8. sınıf `Canlılar ve enerji ilişkileri` ünitesinin modeller kullanılarak öğretimi
dc.contributor.advisor | Saka, Arzu | |
dc.contributor.author | Zeytinli Ünal, Melike | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:35:13Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:35:13Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-09-20 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/653756 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada 8. sınıf `Canlılar ve Enerji İlişkileri` ünitesinin modeller kullanılarak öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına ve Fen ve Teknoloji dersine karşı tutumlarına etkisi araştırılmıştır.Yarı deneysel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışma 2014-2015 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde yürütülmüştür. Çalışmanın örneklemini Giresun' un Yağlıdere ilçesinde bulunan bir ortaokulda, 8. sınıfta öğrenim gören 43 öğrenci oluşturmaktadır. Haftada 4 saat olmak üzere toplamda 16 saat boyunca daha önceden 5E modeline uygun olarak hazırlanan ders planları doğrultusunda uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Çalışma verilerini toplamak amacı ile geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları yapılan `CEIBT` ve `Fen Bilgisi Tutum Ölçeği` kullanılmıştır. Ölçme araçları deney ve kontrol grubu öğrencilerine uygulama yapılmadan önce ve uygulama yapıldıktan sonra olmak üzere iki kez uygulanmıştır. Grupların aldıkları puanların normal dağılım durumları `Shapiro-Wilk` testi ile değerlendirilmiştir. Çalışmanın nicel kısmında bağımlı ve bağımsız örneklem t testi gibi parametrik testlerden ve `Mann-Whitney U Testi` ve `Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi` gibi nonparametrik testlerden yararlanılmıştır. CEIBT'den elde edilen veriler analiz edildiğinde, 8. sınıf `Canlılar ve Enerji İlişkileri` ünitesinin modeller kullanılarak öğretiminin deney grubu öğrencilerinin akademik başarılarını ve Fen ve Teknoloji dersine karşı tutumlarını artırdığı görülmüştür. Bununla birlikte `Fen Bilgisi Tutum Ölçeği`nin son ölçümleri analiz edildiğinde deney ve kontrol grubu öğrencilerin tutumları arasında anlamlı bir fark oluşmadığı belirlenmiştir. Çalışmada, içerisinde soyut ve anlaşılması zor kavramları içeren `Canlılar ve Enerji İlişkileri` ünitesinin öğretiminde, modellerle öğretim yönteminin etkili olduğu ve öğrencilerin akademik başarılarını artırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma sonuçlarına dayalı olarak, modellerin kullanıldığı öğretim süreçlerinin geliştirilmesi ve soyut kavramları içeren konularda uygulanmasının öğrencilerin anlama düzeylerini ve başarılarını artırmada etkili olacağı önerilmiştir. | |
dc.description.abstract | In this study, the effects of the teaching `Living Things and Energy Relations` unit with models on 8th grades students' achievement and their attitudes toward science lesson were investigated. This study, in which semi-experimental research design was used, was conducted in the spring term of the 2014-2015. The sample of the study consisted of 43 students, 21 of which was assigned as experimental group and 23 of those assigned as control group, was who were studying in the 8th grade in a middle school in the city of Giresun. In experimental group, lessons were conducted with 5E model and using models; while students are thought by direct instruction method in control group. Implementations were lasted for 4 hours per week and totally 16 hours in both experimental and control group. To collect data, an achievement test on the unit and an attitude scale of science lessons were used. The data collection tolls were applied to both experimental and control group before and after the applications. The normal distribution of the scores of the groups was assessed according to the Shapiro-Wilk test. Moreover, the parametric tests such as the dependent and independent sample t-test and the non parametric tests such as the Mann-Whitney U Test and the Wilcoxon Marked Rank Test were used for the quantitative analyses. According to the data analyses of the study, it was found that teaching the 8th grades' `Living Things and Energy Relations` unit with using models increased the student scores significantly on both the achievement test and the attitude scale of science lessons. However, it was also found that there was no significant differences between experimental and control group students' post test scores on the attitude scale of science lessons. According to the findings, it was concluded that teaching with models has positive effects in students' achievements on `Living Things and Energy Relations` unit including abstract and complex concepts for students. Based on the results of the study, it was suggested that teaching environments including models should be designed and used especially for the teaching of different science subjects including abstract concepts, so that students' understanding levels and achievements would be increased. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | 8. sınıf `Canlılar ve enerji ilişkileri` ünitesinin modeller kullanılarak öğretimi | |
dc.title.alternative | Teaching 8th grades `Living things and energy relations` unit with using models | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-09-20 | |
dc.contributor.department | Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Science education | |
dc.subject.ytm | Student achievement | |
dc.subject.ytm | Biology education | |
dc.subject.ytm | Science teaching | |
dc.subject.ytm | Biology teaching | |
dc.subject.ytm | Model based teaching | |
dc.subject.ytm | Science and technology course | |
dc.subject.ytm | Attitudes | |
dc.subject.ytm | Student attitude | |
dc.identifier.yokid | 10204967 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 514221 | |
dc.description.pages | 131 | |
dc.publisher.discipline | Biyoloji Eğitimi Bilim Dalı |