | |
dc.identifier.yokid | 10198713 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 509614 | |
dc.description.pages | 167 | |
dc.publisher.discipline | Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı | |